Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 1900 ggr
EmmaG
10/25/07, 3:41 PM

Är det en bra klapp?

Bara tanken på julklappar till mina bägge systrar med familj ger mig ångest redan nu Confused
Har 2 systrar med varsin make + att de bägge har 3 barn vardera mellan åldrarna 2-12 år.
Och det fina i kråksvängen är att vi verkligen inte har gott om pengar!
Jag & min sambo lever båda på hans lön + att vi ska gifta oss i Jan, så ja ni kanske förstår att pengarna inte står i överflöd här hemma? =)

Vad göra??
Förra julen gjorde jag en ask i decoupage med gamla familjefoton + bakade kakor & gav bort.
Jag fick tanken på om man kunde erbjuda dom barnvakt en kväll & skicka iväg dom på tex bio & middag? Men det kostar ju endel det med..
Men barnen då?

Har ni några tankar?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
KamillaB
10/25/07, 3:45 PM
#1

Grattis till det kommande  bröllopet!!
Jag tycker att det låter som en jätte bra julklapp!
Till de små barnen kan man köpa kritor eller ritblock, det brukar gå på ca 25 kr. Eller en liten nalle.

Rita-S
10/25/07, 3:52 PM
#2

Självklart är ett Barnvakt-kort en jättebra present att ge bort till dom :) Du kan rita i kartong och gjöra decoupage på och sätta av ex 5 kväller dom kan fråga om barnvakt, som ett klippekort? :D
Du kanske även kan gjöra lite smått hemgjort godis som inte kräver mycket pängar att köpa ingredienser till och ge brevid :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

EmmaG
10/25/07, 4:03 PM
#3

Men då är ju ändå barnen det värsta…hmpf..Confused

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Amiechan
10/25/07, 4:05 PM
#4

äsch, ge "barnvaktspresenten" till barnen istället :)

Vi har gett bort "Äventyrsdag" till våra syskonbarn. De får vara med oss, pyssla, läsa sagor och göra annat spännande och mamma&pappa FÅR inte vara hemma. Sen att mamma&pappa tolkar det som att de är lediga är ju en helt annan sak. *visslar oskyldigt*

Mizzi
10/25/07, 4:08 PM
#5

Vi har slutat köpa till varandra i vår familj, vi köper bara till våra egna barn och mamma som är ensam.

Vi har gjort så vissa jular att alla vuxna köper en liten grej för 50-100 kr sedan lottar vi ut dom så att alla får varsin julklapp, får man sin egen så byter man bara =)

Lavine
10/28/07, 8:12 PM
#6

Även i vår släkt har vi bestämt att man bara köper julklappar till sina egna barn och föräldrar. Men vi firar ihop allihopa ändå.

Annars föreslår jag (hemgjort?) godis eller presentkort på cd-singlar till barnen. Kanske har ni möjlighet att bränna nån film eller musikskiva hemma på datorn? Lagligt, naturligtvis.

Annons:
EmmaG
10/28/07, 8:55 PM
#7

#6 Att bränna & sprida vidare är aldrig lagligt ;-)

Men jag har fastnat för sajtvärdens (va de väl?) godiskorgar & filurar på ngt åt det hållet..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Lavine
10/28/07, 9:09 PM
#8

#7 Nämen förlåt Generad jag trodde faktiskt det fanns lagliga ställen för sånt. Jag laddar inte ner saker själv så jag har noll koll på detta, dumt att föreslå då.

Men det verkar ju lösa sig, så bra. Glad

Rita-S
10/28/07, 9:16 PM
#9

Där finns garanterad filmsnuttar och små spel som är lagliga att ladda hem, och om där finns gratis små teknade filmer som man har lov att ladda hem är det ju fritt fram att bränna ut det och ge i julklapp :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
10/28/07, 9:17 PM
#10

visst kan man ladda ner lagligt men då betalar man oftast för det först men sedan ska det väl gå att bränna… eller?

Rita-S
10/28/07, 9:24 PM
#11

fasiken jag får server error varje gong jag skriver et svar! Hadde skrivit et jättelångt och fint svar till dig korseett…. Får prova igjen:

Har man betalat för rätten att ladda hem en film, en platta eller nåt annat så har man nog lika stor rätt att köpa, ladda hem, bränna och bortskänka, jag menar skillnaden lär inte bli stor från att gjöra detta kontra köpa film/musikplatta i affär?

Sen finns det massor av artister som skänker bort låtar och även hela album, george michael tex talade för några år sen om att han tänkte ge bort alla sina album till fri hemladdning för nu hadde han tjänat nog med pängar på fansen, nu ville han ge nåt tilbaks. Så då kan man ladda hem massor av gratis MP3, sen kan man komponera en fin platta och bränna som audio, är det gratis att ladda hem lär det nog inte va förbjudet att bränna som audio till nån som inte har så stenkoll på datorer och internet! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

EmmaG
10/28/07, 9:30 PM
#12

**Nu var det inte detta tråden skulle handla om =)

**Men gå in på ex. piratbay & olagligt ladda ner en fil som det är copyright på & bränna ut är inte lagligt - och därmed inte heller lagligt att sprida.

Och det är inte heller lagligt att ex. köpa filmen Pulp fiction, bränna den & ge bort i present = Olaglig spridning.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Rita-S
10/28/07, 9:36 PM
#13

Nej, men det var ju inte det jag talade om heller Emma :) Jag talade om att köpa en nedladdning från en webshop  :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
EmmaG
10/28/07, 9:41 PM
#14

Men att köpa en fil ifrån webshop är samma sak som att köpa en riktig skiva =)
Det är lagligt at du bränner för din egen skull, en att ha i bilen tex. Men inte att sprida till vänner =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[MandaR]
10/29/07, 1:09 PM
#15

Jag har för mig att man fick bränna o ge till en person … ?

Upp till toppen
Annons: