Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 5833 ggr
TacoBelle
2007-10-25 21:23

Berätta om ert julbord!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så kul att läsa om hur olika julbord ser ut. Vad det finns för mattraditioner i olika familjer osv. Så berätta allt!

Vi firar jul i flera dagar och det ser alltid ut såhär:

-På julaftons morgon 8.00 har vi alltid julfrukost. Då får man janssons, skinka, lax, pepparkakor, bröd, ost, julmust, räksallad mm. Ungefär som ett minijulbord på morgonen.

-Vi är amerikaner och danskar i vår familj så till julmiddagen sen på eftermiddagen har vi lite blandat av olika traditioner, det blir kalkon eller gås, stuffing, sockerbrynta småpotatisar, sötpotatismos, rödkål, rödbetor, inlagda gurkor, gelé och brun sås. Vin och must till det. Efterrätten är ris ala malta med hallon och saftsås till. Mandel i gröten såklart.

-Dagen efter julafton vilar vi och orkar inte äta något alls, på sin höjd rester, men på annandagen är det stort julbord hos mormor och morfar för hela släkten. Då blir det ett enormt julbord efter konstens alla regler. Glögg och pepparkakor när man kommer dit, sill/kallskuretbord sen varm/köttbord, ris ala malta, sen kaffe och kakor (något år har mormor t.om gjort tårta, men alla protesterade så det slutade hon med), därefter hemgjort godis i mängder och tillslut ostbricka. Man äter tills man mår dåligt, stackars mormor lär sig aldrig att göra mindre mat! Det är flera av hennes rätter som inte ens någon rör. Man orkar helt enkelt inte. Nu har hon iof börjat köpa mer färdigt men hon gör allt från leverpastejen och pressyltan till kakorna och godiset själv! Ålen och sillen fiskar morfar själv och även det kallskurna rådjurs och älgköttet är som han själv skjutit och slaktat. Bifogar några bilder på mormors bord.

Först sill/kallskuret-bordet från 2006…

Annons:
TacoBelle
2007-10-25 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild från 2005.

TacoBelle
2007-10-25 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Varmt och köttbordet…

korseett
2007-10-25 21:28
#3

*dreglar*

Honestyisdead
2007-10-25 21:46
#4

Det finns en annan tråd om just julborden :)

TacoBelle
2007-10-25 21:50
#5

#4 Tyckte att det kändes som en tråd där man skulle jämföra maten i Sverige och Norge.

Rita-S
2007-10-25 21:51
#6

jo det var det jag tänkte diskutera i andra tråden, vilka typer mat man har o dyl, gjör inget att ha en tråd där man även visar upp bilder! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Honestyisdead
2007-10-26 19:57
#7

Fotar aldrig maten :P

Alexej
2007-10-27 02:13
#8

Jag kan berätta om vår jul. Jag växte upp i Tyskland med en svensk mor och en tysk far. Därför blev det alltid lite blanding.

Men i Tyskland har man inget julbord. Och ingen Kalle Anka. Dagen brukar man har rätt så normalt, kanske lite mer godis och kakor. Allting händer på kvällen. Ofta går man i kyrkan. Typisk julmat är kalkon eller gås med rödkål och potatis. Men inte en massa bilagor eller förrätter/efterrätter. Juldagen äter många fisk (karp) och annandag jul är det ingen jul längre i Tyskland.

Vi hade alltid svensk julmat på juldagen med skinka, köttbullar, ost osv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

zeretki
2007-11-03 21:43
#9

Åhh, önskar jag hade bilder här på julmaten… Jag har tagit foton förut men jag har dom inte just nu. Får visa dom senare. :)

Syrran har varit vegetarian i omgångar så ofta har vi haft gröna rätter också. Vet inte om hon äter fisk i år… Annars har vi haft olika lax-rätter och så.

Mina favoriter är revbensspjäll och köttbullar. Min pappa lagar så otroligt god mat! Skrattande FÖrr om åren var favvisen kalvsylta och prinskorv, sen jag var liten har jag varit tokig i kalvsylta o prinskorv…

Dom andra har massor av olika sillar och Janssons frestelse - det äter inte jag. Skrikandes Ägghalvor med majonäs eller rom. Kokt julkorv. Brysselkål. Och julskinka förstås!

Sara
2007-11-04 00:13
#10

Nu när det bara är jag, mamma, pappa och bror så har vi bara det vi verkligen gillar.

Skinka, köttbullar, prinskorv, ägg, sill, jansons, rödkål, potatis, räkor..

Sara

lightseeker
2007-11-04 11:24
#11

risgrynsgröt på julaftonsmorgon, skinkmacka till den som så önskar.

Sedan blir det middag: julkalkon, potatis, sås, vinbärsgelé, morötter och ärtor, gärna vin till maten.

Kvällsmat:laxmacka, köttbullar och prinskorv, crab-stics, ägg och sill, surkål.

Om någon gäst smyger in sig, så har jag en julkaka bakad, för den som inte vill smaka det andra.

korseett
2007-11-04 11:30
#12

Vi brukar alltid ha julbordet vid ett-tvåtiden för att någon av oss skulle ju ut till korna vid tre. Nuförtiden är det bara när jag är hemma hos min bror som tagit över gården som julbordet blir såpass tidigt. Annars drar vi nog på det till iallafall fyra.

Julklappar i vår familj som inte har barn har delats ut klockan åtta på kvällen då den som kommit in från lagårn har hunnit duscha och göra sig i ordning. Efter julklappsutdelning som brukar ske tillsammmans med glöggande så äter vi risgrynsgröt och skinka om vi orkar, annars får det vara till juldagens morgon. Juldagen är det julbord igen men annandagen så är det lutfisk- men julbord till de som inte äter lutfisk.

Simson
2007-11-04 15:29
#13

Jag har inget julbord…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Annons:
lightseeker
2007-11-04 18:58
#14

får man skriva om dagen efter också:

Då blir det rester, på annandag jul då blir det luftisk med: potatis, vit-sås, kokta ärtor, samt apelsin-ris till dessert.

Det bästa dryckesalternativet, för oss som inte dricker alkohol, är: lingon/tranbärs-dricka/juice

Mervi
2007-11-04 19:37
#15

Förr åt vi julbord till lunch. Kaffe på eftermiddag och Kalle Anka för den som ville se. Och Julmiddag på kvällen, då åt vi lutfisk, potatis och senapssås och ris-ala-malta med saftsås. Jag fattar inte hur vi orkade. Idag har vi ändrat på det så vi äter jullunch  någon gång mitt på dagen, men inte så tidigt som förr. Kaffet kommer också senare och bara gröt på kvällen. Man kan också ta och plocka lite i lunchmaten om man orkar.

[SharpMissy]
2007-11-04 19:38
#16

Vi firar ju bara i vår lilla familj och har bara sånt som vi själva tycker mest om. Köttbullar, rödbetssallad, prinskorv, julskinka, brunkål, vörtbröd, dopp-i-grytan, ägg, potatisgratäng, löksill, revben och julmust.

Risgrynsgröt blir det under någon av de andra två kommande juldagarna. Godast är det om jag kokar den själv, förstås.

Anne
2007-11-04 19:40
#17

Oj, vi har inte alls några direkta traditioner, eller måsten. Jag vill gärna ha julskinka, köttbullar, rödbetssallad, janssons frestelse och finsk kålrotslåda. I övrigt bryr jag mig inte alls. :)

Mervi
2007-11-05 08:17
#18

Ja, kålrotslådan har vi alltid och det är ett måste, precis som brunkålen.

SaraC
2007-11-06 20:18
#19

Först med mammas sida av släkten. Då delar vi alla på matlagandet, så det inte blir så mycket. Vi har även begränsat oss till de rätter som vi faktiskt äter :) Skinka, prinskorv, köttbullar, potatis, Jansson, böcklinglåda, sylta, revbensspjäll, leverpastej, rödbetsallad, ägghalvor, lax, sill. Ris ala malta till efterrätt.

Sen åker vi till farmor för att fira med pappas sida av släkten, där brukar det vara lite bredare utbud av maten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: