Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2385 ggr
Rickard07
2007-10-26 00:02

Era julritualer?

Finns väl liknande trådar me men…. För mycket av julen kan man väl inte få.

Jag kan börja då:

Julafton
På morgonen får vi barn alltid ett litet paket av föräldrarna. Till frukost äter vi gröt. Vid ca 13 tiden är det julmat hos antingen oss eller min mormor (vartannat år). Då äter vi vårat julbord och ser till och från på Kalle Anka. Vi som träffas då är - kusinerna, mormor, låtsasmorfar, gammelmormor och min familj.  Vid 16 brukar kusinerna ge sig av för firande hos deras mormor och vi far hem/ de andra åker hem från oss. Vid 18 tiden är det julklappsutdelning hos dem som inte haft hand om julmaten…
Det blir väl lite prat och sånt dära till 21-22 kanske….

**Juldagen
**Ut till farfar och Astrid! Fika och julklappsutdelning och småprat… Vi brukar bli där i ca. 4-5h.

Annandag Jul
Till Farmor! Där träffas vi och farmor och Bosse, pappas halvsyskon, och måååånga mer som jag knappt vet vad dem har för anknytning till oss *skäms*. Mat och allt möjligt inklusive julklappsutdelning….

Vissa avvikelser kan förekomma, hehe.
Sen är julen slut ^^.

Hur firar ni?

Annons:
isnornin
2007-10-26 10:11
#1

Ja du inga större ritualer här!

Eftersom att jag inte har mina rötter här i sverige, så var det annurlunda när jag var liten. Men nu efter alla år här så har det blivit 99% svensk jul, inget fel med det, ibland kan man sakna sina gamla traditioner….

Jag är hemmakär alla får komma hit inga problem, bara jag får vara hemma!!Kyss

MVH Isnornin

Rita-S
2007-10-26 10:27
#2

Julen… jo om JAG får välga..

Julafton
Kliva upp när man vaknar, oftast i 8-9 tiden.
Koka upp risengröt och käka till frukost. Lilla julafton hadde man gjärna risgröt med mandel i gröten till sen middag, så dom rästerna står kalla till ris ala malta.

Kika på tv och mysa med glögg. Kika på Tri orisky per popelku, eller 3 nötter till askungen på Norsk TV (eller dvd om man är hemma i sverige) klockan 11. Kika på Kalle Anka på norsk tv klockan 2. Sen på svensk tv klockan 3 :)

äter sin middag nånstans äfter 5: Ribbe, sossiser, julepølse, inmatspølse, medisterkaker, rødkål, surkål, stekesjy fra ribba og brunsaus som saus, kokte poteter og gulrot til.
Dessert: Ris ala malta, sen chockladpudding med vaniljsås.

Nån gong när man orkar dukar man av bordet. I bakgrunden sjunger Sølvguttene i Nidarostomen från klockan 5. Underbart, ett minne om min mormor.. hon älskade dom.

När man dukat klart ställer man gjärna efterrättern fram på soffbordet om man inte orkade äta efterätt direkt, eller man har lite smågodis, småkakor och annat som hör julen till.
Sen börjar presentöppningen. En väls ut att läsa från paketen. Sen plockar man papper, gjärna så trögt man kan för att reta den ivriga givaren ;)

Paketöppningen lär ta några timmar, för våran familj har det med att fiksa många paket. Många små framföre ett stort tycker vi, med andra ord, köper man en mössa, halsduk, vantar, så har man för sig att packa dom inn var för sig ofta. :) Roligare så tyckte vi!

Sen är man totalt utslagen bokstavlig talat.. man läser en bok man kanske fått, kikar på julprogrammen på tv, går en promenad och bara är :)

Juldagen:
Min minsta syster har födelsesdag denna dag, så dagen öppnas med mer paket! :D vi äter förmodligen middag, pinnekjött eller nåt annat som syrran bestämmer.

2 juldagen: Den stora mysdagen!
Om vi är i norge åker vi till hamar och firar Bæssfar, fredriks farfar som fyller år 3e dag jul. är vi i sverige: MYS MYS MYS! Glögg, och sen är det rästplock från tidligare två dagars middag, typ hela dagen går man och tjuvar en liten bit.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

zeretki
2007-11-03 21:38
#3

23 december på kvällen: tar vi in granen, städar färdigt och pyntar hela huset.

Julskinkan görs och ev. annan mat som ska förberedas dan innan. (Det är i princip pappa som har huvudansvaret för maten, syrran är andra chef och jag o mamma hjälper till.)

Sen när skinkan är färdig så tar vi en smörgås med julvört o julskinka + julmust medans någon läser högt ur Tomten.

Julafton: fixa mat hela dan, ev. grannar kommer förbi med present och vi ger dom en. Vet inte om det är bra att vi är så matfixerade men det är liksom maten som är huvudsaken för oss. Kalle skippar vi oftast men det kan va kul att se nån gång för nostalgins skull.

Sen eftermiddag blir det julklappar, då sitter alla och antecknar vem som ger vad så vi kan tacka rätt person. Vi är lite glömska i familjen…

Ev. en Irish Coffee till paketöppningen. Kvällsmat brukar man inte orka med, det blev för mycket mat till den sena lunchen…

Sen gör vi en tallrik gröt med smör i och ställer ut till tomten, det är mamma som hittat på den traditionen hos oss, vi har gjort det sen jag var barn.

Karl-Bertil Jonsson brukar vi se på TV, annars beror det på om vi har släkt på besök - då kanske man spelar spel eller nåt. Vi har inga barn än i släkten så det är bara vuxna.

Honestyisdead
2007-11-03 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Stiger upp. Äter fukost, medans de andra äter risgrynsgröt med saftsås.

Vid 12-1 tiden åker pappa och jag till kyrkogården och lägger blommor på farfars grav. Sedan hämtar vi farmor, åker hem. Dricker glögg och kollar på Kalle anka och kompany.

Sen äter vi fiskrätterna, sillen, laxen och så. Sedan blir det en liten paus, sen blir det kötträtterna.

Sedan ska pappa alltid vila middag, vi andra glor på TV. Sedan blir det klappöppning och kanske en ostbricka vid 21-22 tiden.

isnornin
2007-11-03 23:40
#5

Hemma-island klädde vi granen 23 / 12, men jag nu som vuxen;)  klär jag/vi min gran  den 1/12 men i år får vi se hur det går, vi väntar tillökning….

MVH Isnornin

Sara
2007-11-04 00:06
#6

Vi äter julbord till Kalle Anka och delar ut julklapparna efter maten och Kalle.

På juldagen eller annandag jul firar jag med en väns familj från USA amerikansk jul med kalkon.

Sara

Annons:
korseett
2007-11-04 11:39
#7

saltar skinkan om jag ska göra det minst tre veckor före julafton. På den tiden pappa lutade fisken själv så gjorde han det och hade det i mjölkrummet i lagårn och började 9 december tror jag.

När det är kanske en vecka kvar hämtas Julgranen från skogen och ställs i verkstan för att tina- suga upp vatten och så vaknar mycket av insekterna till liv och försvinner från granen innan den tas in. När vi firar jul hemma hos mig och maken får vi ta in granen direkt från skogen.

Granen kläs 23 december och resten av julpyntet ställs ut. Innan dess har till första advent alla stjärnor och ljusstakar och adventsgran ute satts upp.

Pressylta och skinka iordningsställs den 23. Innan dess har jag och mor hunnit stoppa korv och jag och mina väninnor har eventuellt stöpt ljus. Allt som skulle bakats och gjorts själv har gjorts men vi drar oss inte för att köpa färdigt om orken, tiden och motivationen tryter.

För mig är jultiden en tid av traditioner och mycket arbete- men ett arbete som jag älskar att utföra om jag bortser från städningen. Det roliga är att man kan vara flera och göra saker tillsammans. Kanske ska jag fråga mina vänner om vi ska dela på julstädningen också så kanske det går lättare och snabbare?

zeretki
2007-11-04 12:20
#8

#7  Åhh, du gör en massa mat själv… Låter helt underbart! :)

korseett
2007-11-04 14:28
#9

#8 japp! jag älskar att laga mat och ser inte det som stressande utan snarare som uppiggande och avstressande. Och så smakar det ju mycket bättre och slipper en massa konstiga tillsatser.

FiaH
2007-11-04 17:04
#10

Den 23/12 Är det dax för viss matlagning och familjemys, julgodis ska göras med barnen, klä granen gör vi alla tillsammans, jag fixar skinkan och janssonsfrestelsen, påkvällen är det kaffe hos mamma och pappa, ev smakar vi julskinkan. På julafton vaknar barnen med stora förväntningar, så en varsen liten klapp får dom, är det fint väder tar vi en promenad till backen eller lekplatsen, för att barnen ska få släppa på sina förväntningar. Sen blir det mys hemma med ev föräldrar, julmat vid 16 efter barnen sett Kalle, sen är det lika bra att tomten får komma, så barnen kan vara pigga och hinna leka med sina saker. Kaffe och mandelmusslor till kaffet, och pillra ihop alla saker. Vi brukar spela lite spel på kvällen och bara ha det mysigt….Skrattande

SaraC
2007-11-06 20:24
#11

Åker hem till mamma o pappa på julaftonsmorgonen. Öppnar klappar med dem och min syster.

På förmiddagen firar vi med mammas sida av släkten. Mamma, moster och morbror turas om att ha firandet hemma. Då fixar vi alltid med maten först och äter. Sen brukar tomten komma och dela ut klappar. Och sen blir det Kalle Anka och efterätt.

Sen åker vi till farmor för att fira med pappas sida. Då har de oftast redan ätit och farmor försöker trycka i oss ännu en omgång julmat. Om tomten redan varit där, delar farmor ut min familjs klappar.

Till kvällen åker jag med familjen hem en stund och umgås lite. Sen åker jag o vovven hem till oss!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: