Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2911 ggr
SaraC
2007-11-09 14:47

Kommer tomten?

Kommer det någon tomte till er på julafton?

Till oss kommer det alltid en tomte. Två av mina kusiner är fortfarande små och vi vuxna vill nog helst inte heller avskaffa den traditionen ;) Det är ju så mysigt med tomtar! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Honestyisdead
2007-11-09 14:48
#1

Tyvärr inte. Finns inga småbarn hos oss. Men jag hade ändå velat se en tomte :P

Nicolina
2007-11-09 14:55
#2

Jodå, det har det gjort hela tiden fram till för två år sen då inga av de vuxna orkade klä ut sig längre! Trots att en av småkusinerna fortfarnde inte riktigt släppt det där med att tomten finns och kommer varje jul för att dela ut julklppar! Även jag själv tror till viss del fortfarande att tomten finns! = )

Nu börjar istället mina äldre kusiner klä ut sig och spexa, suck säger jag… inte ska väl jultomten svära heller? Bara för att få resten av kusiner och släkt att garva lite… =/

fridelfina
2007-11-09 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Till oss kommer en riktigt äkta tomte så här i vår familj vet vi alla, stora som små, att tomten finns!

Våra barn började avslöja min mamma och mig som tomten, men då för ett par år sedan så ringde vi till Nordpolen och bad att tomten skulle komma direkt hem till oss vid passande tid på julafton och det ville han gärna göra (mot en hemlig betalning då förstås)!

Barnen är 9 och 11, de har lite svårt att hävda sin tro på tomten i skolan, men jag säger att det inte är viktigt vad andra tror, det viktiga är att vi vet hur det är! Skrattande

De finns de som tror på Allah, Gud mm och för att vi inte gör det så kan ju inte vi tycka att de som gör det är konstiga, eller hur?

Bifogar en bild på vår vackra tomte för att höja julstämningen lite! Den är från förra året

 
 

[Vargnatt]
2007-11-09 16:36
#4

I Kiruna där släkten på min mammas sida bor kommer det tomte för min systerson är bara 5 år :). Här nere hos oss kommer det ingen tomte tyvärr :P men det hade varit roligt! Och när jag och sambon får barn får det bannemig komma en tomte! :P

Mervi
2007-11-09 16:46
#5

Firar ihop med barnbarnen så visst kommer det en tomte.Skrattande

Faxlin
2007-11-09 17:13
#6

Här hemma har vi varje år haft tomte. Men julen är barnens högtid och ärligt talat så är jag tveksam till tomte i år. Min minsting är direkt livrädd för tomten och gömmer sig under en filt i soffan.
Hon har pratat ända sedan i sommras om att det vore skojigt med julklappar men tomten vill hon inte ha. Vi sa väl vid någon dum tidpunkt att tomten kommer till alla snälla barn. Då passade hon på och frågade om hon skulle slippa tomten om hon var dum.
Så för dotterns skull kanske vi skippar tomten i år, eller så testar vi ett år till. Vi har inte riktigt bestämt oss.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
SaraC
2007-11-10 21:27
#7

En av mina kusiner var livrädd för tomten i 2-3 års åldern. Så hon satt med morfar på övervåningen och tittade i fönstret när tomten kom och när han gick ;) När han gått kunde hon gå ner och öppna sina julklappar. Trots att hon inte vågade vara med tyckte hon det var spännande att kolla in honom från fönstret och nästa jul hade det gått över :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

V-lang
2007-11-11 01:53
#8

Så länge barnen var små så kom alltid tomten, men nu vore det nog lite larvigt när yngsta är 15 år…tror inte det skulle uppskattas på samma sätt som när dom var små, den sista gången vi hade tomte så sa den yngsta " farmor du kan ta av dig tomteskägget nu så slipper du svettas så hemskt"

neonrosa
2007-11-11 15:50
#9

Vi har tomte, min lillasyster är 6 år, mina kusiner 4,6 och ½ år, så vi kommer nog ha tomte i bra många år till ;) Tycker själv att det är rätt kul när tomten kommer xD

drutten53
2007-11-11 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

tomten kommer till oss oxå…varje jul…finns ju småbarn här i familjen..

Bella-R
2007-11-11 22:12
#11

Här kmr ingen tomte längre :/ när jag var liten var det farfar som var tomten. Han körde med den klassiska versionen "tidningsgrejen" sen när han kom utklädd till tomte börja jag grina o pissa på mig för jag blev så rädd :P

Men förra julen var jag faktiskt TomteNisse! *STOLT* :D ^__^

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

anki1
2007-11-11 22:14
#12

Han kommer på natten och tar sig in från balkongen, lägger klapparna under granen och kanske hänger upp ett par strumpor och sedan smyger han ut och fortsätter till nästa.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Morsan1
2007-11-11 22:22
#13

Det är klart att tomten kommer!! Det är ju julafton!!! Mina pojkar spejar redan mot himlen för att se tomtens släde!

Annons:
KamillaB
2007-11-12 10:26
#14

Det kommer en tomte till oss med. Har två kusinbarn som är små.. Men ena har räknat ut att det är hennes morfar eller morbror som är tomten.. Och den andra var jätte rädd för tomten tills förra julen, så han har inte utforskat vem det kan vara än..

kanin
2007-11-13 22:52
#15

Ja det gör det.Glad

Mona22
2007-11-13 22:58
#16

har tänkt på en sak. man får inte ljuga när man är liten men endå säger föräldrarna att klapparna kommer från en jultomte.varför är det så ? =P

Rita-S
2007-11-14 00:27
#17

#16 för att den lokala tomten blev sjuk så nordpols-tomten delegerade ansvaret till föräldrarna väl! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

KajsaM
2007-11-15 15:05
#18

Japp, här kommer tomten :)

PAAK
2007-11-15 17:22
#19

Japp, här i min släkt har vi allt från 7åringar till 70åringar :) Så såklart vi har tomte, stora som små tycker det är mysigt :)

irode
2007-11-19 00:12
#20

När vi bodde i Nuuk i Grönland kom jultomten den 24. med helikopter och delade ut godispåsar till alla barna.

Vist tror vi på jultomten i vår familj. Visste ni att jultomten heter Knud?

;-) Inge

Annons:
TerriZue
2007-11-20 12:47
#21

Det har alltid kommit en tomte till oss, det är jag och mina syskon som har velat ha det. Trots att vi är 19, 17 och 15 nu så vill vi fortfarande att tomten kommer. Får fortfarande den där pirrande känslan när man ser lyktan komma guppande på vägen i mörkret.

För mig kommer tomten alltid att finnas även om han slutar komma hem till oss så vet jag att han finns någonstans! :D (Många som tycker att det är konstigt med en 19-åring som vägrar att sluta tro på tomten men det finns något inuti mig som är helt säker på att han finns där ute någonstans.) :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Calico
2007-11-20 14:29
#22

Det brukar alltid komma en tomte till oss. Har små kusiner i släkten som älskar när tomten kommer med julklappar. Det största problemet när jag firar med mammas sida av släkten är att hitta någon som ställer upp som tomte.

I mina ögon är julen den bästa tiden på året. Och vad är julafton utan en jultomte! Hur gammal jag än blir så kommer jag alltid tro på tomten. Det är en helt underbar känsla både med julen och med jultomten. :D

/Matilda

kerstin_70
2007-11-21 15:38
#23

nej här kommer inte tomten barna är för stora

KerstinP
2007-11-22 00:11
#24

Vi har 3 små barn så här kommer det en tomte. Han brukar komma från skogen bakom ladugården med sin lilla lykta i handen och barnen kollar i fönstret om han kommer många gånger den dagen.

yavannaKementari
2007-11-22 10:35
#25

Hos oss har aldrig tomten kommit så han kommer inte i år heller när vi bar dessutom alla är över 18 :) Lite dumt att påbörja traditionen då Räcka ut tungan

Upp till toppen
Annons: