Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2486 ggr
[BigMama]
2007-11-09 17:51

Tror era barn på tomten?

Jag fantiserar gärna vitt och brett om tomtenissar som tjyvlyssnar, tomten i finska Ruovaniemi och barnen får lämna in en önskelista i en stubbe i skogen brevid oss med små hemliga ingångar till tomtens värld….

Min 10-årige bonuskille, har insett sanningen, men VILL fortafarande tro, ibland är det jobbigt att bli stor också…

Men tjejerna på 4 och 5 år skriver listor och pratar om tomten med skräckblandad förtjusning!

hur har ni det i era familjer? Hur gamla är barnen och tror de på tomten?

Annons:
Faxlin
2007-11-09 17:58
#1

Hos oss är dert blandad kompott. De äldre barnen har insett att det inte finns någon tomte som kommer med paket. Men de kan dock tänka sig tro på de små tomtar som kan bo i skogen, och en massa sådana väsen.
Minstingen 4 år, hon tror på tomten. Dock har hon av någon anledning fått för sig att han är en blandninga av JackTheRipper och Hajjen (fast på land). Så här är det ren skär tomte skräck.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Vargnatt]
2007-11-09 18:06
#2

Min systerson tror iaf på tomten :) Vet faktiskt inte hur det är med lillebror, pappa och hans fru har inte haft någon tomte så jag tror inte lillebror tror på tomten. Jag tror på tomten ;)

lightseeker
2007-11-09 23:08
#3

#1, bjud in tomteflickan eller tomtegumman, som ju saknar mask med skägg att komma in till er med julklapparna istället. Hon kanske kan passa på och berätta en liten julsaga som bryter ner skräcken för tomten, så blir det nog bättre till nästa jul, det är hemskt att ha sådan skräck.

Har hört om barn som har haft en , för de vuxna, omotiverad skräck för tex. clowner. Det gäller dock för oss vuxna att inte driva med barnets rädsla, utan istället respektera att den finns där och då inte pusha på för mycket.

Faxlin
2007-11-10 00:21
#4

#3: Vi försöker verkligen stötta henne och förklara och vara humana i detta. Har inte den blekaste var det kommer ifårn heller.
De andra barnen har till och med kramat tomten och visat hur snäll han är. Men det går inte.

Så vi tänker inte pressa henne. Hon lär nog växa upp fullt normalt även utan tomten. Dock älskar hon alla prydnads tomtarna här hemma. De pussar hon godnatt. Jaja, blir inte så klok på min tösabit.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Morsan1
2007-11-10 00:26
#5

Mina pojkar tror blint på tomten! Det är så självklart! Det finns liksom ingen tvekan alls.

Jag tycker det är en vacker tanke för barnen, att tro på något gott, någon som är renodlat god.

Rita-S
2007-11-10 10:10
#6

Jag tror fortfarande på tomten, men nu är jag ju över maxåldern, han måste sätta gränsen nånstans, så jag får va min egen tomte ;D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
fridelfina
2007-11-10 14:25
#7

Jepp, mina barn tror på tomten.

Som jag skrev i inlägget "kommer tomten?" så har vi en riktig tomte som kommer till oss. Jag tycker som Morsan1 att det är en tro på något renodlat gott. Mmånga tycker att jag är galen som envisas med att låta (jobbar för att de ska tro) mina  barn fortsätta tro på tomten. Men varför skulle jag inte, som Rita.S så tror ju även jag på tomten!

 
 

TacoBelle
2007-11-10 15:41
#8

Min dotter på 6 år både tror och inte tror på tomten. Frågar man henne vem tomten är säger hon att det är en skäggig gubbe som bor på Nordpolen och kommer med julklappar. Men samtidigt vet hon mycket väl vem det är som klär ut sig på julafton och spelar med i det.

AnneN
2007-11-11 22:21
#9

Har inga egna barn men syrrans 2 pojkar (3 & 8 år) tror på tomten

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicolina
2007-11-11 23:51
#10

Klart jag tror på tomten trots mina nästan 18år fyllda!! Visst det var ju morfar som klädde ut sig till tomte på julafton när man var liten och jag var ju snabbst av alla ungar att fatta det - och älskade det också!! Morfar är ju så kramgó! = )

Självklart finns tomten, någonstans där ute, det bara vet jag att han gör! Och besöker alla barn någon gång, om det så bara är i drömmarna… inte hinner han runt till alla barn varje jul på en natt, utan han besöker de allra viktigaste, de som just denna jul behöver honom lite extra!

#3 Både jag och min pappa tycker att clowner är läbbiga, vet inte varför… har aldrig blivit skrämd eller så, men roas inte utav dem utan tycker snarare att de är skrämmande! Värst är ansiktsmålningen och alla att de jämt ska skrämmas och skratta åt en, men inte är det ett dugg roligt!

kanin
2007-11-14 14:23
#11

Bara min 4 åriga dotter de andra är för stora för det .Men det är kul så länge de tror på tomtenGlad

anki1
2007-11-14 23:29
#12

båda barnen har vuxit från tomtetron.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

korseett
2007-11-15 00:10
#13

jag är 35 och tror på tomtar, troll, vättar, småfolk osv. Helt övertygad att de finns. Klart tomten inte har tid att vara i alla familjer så han måste ju delegera jobbet

Annons:
V-lang
2007-11-15 21:33
#14

#12 Det är som mina då, lite sorgligt faktiskt för visst var det roligt när dom sprang om kring och frågade hur många dagar det var kvar innan tomten skulle komma..

anki1
2007-11-15 22:56
#15

till nästa jul finns det ett litet barnbarn, som kanske tror på tomten, när det vuxit till sig lite.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Elisabeth-J
2007-11-16 10:50
#16

Min yngsa blir 10 år nu och förstår att det är brorsan som brukar vara tomte, så hans tro är nu förbi :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Abico
2007-11-18 20:39
#17

Jag tror absolut på tomten! Tyvärr gör inte min 4 åriga lillebror det. Han är så tråkig, det första han gjorde förra julen var att ropa "Det är ingen riktig tomte, det är ju bara Malin" kan ju tro att syrran blev sur då, hon som klätt ut sig så bra. Men, men ^^
Men tomtar finns det, om inte stora tjocka med röda kläder och säck så iaf. små hustomtar. Dom kilar omkring här hemma, på vinden och så och håller koll på oss :) Mysig tanke ^^

Hanna 

Sara
2007-11-18 21:29
#18

Kommer faktiskt ihåg hur ledsen jag blev när jag förstod att tomten inte fanns. Var väl en 5-6 år men det var så tragiskt att det blev ett starkt minne.

Sara

storAnnette
2007-11-28 22:59
#19

Tomten finns!Jag och ett av barnen tror det,de andra tvivlar.

zari
2007-11-29 00:12
#20

Min brors dotter är 5 år och hon frågade mig för någon vecka sedan när tomten skulle komma? Så hon tror på tomten

Annons:
Tilda-T
2007-11-29 07:57
#21

Jag har varit så tråkig när det gällde tomten och mina 3 barn att jag tidigt har förklarat för dom att tomten är ungefär som pippi långstrump, spiderman,fantomen eller nåt annat påhittat och ingen av mina har någonsin varit rädd för tomten utan har enbart tyckt att det har varit spännande och kul.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

TerriZue
2007-11-29 14:27
#22

Jag och mina syskon tror fortfarande på tomten och vi är 19, 17 och 15 år gamla! :D

Fast brorsan som är 17 börjar bli lite skeptisk, däremot så kommer varken jag eller min syster någonsin förlora tron! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: