Annons:
Etikettjulmaten
Läst 4352 ggr
Martin
11/21/07, 1:17 AM

Ordning på maten...

…ja, hur är det nu med det svenska klassiska julbordet?

Först fisken, right?

Sedan det varma?

Eller var det nu tvärtom? Hur är sederna hemma hos er?

mvh Martin

Annons:
Liss
11/21/07, 1:45 AM
#1

Fisk? nee varför då?:P hihi..

Hos oss har de alltid vart allt på en gång. Och de innebär Skinka, köttbullar, prinskorvar, omelett och jansson på varma sidan av bordet. Ibland även potatis. Ägghalvor med något, rödbetssallad, sill i alla möjliga grejer, starksenap, ost, bröd.. och så kom jag inte på mer. De är på kalla sidan.. så tar man av allting sammtidigt flera gånger:)

Den här julen vet jag inte dock, ska till min brors "särbos" pappa. Får se hur dem fixar de:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Muszimba
11/21/07, 9:37 AM
#2

För vår del är det fisken, äggen, kokt potatis, leverpastejen med gurka och knäckebröd med Edamerost som kommer först. Det blir som en lunch. Till middagen blir det all varm mat och skinkan. I år har vi inte de traditionella vitlöksköttbullarna, utan spett på Älgfärs och Lammfärs. Vissa år har jag lite ris á la Malta efter allt annat gott.

Pernilla
11/21/07, 6:58 PM
#3

Jajamän, först firren. Fast det bästa är på julaftonsnatten när man är småhungrig och snokar i kylen… då kan man blanda i vilken ordning man vill. Gravlaxsås till köttbullarna? Jajamän.

Liss
11/21/07, 7:04 PM
#4

Jo de är ju sant.. laxen glömde jag ju! Men som sagt, vi tar allt sammtidigt. Mycket godare så.. kan man blanda direkt:P Så lax med gravsås är de såklart me..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

FerretCrow
11/21/07, 7:37 PM
#5

här blandar v åxa allt direkt. vi har alla varma saker på spisen och allt kallt på köksbordet och bröd med mera på köksbänken. men då kan man ju tillägga att det kommer närmare 30pers hem till oss på jul så mycket mat är det=)

Sara
11/21/07, 9:12 PM
#6

Vi kör oxå allt på samma gång men de som äter fisk brukar ta en tallrik med jansons, sill osv först.

Sara

Annons:
V-lang
11/21/07, 9:34 PM
#7

Vi har också allt på samma gång, allt det kalla står på bordet medans det varama står på diskbänken. Sen när maten har lagt sig då brukar vi ta ris à la Malta =)

kanin
11/21/07, 10:53 PM
#8

Vi har allt på  samma gång.

KerstinP
11/22/07, 12:01 AM
#9

Vi börjar med julgröten och skinkmacka på morgonen. Eftermiddagen efter Kalle & Co blir det middag med sill och janssons först sedan skinka och köttbullar och kallskuret. Till dessert blir det jul-cheesecake. På kvällen efter alla klapparna blir det kaffe med dopp. Förstås blir det en massa godis,knäck,tryffel och nötter och frukt. Jisses vad man äter en sådan här dag. Förvånad

korseett
11/22/07, 11:31 AM
#10

kallt först och sedan varmt- så funkar det hos oss. Eller allt på samma gång har också hänt

TacoBelle
11/22/07, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

På min mormors stora julbord blir det…

  1. Glögg, välkomstdrink, pepparkakor
  2. Den kalla maten (fisk och kallskuret)
  3. Den varma maten (köttbullar, revben osv)
  4. Risalamalta med sås och bär
  5. Kakor, tårta, kaffe, starkdricka
  6. Godiset
  7. Ostbricka
  8. Korv med bröd (som mormor alltid tror att det är någon som ska orka äta som "nattamat")

Och allt detta inom loppet av ca 5-6 timmar. Jo man är rätt mätt sen vill jag lova. Bilden är på den kalla maten.

Pernilla
11/23/07, 10:50 AM
#12

#11 Å vad jag saknar min egen matmormor när jag läser ditt inlägg! Just det där att de alltid tror att man ska orka lite nattamat… Haha. Var rädd om henne och njut av julbordet!

TacoBelle
11/23/07, 3:51 PM
#13

#12 Ja Matmormrar är det bästa som finns. Hon tror verkligen att vi ska kunna äta hur mycket som helst. Själv är hon så trött på julmat efter att ha lagat det flera månader i förväg att hon inte kan äta en tugga. Skrattande

Annons:
feiner
11/23/07, 5:19 PM
#14

Sill, kallskuret, efter det varmt som janson och köttbullar. När det ätits upp så serverades det tidigare lutfisk när jag var liten. Jag minns det för som liten gled jag alltid under bordet och bort för att leka då vuxna åt lutfisk. Nu har det fått en egen dag istället. Jo efter det kom gröten, mitt favoritögonblick. Sedan tog det en stund. Det blev disk och julklappar och sedan  avslutades det med sött som kakor, äggost…

Upp till toppen
Annons: