Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 4925 ggr
Jarhultdenyngre
2007-11-17 23:52

Gummekaka..

Hej. Jag tänkte bara berätta om en tradition som vi har där jag bor. Det är gummekaka.. Denna tradition innebär att barnen, dagen innan julafton varje år och fram tills konfirmationen, får av sina Gudföräldrar, som namn antyder, en kaka. Den är i regel bakad av vete deg med russin. Ovanpå är den beströdd med socker, kanel och mandel.

En present ska även gudföräldrana ha med sig. Denna present har, allt eftersom åren gått och välstånd har ökat, växt i volym, antal och värde. För ett 50 tal år sedan var det oftast en nyttosak som barnet behövde, oftast kläder. Min morfar har berättat att han fick raggsockor och vitt matbröd som var dekorerat.

Namnet gummekaka kommer från den dialektala formen av gudmor/far= gumma och gummefar.

Gummekakan skulle symbolisera Gudföräldrarnas självpåtagna ansvar för barnet under den mest utsatta ålder.

Seden att ge en gummekaka, från dopet till konfirmationen, är gammal. Till första julen skulle barnet ha en så kallad "gummestass", kläder ifrån topp till tå. Och på barnets sista gummekaka skulle den ha en näsduk och en psalm bok.

Men det finns en annan del av denna tradition och det är att barnet i gengäld ska ge Gudföräldrarna en gåva en så kallad genlaga.

Att hålla denna gamla tradition vid liv och på samma gång knyta banden lite extra mellan Gudföräldrarna och fadderbarnet är fin och meningsfull.

Inget där jag bor tyder på att traditionen är på väg bort. De som har fått gummekaka kommer alla ihåg det lite extra, det är mycket större än julklappar och födelsedagar…

Annons:
korseett
2007-11-18 00:23
#1

får man fråga vart ni bor för det här har jag alrig hört talas om innan.

Jarhultdenyngre
2007-11-18 00:36
#2

Torestorp.. heter det.. det ligger i marks komun i västragötaland.. det är en väldigt lokal traditon men den är det mysigaste med hela julen.. Jag har själv blivigt gumme mor nu och ska komponera ihop min första gummekaka..

Solveig
2007-11-18 14:33
#3

Intressant, den traditionen har jag aldrig hört talas om. Det finns många spännande lokala traditioner som överlever i skymundan.

Upp till toppen
Annons: