Annons:
Etikettgodis
Läst 5859 ggr
Rita-S
2007-12-22 07:50

Recept godis - Gelatin/marmelad godis!

I norge köper vi färdiga paket, tilsätt vatten, men det finns inte her! :)

För marmelad: Mosa bären du vill ha, tilsätt en aning vatten så det blir som en tjock sås. ta ungefär en halv liter mos i taget. Blöta minst 8-10 plattor gelatin i vatten, och smälta det sen i vattenbad. Värma upp bärmoset försiktig men inte till kokpunktet och rör ned gelatinen i litegrann kokande hett vatten(en halv dl till en dl ellerså). Fördela massan i en fyrkantig låda klätt med bakplåtspapper och låt stå kallt några timmar tills det är stelt. Sen skär man i fyrkantiga bitar som rollast i socker! :)

För klar gelatin: Värm upp en halv liter saft av valfri smak, och gjör samma med minst 10 plattor gelatin.

Obs, i år felade alla mina gelesaker, dom vätskade som attans direkt när dom kom inn i varmt rum så dom slutade med att simma i sockervatten, jag har ingen aning vad jag gjorde fel.. :/ Förra året "svettades" dom bara lite grann, så jag fick rolla 2 gonger i socker, sockerhinnan blev lätt crispy då.

Jag fick inte plats med "potensiell LCHF" i subject, men det går att få denna rätt low carb om ni använder tex hallon och björnbär och utesluter socker, eller sötar en aning med stevia, suketter eller hermesetas och skippar att rolla i socker :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Snuttenuttan
2008-01-08 23:11
#1

Tack Rita…marmelad kan man ju äta året runt,finns även på alla dessa marknader men det är ju så gott att göra själv,dels vet man vad som finns i dom…

Upp till toppen
Annons: