Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1520 ggr
Anne
11/24/07, 8:33 AM

Tidig jul :)

Vi firade faktiskt lite jul igår. Ja, med julmat och goda vänner - inga paket dock :)

Det var så här - jag var på presslunch hos Scan i veckan, och fick med mig en julskinka, deras nya julköttbullar och deras nya julpastej (med glöggsmak! God!) hem. Det där måste ju ätas upp så.. vi bestämde oss för lite julmat såhär dan före månaden före dan… oh well.

Så - fantastiskt vad man kan svänga ihop på ett par timmar efter jobbet:
-Köttbullar & prinskorv
-Janssons frestelse
-Kålrotslåda
-Apelsinsallad med julkryddor
-julskinka med ett par sorters senap
-potatis
-gravad lax
-ägghalvor med majonäs, räkor och kaviar
-pastej med cornichons
-sill

 Och så passade vi på att testa Spendrups smaksatta julmust till, och ett par julöl för de som ville. Efteråt korkade vi upp en liten flaska Blossa 03, smaksatt med pomerans, och kände oss väldigt belåtna :)

Annons:
drutten53
11/24/07, 2:41 PM
#1

gud vad sugen jag blev nu då..funderar på att göra en jansson…kram

Martin
11/24/07, 5:53 PM
#2

Det där lät mycket gott :o)

Men vi vill ju ha recension också på skinka, nya julköttbullar och allt vad det nu var :o)

mvh Martin

Anne
11/24/07, 6:02 PM
#3

Jamen! Visst :)

Skinkan var Scans standard färdigkokta, inte den ekologiska eller gourmetvarianten. Och den var kanon! Riktigt saftig och fin. Lite mycket fettkappa kanske, men det är ju bara att skära bort bäst man vill. Helt okej!

 Köttbullarna.. ja, jag är ju inte mycket för färdiga köttbullar, men i den mån att det ändå ska vara det så var de här faktiskt rätt bra. De är väldigt små, och rejält kryddade. Lägger man till lite extra vid stekningen - jag föreslår lite kryddpeppar och kanske vitpeppar - så blir de kanon. Och fort går det ju, så visst.

Pastejen med glöggkryddning var supergod! Den kommer bara säljas på Ica i år, blir det bra försäljning så utökar de upplagan nästa år. Den är rund och god i smaken, litet drag av kryddpeppar och nejlika, och mer åt patéhållet än "vanlig" leverpastej. Jättegott med små cornichons och kanske cumberlandsås till.

Sara
11/24/07, 9:09 PM
#4

Liknar deras nya julköttbullar deras gamla småköttbullar som inte finns längre?

Jag älskade dessa men vips så utgick de..

Sara

Rickard07
11/24/07, 10:25 PM
#5

Jag får nog ställa mig lite mot strömmen nu då…
Julbord redan nu, naah det ska vara på jul lite det som är grejjen ju!

Martin
11/24/07, 10:41 PM
#6

#3 Tack! Julskinka ja, alltid lika mycket djungel.  Får se vad det blir i år :o)

mvh Martin

Annons:
Liss
11/25/07, 1:16 AM
#7

åhhh.. så gott! varför bjöd du inte mig Anne;P

Jag har iaf suttit och druckit apotekets julmust och äter lussekatter nu. MUMS!:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Anne
11/25/07, 6:48 PM
#8

Sara - ingen aning, jag köper eg. aldrig färdiga köttbullar. Men de är väldigt små, i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: