Annons:
Etikettjulmaten
Läst 2507 ggr
signemo
2007-12-23 08:23

Vegetarisk julmat

Hej. Behöver några snabba tips på mat på ett vegetariskt julbord.

Barnens kusins sambo kommer att fira med oss iår. Har precis fått reda på att han är vegetarian. Han skulle ta med egen mat men det vore kul att kunna ställa fram någon typisk julmat som passar honom.

Var rädda om varandra

Annons:
tjiggit
2007-12-23 12:37
#1

Jag är själv vegetarian och brukar få ta med mig eget, men trots att man är van vid att ofta få göra det så känns det alltid trevligare och som att man är mer med i gemenskapen om man kan äta något som alla andra blir bjudna på. Jättebra att du vill servera honom något på jul tycker jag! Det är inte alla som gör så!

Jag brukar göra någon slagt gratäng på jul. Tex broccoli eller blomkålsgratäng, det är supergott och något som alla andra också kan äta! Inte alls krånglit heller :)

Vi brukar ha räkomelett på jul, men varför inte göra en svampomelett? Också enkelt och något som alal kan äta :)

Sen kan du ju köpa vegetariska korvar (soyakorvar, finns i frysdisken i närmaste mataffär) och vegetariska köttbullar (finns också i frysdisken i närmaste mataffär, brukar heta gourmetbullar).

Jag vet även vegetarianer som brukar äta vegetarisk jansson, alltså en janson utan fisk i. Så, en potatisgratäng blir det ju egentligen :)

hmmm om han äter fisk blir det ju lättare, då finns det ju en hel del annat också som han kan äta :)

Hittade ett recept på grilljerad aubergine i en tidigare tråd… det kanske skulle vara något? Klicka här för att komma till tråden!

Det var vad jag kom på just nu!

Lycka till!

[Mariann]
2007-12-23 12:46
#2

Varför inte prova de finska morotslådorna eller kålrotslådor … jag har iofs inte gjort det men ska….

Glad Mariann

tjiggit
2007-12-23 12:50
#3

#2, det har jag inte hört talas om? Låter intressant :) Någon länk till något recept kanske…?

tjiggit
2007-12-23 12:53
#5

ah! tack!

Rita-S
2007-12-24 11:00
#6

Och sen har jag postat några trådar med vegetariska rätter här :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
zeretki
2007-12-24 11:32
#7

Brysselkål fräst med smör och hackade hasselnötter. Waldorfsallad. Det har vi på vårt julbord.

Wings2Fly
2010-12-23 15:39
#8

Kanske lite sent nu att tipsa, men här hemma så gör vi en variant av julskinka fast med kålrot.

Solaika
2010-12-31 23:38
#9

Tips till nästa år. Min mor och syster är vegetarianer.. dom äter Olsson till jul istället för Jansson. Ersätt fisken med morot :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Upp till toppen
Annons: