Annons:
Etikettdieter
Läst 2964 ggr
Margareta
2007-11-22 10:56

LCHF - Kycklinglevermousse

Kanske något för julbordet?

Ett enkelt och oerhört snabblagat recept för den som gillar lever.

  • 400g kycklinglever
  • smör (äkta smör - inte margarin)
  • 2dl vispgrädde 40%
  • kryddor

Stek kycklinglevern i rikligt med smör tills den är väl genomstekt (det går fortare om den är delad i mindre bitar).

Krydda med salt och peppar och tillsätt andra kryddor efter smak (jag tar lite örtkryddor och vitlök)

Mixa den genomstekta levern i maskin tillsammans med grädden och extra smör (snåla inte) och ev lite mer kryddor. Häll smeten i en form som går att täcka med lock. Det blir en lös smet som stelnar i kylskåpet.
Låt stelna.

Den som vill kan steka med champinjoner (annan svamp?) eller lök eller både ock… allt mixas färdigstekt med grädden. Tilläggen gör patén något mindre sammanhängande. Den blir typ "bredbar" utan och lite grynigare med. Jag har även fått tips om att det är gott med ansjovis i - ännu mer julsmak alltså.

Resultatet blir en leverpaté med vanlig leverpastejkonsistens, helt utan tillsatser.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
korseett
2007-11-22 11:24
#1

den här funderar jag på att göra som leverpastej till julbordet

kajsa56
2007-11-23 00:09
#2

jag har gjort den här pastejen nu flera ggr.. o alla är mycket förtjusta i den! funderade på om det inte går att göra ugnsbakad också om man blandar i ett par ägg.. men inte steker innan.. tror ni det funkar?

korseett
2007-12-23 00:26
#3

nu har jag gjort den här för färsta gången. jag mixtrade lite och använde 3 ansjovisfiléer och en finhackad gul lök som jag fräste med samt mejram och timjan förutom salt och peppar

Det blev verkligen kanongott och för den som inte gillar lever men väl leverpastej kan jag mycket väl rekommendera detta

Margareta
2007-12-23 12:33
#4

kajsa56 - vi är några som testat olika ungsvarianter utan att lyckas - men det är väl värt ett försök ändå?

Jag glömde att steka först en gång när jag gjorde ur huvudet och testade i vattenbad i ugnen - det blev inte gott…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa56
2007-12-23 18:23
#5

jag har provat nu, rörde i 2 ägg och ställde 4 aluminiumformar med smeten i en långpanna med vatten och gräddade, det gick bra men jag föredrar nog ändå den vanliga varianten! o då ingår det både stekt lök och ansjovis i den! :o)

har gjort en laddning nu som ska ätas i jul!

fettbramat
2007-12-25 15:11
#6

Mums… Margareta vilken toppenrätt! Jag mixade i 3 ansjovisfiléer som korseett tipsade om. Tack för det tipset! Min pappa, som är leverfantast, tipsade om att krydda med grönpeppar, så det ska jag prova nästa gång.

Mitt enda problem var att jag fick hela köket nedstänkt och på vippen blev brännskadad när jag stekte kycklinglevern. Det sprätte av bara 1 000:an. Till slut lade jag på ett stort lock och det hjälpte men jag var ju tvungen att lyfta på det och då och då för att kolla läget och "röra" lite och då levde jag farligt vill jag lova. Nästa gång ska jag pröva med att hacka upp bitarna lite så kanske det inte sprätter så.

Önskar alla på forumet en fortsatt trevlig jul!

Annons:
korseett
2007-12-25 23:30
#7

#6 skaffa ett stänkskydd att ha till stekpannor, det har jag och funkar bra

Margareta
2007-12-31 15:04
#8

Kul helena! Bra tips med grönteppar - passar mig.

Du kanske hade för het panna? Visst sprätter det - men jag brukar anvädna lock och kanske inte ha lika hett.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fettbramat
2008-01-01 14:29
#9

Nu har jag köpt stänkskydd på IKEA. Glad

Upp till toppen
Annons: