Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 2310 ggr
Tilda-T
12/1/07, 10:31 AM

Dyrt med julklappar?

Får jag komma med ett tips till alla er som är många vuxna på julaftonen? I vår familj har det blivit fler och fler vuxna för varje år och det blir dyrt att köpa klappar till alla som deltar.Dessutom blir det många paket som man lika gärna kunde vara utan.

Vi har sedan 3 år tillbaka infört att alla vuxna köper endast en grej för 100kr och för att man ska tänka till lite grann så ska den börja på en viss bokstav (iår är det C) det finns många hundralappar att spara med ett sånt här sätt att fira jul.

Har ni bra tips på C tar jag gärna emot dom.

Den 24 dec lottas sedan paketen ut och alla sitter och tittar på när någon öppnar sitt och får se hur påhittig någon annan varit.Detta tar lite tid och alla känner att man fått en julklapp!

Vill bara tillägga att ALLA BARNEN NATURLIGTVIS FÅR KLAPPAR SOM VANLIGT!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
Sara
12/1/07, 1:00 PM
#1

Ciseleringsjärn

Sara

drutten53
12/1/07, 2:17 PM
#2

halsband med bokstaven C….hoppas det är någon som hetter något med C i förnamnet.

annars ett 6 pack chokladmuggar

Tilda-T
12/1/07, 6:30 PM
#3

Tack för tipsen jag tar gärna emot fler!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Liss
12/1/07, 6:38 PM
#4

sånt som är ceris färgat.. om de nu stavas så:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

parsley
12/1/07, 7:39 PM
#5

Cerat, cocosolja (från hälskokosten), cykeltillbehör, C-vitaminer, choklad, CD-skiva

Rita-S
12/1/07, 10:03 PM
#6

halsband med citriner :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rickard07
12/1/07, 10:49 PM
#7

Citroner i flerpack….

Haha gud va svårt, det bästa är nog sagt - CD!

Tilda-T
12/1/07, 11:22 PM
#8

CD låter väldigt bra det får det bli!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

storAnnette
12/1/07, 11:26 PM
#9

Jag har ännu ett tips:

Först bestämmer man en maxsumma att köpa för.Alla vuxna som ska vara med på julafton skriver varsin önskelista och sen drar alla lott om vem de ska köpa till.Var och en behöver alltså bara köpa till EN och det tycker jag är en jättebra idé.

Ska praktisera idén själv första gången denna jul,då tipset kommer från "svärsonens svägerskas familj" och jag har inte varit tillsammans med dem än.

Kristall
12/6/07, 2:28 PM
#10

Chokladask :) Finns sånadär kg-askar som kostar jättemkt..

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Anne
12/6/07, 3:31 PM
#11

Alltså, jag tror aldrig att jag kommer bli så vuxen att jag inte vill ha julklappar. :)

Sandra
12/6/07, 3:37 PM
#12

Håller med Anne. För mig så skulle det sättet som Tilda beskriver inte ge mig ett dugg. Känns som att det skulle kunna bli mycke skräpsaker. Därför gör vi önskelistor. Är det för dyrt, ja då går vi ihop flera stycken istället. Så det behöver inte bli så dyrt trots allt.

parsley
12/6/07, 4:05 PM
#13

Är man en stor familj med många släktingar som träffas och byter julklappar tror jag att det kan vara minst lika roligt med "temajulklappar" eller "julklappsutlottning". Är man en mindre krets julklappsbytare så kan man köra med önskelistor eller köpa sådant som man vet mottagaren gillar.

Annons:
[Asta]
12/6/07, 6:40 PM
#14

 Håller med #13. Man har ju inte hur mycket pengar som helst. Vi har helt lagt av med julklappar mellan familjerna.

Själv kan jag bli nästan deprimerad av allt julklappsköpande och tycker att man tappar bort hela julkänslan. Har jobbat på ställen där jag sett vad den här julklappshysterin lett till efter julen (att familjer satt sig i sådana skulder att kronofogden kommit etc).

Förra julen var det en på vårt jobb som satt och grät för att hon inte hade råd att köpa lika fina julklappar till sina barn som deras kompisar skulle få. Då har det blivit något fel tycker jag.

Hm - vill inte förstöra stämningen, men känner så i all fall.

Sandra
12/6/07, 7:03 PM
#15

Visst är det bra att sånt här funkar för vissa.

#14 Hemskt att det ska gå så långt att man sitter o gråter. Jag har aldrig fått pengar för att köpa presenter till mina kompisar. Ska jag köpa julklappar till mina kompisar så får jag ta av mina sparade pengar. Min mamma ska inte behöva må dåligt för det. Lät verkligen inte kul för din kollega =/

[Asta]
12/6/07, 7:07 PM
#16

#15 - nej det var inte barnen som skulle köpa till sina kompisar. Det var julklapparna till sina egna barn hon grät över. Hon visste att de önskade sig saker som förmodligen många av deras kompisar skulle få från sina föräldrar men som hon inte hade råd att köpa till sina barn. Och då kände hon sig som en dålig mamma.

Sandra
12/7/07, 8:04 AM
#17

#16 Ah…. se där. Missförstånd. Men det är hemskt ändå när föräldrar känner sådär. Hoppas hon mår bättre denna jul. Annars får du gå fram o ge henne en stor kram!

mariatingsund
12/8/07, 10:07 PM
#18

cyklamen i en fin kruka, eller cabriolet leksaksbil? Insvept i Cellofan? Och ge inte bort cyan bara för att det börjar på C. Skrattande

Idén är jättegod tycker jag. För egen del tror jag vore lagom för en femtilapp också, när det är så många inblandade…

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
12/8/07, 10:18 PM
#19

Jag glömde skriva: till den mamman som tyckte var fattig att ge dyra presenter till sina barn, jag tycker faktiskt att pengar ÄR INTE ALLT, och hennes barn kanske är lyckligare utan mp3 spelare, dataspel o så, och i stället kan de umgås, frågelek, sällskapsspel eller vad de än kommer på och kommer att ha RIKTIGA och kärleksfulla minnen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

rakuLotta
12/9/07, 8:56 AM
#20

19. Jag håller med om att det borde vara så men jag förstår problematiken för barn jämför så mycket. Det ska va som alla andra har det och har nån på skolan det så vill de oxå ha.

Jag är glad så länge barnen är nöjda med kläder från HM och Ullared. Skulle aldrig gå och handla svindyra märkeskläder(förutom vinterskor och overaller då…där det ska stå emot väta) De växer ur dem samt sliter ut dem så fort och tids nog så kommer de att själva börja fråga efter det…då blir man väl tvungen (till en gräns)

Jag försöker få mina barn att bli prismedvetna…att förstå pengars värde(de är ju bara 6 och 4) Tex Arvid 6år vill så gärna ha en radiostyrd T-rex(en dinosaurie modell större som kan gå och nafsa en i hasorna bla…)

Jag bara vägrar att köpa en sådan(kostar runt tusenlappen) utan har sagt att han får spara till den själv. Då märker han att det är mycket pengar och att det tar tid att samla ihop pengarna(förhoppningsvis tar det så lång tid att intresset för den svalnat..hö,hö)

Annons:
martdat
12/9/07, 9:00 PM
#21

Känner ijen mig i mamman som grät för sina barn,,, känner exakt samma sak, min dotter önskar sig bärbar dator och bärbar DVD, inget av det har jag råd med, värsta är att flera av hennes kompisar har sådana prylar så det känns för jävligt, kommer ihåg när hon var yngre och vi gick på socialbidrag,, då hade vi inte ens råd med sådant som var INNAN julen ens börgat, julskyltning, dagis luciafirande o dyl som ALLTID kostade pengar, tack och lov har det blivit lite bättre med åren, men julen är ekonomins fall, hatar jul…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

LinneaG
12/10/07, 8:11 AM
#22

Håller med 11 och 12, julen handlar om julklappar. Tycker de är så trist när alla säger att man inte ska köpa nåt. Vi är en stor familj, är väl elva st på julafton, ja köper till alla, plus några kusiner och farmor. Men tycker att det är så julen ska va :)

tussilago
12/10/07, 2:35 PM
#23

vi har gjort en variant på #0 där vi innan jul lottade ut vem som skulle ge present till vem (eftersom alla inte kände varandra fuskade vi faktiskt lite och såg till att man skulle ge till någon man kände). på så sätt så blev det väl valda julklappar men bara en. perfekt när man är många vuxna. vi gjorde också så att de små barnen fick presenter som vanligt.

i år har vi bestämt att vi inte ska ge julklappar alls och det är en helt OTROLIGT stor befrielse att inte gå runt och tänka på det och oroa sig för det hela tiden. arbetskamraterna kommer tillbaka från lunchen sönderstressade efter att ha stått i köer (redan!?!) och jag är lugn och fin :D

Hoppfull
12/10/07, 3:39 PM
#24

Vi har haft flera olika varianter i vår familj, exempelvis gav vi bara presenter i en cirkel s.a.s. Den första familjen gav en present till nästa familj som gav en vidare till nästa osv. ja utom barnen förstås. Sen har vi haft att man skänker pengar till miljöprojekt eller andra välgörande ändamål, vi har oxå haft att vi bara gett bort sådant vi tillverkat själva… allt från kola eller marmelad till hemsydda gosedjur :-) Nu ger vi inga julklappar alls vuxna emellan, vi tycker oxå att den varianten är väldigt behaglig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Snuttenuttan
12/11/07, 12:46 AM
#25

Till en gottegris Chokladbok…

Muszimba
12/11/07, 7:41 AM
#26

Citrusfyllda Praliner, Clementiner, Cactus(växten).

Tilda-T
12/11/07, 11:04 AM
#27

Tack för alla bra tips jag fått!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
Sara
12/11/07, 1:41 PM
#28

Så vad blir det?

Sara

Vanja-K
12/11/07, 7:48 PM
#29

Tilda T. Vilken bra ide! Nu ska skriva lite om inköp av julklappar. Är en farmor med fem barnbarn åldrar 8-18 år. Nu för tiden kan man sällan köpa det barnen önskar. För de ungar önskar idag kostar skortan. När mina  barnbarn var små fick de silverskedar 12 st.Till jul och födelsedag. Inte så jädrans kul. Men de fick så mycket ändå så skedarna slank förbi. Det är ju nu som de uppskattar dessa. För jag tyckte de fick så mycket klappar ändå. Men nu blir det oftast mobilkort ( som är mycket uppskattat) eller pengar. Sällan presentkort, för de har ju sina egna favoritställen där de vill handla. Har haft tur med modet som är. Mössor och lovikavantar som är inne. Böcker har fungerat ibland när man vet vad de gillar. DEå är det lite dyrare böcker, som de själva inte köper. Kostar inte mycket att göra. Lite svårt också för ungar idag har det mesta. Jag kan nästan aldrig köpa en film. För oftast har de redan de senaste.När de blir större kunde man förut köpa något som de kunde ha i sitt blivande hem. Men det går inte nu. För nu vill alla ha så att det passar sin absolut egna smak. Obs! Jag säger inget om detta. Det förstår jag. Men det var enklare när jag var barn.Idag behöver inte de flesta barn ungdomar önska länge, innan de får sina önskningar uppfyllda. Mina flesta jular tillbringde vi hos min morfar. Med massor av släktingar och barn. Gud så kul vi hade. Minns inga julklapper, utan hur kul vi hade. Alla vuxna tog med sig något att äta. På det viset blev det inte så mycket för mormor och morfar. Det var inte så mycket planerande runt omkring. Appropå julgodis. Ett bland det bästa efter julen var att plundra granen och äta upp de dammiga socker figurerna med bokmärken på. Men ingen blev sjuk av detta.  Häls. Från en som fortfarande gillar julen ock en liten klapp.

Tilda-T
12/11/07, 10:56 PM
#30

Lutar åt CD-skiva och sambon ska gå på bolaget och köpa nåt flytande med citron i. Fördelen när det bara är vuxna som ska dela på julklapparna är att det gör inget om det är alkohol.

OBS!Alkoholen får absolut inte drickas på julaftonen, det är barnens högtid och ska vara nyktert, är min benhårda ståndpunkt.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Rickard07
12/11/07, 11:48 PM
#31

#30, Glögg då?

Rita-S
12/11/07, 11:51 PM
#32

Finns ju alkoholfri glögg :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Martin
12/12/07, 12:07 AM
#33

Det är trist att många känner att julen blir ett stressmoment på grund av ekonomin. Jag har inte heller haft världens bästa ekonomi genom åren, men alltid haft som motta att avsätta en viss summa (varje månad) för semester, och en viss summa för andra saker som jag vet är årligen återkommande (tandläkare, jul mm).

Jag vet att det finns många som inte har råd att spara något varje månad - tror mig - jag har varit där. Men allt man kan spara - om det så bara är en 50-lapp - är bra!

Själv har jag änsålänge inte köpt någon julklapp alls, men skall ju på julfest på fredag så något måste jag ut och köpa denna veckan. Brukar annars mest önska mig pengar - man får ju mer för dem EFTER jul än INNAN.

Det här året har jag sparat 1.000 kr / mån till semester och hade sett fram emot en riktigt bra weekend den gångna helgen, men fick inte semester från jobbet. Lite snopet… men nu blir det ju en ännu bättre semester nästa år samt att jag har lite extrapengar att handla julklappar från :o)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: