Annons:
Etikettgodis
Läst 5201 ggr
KickanLilja
2007-12-11 23:31

Knäckt av knäcken

Jag ger upp. Knäck är inte roligt!

Jag har ett jättebra recept på knäck som man kör i micron som jag alltid brukar göra. Men nu är det så att dumma jag har köpt en ny micro där inte värmen är utmärkt med siffror utan med droppar eller vad det är för något, så receptet stämmer inte längre. Man ska köra smeten i typ 3 min. på 750 w. Eftersom jag inte vet vilken droppe som symboliserar 750 w. så funkar det inteHemlis

Nu behöver jag ett nytt recpet på knäck… eller en ny micro…Skrattande

Annons:
TerriZue
2007-12-11 23:41
#1

Måste det vara i micron? Annars funkar mitt recept fin fint.. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

KickanLilja
2007-12-11 23:48
#2

Nej, den måste inte vara i micron=)

Rickard07
2007-12-11 23:50
#3

Haha vilken ilandsproblem ;-)

KickanLilja
2007-12-12 00:01
#4

Jag vet… =)

rakuLotta
2007-12-12 07:27
#5

Jag kör det vanliga receptet som står på knäckformarna. Tar en kastrull med teflonbotten. Det är så lätt att rengöra då.

Sen har jag tröttnat att stå och pluppa i i knäckformar så jag häller ut allt på ett bakplåtspapper och skär i bitar som jag lindar in i papper senare. (har även slutat med hackade nötter i  pga allergi) Vi kör med hackade polkagrisar. Supergott och blir fräschare..inte lika söt smak(allt e ju relativt…jättesött är det ju ändå..men …jag testa själva)

Anne
2007-12-12 07:43
#6

Det låter som lite för lite tid - jag kör min mikroknäck 7 minuter på full effekt. (Eller möjligen 6 om du har väldigt hög effekt.)

Annons:
Rita-S
2007-12-12 10:24
#7

min knäck fick jag köra i hela 15 minuter före det stelnade ordentlig till faktisk :) Kan va en medvirkande effekt att jag tog ut varje 2 minuter och rörde om, det kanske gjorde att jag fick spendera mer tid, men jag kände det tryggast så… ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
2007-12-12 18:06
#8

Det här blir c:a 50-60 stycken.

  • 1,5msk margarin
  • 2dl strösocker
  • 2 dl ljus sirap
  • 1,5 dl vispgrädde
  • (3-4 dl sötmandel)

Blanda alla ingredienser (utom mandeln) i en tjockbottnad kastrull. Koka tills kultestet visar att det är klart. Om du vill ha mandel, tillsätt den skalade och hackade mandeln och häll sedan upp i knäckformar. Ställ dem sen för att stelna på sval plats, t.ex i kylskåpet eller ute.

Hoppas det blir bra, mina brukar bli supergoda! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

KickanLilja
2007-12-16 18:23
#9

Jag har löst det! I-landsbarn som jag är köpte jag en ny micro MED watten utmärktOskyldig

Tatsu
2007-12-16 19:27
#10

Gjorde knäck som jag alltid har gjort i en gryta, satte mig för att läsa lite recept när dottern säger -Vad det luktar konstigt….. Det var den knäcken det och grytan var inte heller lätt att göra ren… fastbränd knäck. Får göra ett nytt försök i veckan.

Zpookey
2008-05-11 02:04
#11

Kanske inte rätt årstid att komma med tips om knäck…
Men jag läste att om man ska koka knäck på det riktiga viset (alltså i gryta på spis) så ska man skaffa sig en mat-termometer (ikea har en jättebra billig sådan) sen mäter man helt enkelt temperaturen istället för att göra kultestet. När knäcken kommit upp i 125 grader så är den klar…och har man ikeas termometer så ställer man in den på att den ska pipa vid den temperaturen…då slipper man att övervaka hela tiden. Bara ett tips alltså…julen är ju snart här igen Räcka ut tungan

Sara
2008-05-11 15:20
#12

Jättebra tips!

Sara

Tywysoges
2008-10-25 12:11
#13

Jag brukar behöva stå och vaka iaf… har en tendens att vilja koka över… (så är det ifs med all mat jag lagar)

Annons:
Lavine
2008-10-27 14:15
#14

En dum fråga: tjockbottnad kastrull - vilka är det? Står det i affären på prisskylten: Tjockbottnad kastrull 399:-, eller är det glaserade gjutjärnsgrytor, eller… hur vet jag att den är tjockbottnad? (Ja, jag sa att det var en dum fråga.. Skäms )

Någon använde teflonkastrull, det funkar alltså?

Jag har gjort knäck på spisen förut, men minns inte vad jag använde. Senaste gångerna (som var flera år sedan) gjorde jag i mikron, men det blev definitivt misslyckat och väldigt söligt så det vill jag inte testa mer.

Rita-S
2008-10-27 16:06
#15

Tjockbottnade kastruller har tjock botten för att inte saker skal brännast fast lika snabbt som på en tunnbottnat kastrull vad jag har förstått. Vet inte riktig hur man skal ta reda på om en kastrull är tunn eller tjock i botten vid att bara se på den, men knacka på den med knoken vet jag! dess mindre plonk ljud, dess tjockare botten. Du hör ju om botten är tunn typ :)

Teflonkastruller är ju tunnare i botten just för att dom har det fina teflonlageret som gör att saker inte brinner sig fast i botten.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

rakuLotta
2008-10-27 18:30
#16

Jag har en teflonkastrull när jag kokar knäck. Helt suveränt, hur enkelt som hellst att göra ren sen.

Upp till toppen
Annons: