Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 4818 ggr
Brokenfether
2007-12-11 06:56

Katter o gran

Kom på en fiffig idé ang katternas klättrande i granen…Glad

Om man hänger papperskorgar eller andra sorters strutar i en ring längst ner på granens grenar och fyller dom med sånt som katter avskyr…dvs kaffe….och sen kom jag inte på mer..asg..men det finns kanske någon som har tips på avskräckande doftgrejer man kan fylla korgarna/strutarna med så kanske man slipper att kattorna busar i granen. Skrattande

Annons:
Alexej
2007-12-11 09:05
#1

det finns nog inte som avskräcker katter att motstå alla frestelse som hänger i Julgranen. Mina har alltid lyckats att få ner kulorna och leker halva natten. Men jag brukade alltid binda fast granen i minst en vägg.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Brokenfether
2007-12-11 09:44
#2

Oj då..haha,mina har aldrig klättrat i granen men just kulorna är fruktansvärt intresanta…Skrattande

Hade en katt som var tokig på att rafsa på min sovrumsdörr efter jag gått o lagt mig. Kände för att strypa minst sagt! Jag tog då bomullstussar o doppa i ättikssprit o sen tejpa jag fast dom nertill på dörren..jodå,den höll sig borta tills doften dunstan bort. Vet inte om man vill ha ättiksdoft i granen..hehe..det ska va något som sticker i näsan på dom så dom går bort från granen.

Nelson
2007-12-11 12:37
#3

Jag köpte en gång en krans av röda bjällror. De låter ganska mycket. De hänger vi alltid längst ner i granen och så skakar vi på dem lite när katterna kommer nära och går de under granen så kommer de åt dem. Det har fungerat hittills.

mariatingsund
2007-12-11 21:16
#4

elstängsel runt Julgranen? Hihi. (Menar inte allvar)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Liljeflickan
2008-11-26 13:42
#5

våra katter klättrar inte i granen, men dom sitter gjärna under och slår lite lätt på de nedersta dekorationerna, så vi brukar ha det lite glesare mellan dekorationen de 30 nedersta cm på granen… vi har lite kvar och så klart glittret, för annars kan det se underligt ut…

rakuLotta
2008-11-26 20:12
#6

Det beror ju på vilket glitter… men mina katter  hade roligt en jul för många år sen. Tyckte det var underligt att glittret försvann längst ner( det var sånt där glitter man hänger lite över varje gren) Anande ju att det var Smulan, min yngsta kisse, och visst. nån dag efter så kom svaret. Ett högljutt vrål från toan och katten kom farandes med glitter hängandes ur baken och längst ut en ….ja ni kan ju tänka er…! Den dunsade och gjorde märken över hela lägenheten och Smulan var livrädd. Det glömmer varken hon eller jag.

Annons:
LinnB
2008-11-26 23:14
#7

Här hade vi ett par garntomtar som gick ett tragiskt öde till mötes ett år…. Tungan ute

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Saintpaulian
2008-11-27 08:29
#8

Tror inte att det funkar med avskräckande saker längst ner på granen, inte när man har en katt som tar sats (varje år) och hoppar rakt in i granens mitt! Varpå granen välter, katten blir livrädd och sen gör om det nästa år igen??!! Katter är bra knasiga!

Man får helt enkelt ha prydnader som inte katten kan göra sig illa på, eller inte ha gran alls Skrattande

FrokenPaula
2008-12-19 19:30
#9

hihi min katt fick leka med glittret

Bappho
2008-12-20 20:09
#10

Jag har en krok i taket där jag binder fast granen. Det räddar i allafall (förhoppningsvis) hela granen att ramla, men ett antal kulor går nog åt varje år.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

LinnB
2008-12-21 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

AAARRRGGGHHH! Skrikandes Det har aldrig varit problem med någon av katterna och granen tidigare år, men den lilla donnan jag hämtade i höstas har givetvis upptäckt hur kul det är att sitta i den. Man når ju bollarna bättre då. Lilla skitkatt, haha!
Hon har redan knäckt två grenar i våran stackars plastgran. Men ja, vi har ju fått en rätt gullig prydnad i våran gran i alla fall Skrattande

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

botakt
2008-12-22 17:34
#12

Vi har inte haft problem med granen. Bara när Systrarna Minty och Robban var små och dom KLÄTTRADE ända upp i toppen på våran  utsatta plastgran. Man ser ju så högt då >.< Men i år har vi en liten busig kattunge.. Få se hur det blir i mon när granen åker upp. Katter hatar Apelsin,mandarin och citronskal.. Det kan man väl lägga runt granen? Alltså bara skalettSkrattande

Kristall
2008-12-23 17:53
#13

Vi har löst problemet genom att ha granen ute i år. :)

Bara de vuxna katterna går ute (= bara de SKA gå ute :P), så det är egentligen inga problem med julgransbollar som flyger. ;P Dock bor väl vissa här i lägenhet, så.. (:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Annons:
Thea
2009-01-07 12:19
#14

Kommer till nästa jul att överta föräldrarnas tradition med att förankra granen i taket eftersom två små yrväder kommer att flytta in hos oss under sommaren och vara i fyll "klättringsålder" till julen 2009.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Ministina
2009-01-07 18:05
#15

"a.a." räcker här hemma jag har fyra katter. 9, 8, 3 och 2 år. Första året någonsin skaffade jag en konstgran annars har jag alltid haft riktig gran. Hon som är 8år nu lekte med kulorna förut men bara dem längst ner så där placerade jag plastkulor. Äldsta buttade en kula rakt fram som liten och fick den med full kraft rakt i huvudet. De två yngsta bryr sig inte ett dugg om den och undrar nog mäst vad den gör inne!

Annars finns det ett spray i de flesta djuraffärer som heter GET OFF det brukar fungera om man sprayar det under granen på mattan eller lite på grenarna. Jag arbetar i djurbutik och kunderna tipsar om det..

Mvh och god fortsättning på 2009!

feiner
2009-01-12 22:07
#16

Nu är julen snart ute men det är knepigt med katter, har tre här hemma. En av dem biter minsan ihop när det är starka dofter som ex. get off, citron skal m.m. Ja jag ser hur han lider och kniper med ögonen men flytta sig eller sluta med hysset, nej inte han. Min morfars katt hade en annan knepig sak för sig. Han slickade bort de vita prickarna påflugsvamparna man har i ljusstaken.

Mammzing
2009-01-13 14:53
#17

Valpen trodde jag blivit galen!! Träd inne, sen hänga dit en massa tjafs! Tur i oturen att det är en liten tjej. Undrar om en hanvalp lyft på benet? Vissa dekorationer kommer aldrig att repa sej, inte glittret heller. Hon var helt förkrossad när granen åkte ut.

Tatsja
2009-01-14 09:15
#18

#17 Det gjorde min Pento när han var med hos barnens farmor. Hon hade ju tagit in ett riktigt träd. Snabbt fram och lyfte på benet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Royalz
2009-02-01 00:40
#19

Jag har tur som har en gammal katt som inte orkar klättra i granen, om hon är på bus humör så kan hon sitta och leka med en kula som hänger längst ner :p mer gör hon inte


Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Gutis
2009-02-05 15:48
#23

Här har jag många katter, tack o lov har jag ingen som klättrar i granen. Men då jag har mani på julgranskulor så förankrar jag granen med fiskelina så att den inte kan tippa om någon katt skulle hitta på något bus..

En dag i taget...

metalbitch
2009-05-10 15:39
#24

min katt har alltid tyckr att granen är helt ointressant,så det har bara varit skönt att slippa det buset

men hon käkar däremot pp (om hon får chansen) all julklapps snören!!!!

vänder man ryggen till och glömt att ta bort snören från julklapparna man fått så har hon dom halvvägs i halsen,vilket är rent av livsfarligt då hon kan kvävas, så det får jaghålla stenhård koll på när julklapparna kommer in från vänner och säkt

Calico
2009-08-23 10:07
#25

Dem katterna jag har nu tar det ganska lungt med granen. Nöjer sig med att slå lite på pyntet längst ner. Och sen är det alldeles utmärkt att ligga under granen och gömma sig.

Men våra förra katter klättrade i granen. En jul välte de granen så många gånger att pappa tröttnade och spikade fast toppen i taket (vi hade en väldigt hög julgran). Det var ingen idé att försöka hålla dem borta från granen, de hade bestämt sig för att leka i den. :D

/Matilda

Emo
2009-08-23 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Man får väl sätta någon att vakta granen - och då kan lite stärkande julöl hjälpa till.

(Hoppas ni har humor här)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

ophelia
2009-09-02 10:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Mina har inte klättrat i granen.Men låg gärna under och sov i den.Glittret fick jag också flytta några gånger och en och annan okrossbar kula var väl kul att leka med.Att sitta och beskåda granen i all dess prakt var däremot något de gjorde ofta;)

Annons:
[Alexandrae]
2009-10-02 22:35
#28

Min katt bryr sig inte om granen, men han brukar ligga och sova under den ;)

vildarosen
2009-10-06 23:49
#29

Mina två äldsta tycker det är mysigt o ligga under granen o titta på den men vi brukar hänga sånt som är säkert från att gå sönder i nedre delen.. Men nu har jag en kattunge så det ska bli kul att se om han klättrar i granen då han älskar att klättra i gardinerna till min fasaSkrikandes så det ska bli kul att se.. tur att vi sätter fast granen i minst en vägg oxå för säkerthets skull!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Upp till toppen
Annons: