Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2520 ggr
Simson
12/17/07, 8:23 PM

Julbocken i Gävle

Gävlebocken

Gävles största kändis är förstås den gigantiska julbocken i halm. Den invigs på skyltsöndagen varje år och är 13 meter hög, 7 meter lång och väger 3,6 ton.

Gävlebockens början: 1966 börjar Gävlebockens historia. Stig Gavlén kom på idén om en enorm halmbock som skulle sättas på Slottstorget i Gävle. Den 1 december kom den 13 meter höga, 7 meter långa och 3 ton tunga bocken på plats. På nyårsnatten klockan 0.00 gick bocken upp i rök. Gärningsmannen hittades och åtalades för grov skadegörelse.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Annons:
Simson
12/17/07, 8:24 PM
#1

Julbocken är en bock i tiden…han har naturligtvis en egen blogg!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
12/17/07, 8:26 PM
#2

Samt två webbkameror:
Kamera 1 och kamera 2.

Säg till om ni tänker hälsa via kameran… Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
12/17/07, 8:31 PM
#3

Tidigare har det varit vadslagning om hur länge bocken skall klara sig innan den bränns ner, men 2006 impregnerades bocken med flamskyddsmedel och ingen pyroman kunde därför sätta den i brand. I år har samma bock återanvänds.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
12/17/07, 8:46 PM
#4

Enligt siten själv skrevs det 1029 artiklar om Gävlebocken i internationella medier. Både BBC och The New York Times (mer) hade länkar från sina webbpatser till kamerorna. Allt bidrog till 700 000 besök på siten.

Även Sverige-gruppenCare2 har i flera år haft rapportering om bockens överlevnad. Till glädje för alla Sverigeintresserade.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

JosephineF
12/17/07, 8:50 PM
#5

Förövarna lär släppa en bomb på stackars bocken om dom impregnerar honom med flamskyddsmedel vartenda år.. Jag har en fråga dock. Var förvarar man en återanvändbar 3,6 ton tung halmbock under övriga året?

JosephineF
12/17/07, 8:51 PM
#6

Och ja, Simson, jag har förvillat mig från hittekatter en stund.. Smyger genast tillbaka till mina plikter som Medarbetare ;)

Annons:
Rita-S
12/17/07, 8:57 PM
#7

men har ni inte ledigt nån gong i mellan, jossan? :O

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rickard07
12/17/07, 9:09 PM
#8

Den ska brinna!

Simson
12/17/07, 9:20 PM
#9

Jossan: Han har varit på hemlig ort… Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

storkenflyger
12/17/07, 9:22 PM
#10

#5 Jag har hört att den förvaras på två olika hemliga ställen

Sandra
12/17/07, 9:33 PM
#11

Jag som alltis trott att de bygger upp honom varje år från scratch. Han är en bluff alltså? Typiskt… =(

Simson
12/17/07, 9:42 PM
#12

Det är först i år som de kunnat återanvända bocken eftersom ingen kunde bränna ner den förra året pga flamskyddet. Så mycket bluff vad det…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
12/17/07, 10:48 PM
#13

ja värst till bluff, ett år gammal bock ;) Jo den har brunnit många många år på rad så det var ju bara i fjor dom inte fick eld på den. Provade gjorde dom nog!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
parsley
12/18/07, 1:56 PM
#14

Dum fråga: Varför kan inte bocken få brinna?

Velepa
12/18/07, 2:05 PM
#15

Den är impregnerad med nåt så den inte ska kunna brinna, eller allt kan ju brinna. Även sten men de ska bli svårare att bränna ner den nu då.

TerriZue
12/20/07, 7:12 AM
#16

Tycker det är bra att de har impregnerat den! Så himla onödigt att bränna ner bocken. Hatar sån där onödig skadegörelse…

Fattar verkligen inte VARFÖR det ska vara nödvändigt att bränna ner den varje år, jag tycker att den är fin och jag är säker på att jag inte är ensam om att tycka det.. Blir så arg att jag knappt vet var jag ska ta vägen när jag läser att någon har bränt ner den igen men jag är glad att de fortsätter att vara envisa och sätta upp den igen.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Muszimba
12/20/07, 9:06 AM
#17

Man undrar ju ändå om någon kommer att kunna bränna ned den iår…

TerriZue
12/20/07, 9:26 AM
#18

Hoppas den  får stå!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rickard07
12/21/07, 1:45 AM
#19

#16, Du som gillar traditioner borde nog tänka om lite ;-)
Att bocken bränns när är ju en tradition, tramsigt att kalla det för skadegörelse. "Svenska hjältar" utmärkelse borde varje pyroman som lyckas få! :)

Faxlin
12/21/07, 4:29 AM
#20

Att bränna bocken är tradition oc inte något jag ser som skadegörelse. Allt med bocken från första början handlade om en mycket mindre bock som den ena högskolan bygde och den andra brände ner. Sedan tog handlarna på söder över det här med bocken och gjorde den jättestor och numera så läggs det stora summor från handlarna på söder till denna bock. Men traditionen borde få leva, låt bocken dö.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Cicatrix
12/21/07, 5:45 PM
#21

Jag har faktiskt larmat en gång när blcken började brinna Förvånad. Det var faktiskt en maffig syn´… Tyvärr så hann den brinna ner innan brandkåren kom.
Vet dock att den ngn gång brändes ner under ordnade former då den stått två vintrar tror jag det var. Detta för att stommen var för dålig.
Det är bara stommen som sparas, halmen byts ut från varje år (har jag hört..).
Den är fin och jag är stolt över våran bock som står så grann på väg in till stan.

Sara
12/21/07, 8:33 PM
#22

Tradition att förstöra något som inte är till för att förstöras?!

Kanske borde förstöra julbelysningen i stan varje år och starta en ny tradition… Eller slå sönder skyltfönster… Eller varför inte grannens bil..

Sara

Rickard07
12/21/07, 8:40 PM
#23

#22, Larvigt.

Martin
12/21/07, 11:00 PM
#24

Jag tänkte först kommentera några inlägg här.

Men det är jul och då skall vi vara vänner, så jag lägger mig inte i debatten med mer än att alla är vi olika. Vi har olika åsikter om vad som är rätt och fel.

God Jul allihop, och hoppas att ni alla får ha era grejor kvar, så att ingen tycker att det är ok att ta eller bränna upp dem.

För att behålla mitt eget goda julhumör kommer jag inte att skriva mer i den här tråden, och nog inte läsa heller. Så man slipper dumheter.

mvh Martin

Faxlin
12/21/07, 11:15 PM
#25

haha, att jämföra andra saker med bocken är nog inte rätt. Men om jag tillverkar en bil för att grannen ska elda upp den om han lyckas överlista mig och det är uppgjort. Ja då får jag väl stå för det om bilen brinner.
Nu har jag inte gjort någon bil för det ändamålet och inte heller har jag en sådan överrenskommelse med någon.

Men saken är den att mellan wasa skolan och borgis fanns den överrenskommelsen. Det var en kul grej och en tävling, ena skolan byggde och kämpade för att den skulle leva och den andra skolan kämpade för att bränna ner den.
Så började det här sätta Gävle på kartan och Gävle vart världskänd. Det vart ett reklamvärde i detta. Då bestämde sig handlarna i Gävle för att knuffa bort våra skolor och ta över allt själv. Med det så fick de hela paketet. De bygger och folk försöker bränna ner det.
Vet att det är olagligt, men samtidigt mer ett tillåtet busstreck. I vanliga fall är jag väldigt hårt på mitt och ditt och sådant. men i det här fallet ser jag en viss skillnad.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Beafer
12/22/07, 12:51 AM
#26

jag tror nog att de flesta gävlebor tycker att det är tradition att bocken brinner. jag är en av dom :P

Rita-S
12/22/07, 7:40 AM
#27

jag tycker vi låter diskutionen om det är rätt eller inte bara vila där, och enas om att många av oss inte är överens om det rätta eller fela i detta :) God jul på er alla :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Simson
12/22/07, 6:21 PM
#28

Ja jag skrev denna tråd för att visa att vi är julbocken är känd över hela världen. Samt att den är fin. Glad

Inte för att start ett bråk på denna julsida. Ledsen

Kunde inte ens fantisera fram att det skulle bli det resultatet. Gråter

Julfrid vänner!!! Kyss

En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År på er alla!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Faxlin
12/22/07, 7:17 PM
#29

Jag är inte arg på någon. Alla får tycka som de vill. Även om vi itne delar åsikter i just denna tråd så kanske vi gör det i nästa eller nästa. Så inget agg från min sida. Var inte meningen med att bråka med någon alls. Ber er alla om ursäkt och hoppas att detta inte förstör julefriden för någon.

Vill absolut inte bråka.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Rita-S
12/22/07, 11:17 PM
#30

Men då är det julfrid från alla :D Nu sitter Rita i norge, men en bil full av klappar redo för julafton! :D

Och grannen under har en julbock utanför sin dörr. Inte lika stor som gävlebocken och definitivt inte lika fin.. ;) Men en julbock iaf!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Micce11
12/23/07, 12:33 AM
#31

Är den uppeldad ännu? inte hört någoy i år….

Rickard07
12/23/07, 12:43 AM
#32

#31, Tyvärr inte.

Micce11
12/23/07, 1:12 AM
#33

# 31 ingen ordning på traditionerna nu för tiden :s

Rickard07
12/23/07, 1:13 AM
#34

#33, Nej… Sccchhkandal!

Annons:
Faxlin
12/23/07, 4:24 AM
#35

haha, ingen risk att den brinner heller. Den är så indränkt i antiflam medel att den inte ens är snygg längre. Den står som ett jätte bajsbrunt monement över tider som varit. Han är inte snygg längre.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Upp till toppen
Annons: