Annons:
Etikettdieter
Läst 4808 ggr
Rita-S
1/31/08, 9:50 PM

LCHF snällt - Rom-bollar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till dessa rom-bollar behöver du:

smör (200 gram räcker till ett dussin eller två med bollar beroende på hur stora du rullar dom)
200-300 gram kokosmassa
rumessens eller äkta rom
sötningsmedel flytande
kakao utan socker (här går det även bra med block)
stärk kaffe

Rör smöret mjukt. Blanda så i rum-essens, sötningsmedel och en och en tesked kaffe, smak dig fram tills du tycker det smakar precis lagom.
Blanda så inn tesked för tesked med kakaopulver tills du tycker det smakar lagom kakao, passa dock på att kakaosmaken inte döljer rom-smaken. Om du inte vill ha romsmak, strunta i rommen och koncentrera på chockladsmaken.
Om du dessutom använder block, är det bäst att smälta en och en ruta medan du smakar till.
Du kan byta ut rom mot pepparmint eller nåt annat du vill ha

När smörmassan har precis lagom smak efter eget önskemål, rör du ned 200 gram kokosmassa till det är en tjock massa, du skall kunne rulla bollar.
När du har rullat bollar av chockladkokos-smeten rullar du dom i kokosmassa. Låt dom svalna på platta eller fat tills dom är kalla igen. Förvaras svalt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Ellsa
2/3/08, 4:35 PM
#1

Tack, vad bra ser gott ut :D

[stblues35]
11/1/11, 10:13 AM
#2

Klart det ska vara Stroh rom till det..så man rejält på lyset!:)

MissInAction
11/2/11, 10:33 PM
#3

Jisses vad det där såg gott ut!! Skrattande
Kokosmassa, är det det här som finns i silverpaketet i kyldisken eller? Eller menar du den flytande på burk?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Rita-S
11/3/11, 6:51 AM
#4

Det kan man väl göra lite som man vill, men jag använde den i silverpaket så det inte blir för mjukt! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MissInAction
11/3/11, 1:24 PM
#5

Jo jag tänkte att det måste bli väldigt mjukt för kokosoljan smälter ju när man tar i den Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Rita-S
11/3/11, 3:13 PM
#6

det gör ju även den i silverpaket, men det tar ju något längre tid :) Man hinner nog få munsbiten in i munn innan det smälter

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Upp till toppen
Annons: