Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2484 ggr
skerptikolan
8/30/08, 1:46 AM

Hur ser era traditioner ut på julen?

Snörullning och bastu är iaf det 1a vi gör i vårt hus.
Sen följer de ena galna upptågen efter de andra.

Annons:
modellflickan
8/30/08, 1:49 PM
#1

oj det verkar riktigt galet ;)

Tatsja
9/2/08, 9:57 AM
#2

Första advent åker gardiner, tomtar, landskap och dukar upp. Sen spelas bara julmusik. Vi har så det räcker hela tiden fram till jul och mer där till. Dagen innan julafton sitter jag och slår in alla paket. Om orken vill så kokas det tjong, knäck och lite julkakor. Marsipanen ska formas. Skinkan ska vara klar för första provsmakningen av sonen. Sängen hägrar runt 3-tiden. Men en julklapp ligger framme så sonen - fast han är 28 - får öppna när han vaknar.

Julafton så kommer andra son med lilla barnbarnet och då blir det lite kaffe, saft och kakor. Klockan 3 kalle anka. Sen hjälps vi alla åt att duka julbordet. Vi sitter där och äter och pratar några timmar. Efter diskning brukar kl vara runt 6-tiden och då är det kaffedags. Vi samlas i stora rummet och väntar. Snart hörs det stamp i hallen, tomten är här med många klappar. När allt är utdelat så brukar kl vara runt 8 -9 tiden. Då går respektive hem till sig och jag och sonen tar och börjar städa av. Sen sjunker vi ner i soffan och pustar ut.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Gittan
9/2/08, 3:44 PM
#3

Lagomt till första advent åker alla julsaker fram och det pyntas. Allt utom granen. Sedan går det ända fram tilltvå dagar innan julaftonen för då är det knäck och kola som görs. Dagen innan julaftonen. Då klär vi granen, jag tar ljus och upptill resten får barnen göra hur de vill med. Då har jag börjat göra i ordning julmaten. När vi vaknar på julaftonen får barnen en varsin julklapp. Så blir det dags för Kalle Anka och då sitter vi tätt sammanslingrade i soffan och myser. Sedan är det dags att värma julmaten och ta fram den. När vi ätit har det börjat skymma ute och förhoppningsvis snöar det. Då bankar det på dörren…..

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Tatsja
9/2/08, 5:00 PM
#4

Låter som om vi har fina jular.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sara
9/2/08, 5:34 PM
#5

Vad är tjong?

Sara

Rita-S
9/2/08, 8:12 PM
#6

Innan 1 söndag i advent hämtar jag fram adventsdekorationer, dukar och ljus för det mästa. Sen lilla julafton (eller sista söndag i advent om lilla julafton är en dag jag jobbar läääänge) dekorerar jag med tomtar och julpynten, samt dekorerar granen.

Julafton förut hadde vi gröt till frukost så vi kunne ha ris ala malta till efterrett men nu i min low carb liv har vi panacotta och hemgjord chockladpudding med vispad grädde till i stället, fast jag kommer kanske smyga en liiten talrik julgröt ändå. Fusk är lov.. DÅ.

Julmiddagen i norge är stekad ribbe för mig, med sossiser, svart innmatspølse för gubben, medisterkaker några gonger och tillbehöret är brunkål, rödkål, kokad morot och kokad potatis samt sjy från ribban och brun sås.

Någon huvudrätt finns inte då, och efterrätten är några timmar senare… ^^

Till efterrätten brukar vi ofta öppna julklapparna, tradition från när jag va liten. Sølvguttene i Nidarosdomen måste va på i bakgrunden klockan 5!

Och sen, när alla klappar är öppnat och man är rund som tomten själv av god mat och dryck.. då njuter man varm rödvinsglögg med mandler och russin! och man tackar för det rika liv man lever, inte bara för alla presenter man får, men att våran jul inte präglas av skott, bomber, hunger, krig eller elaka personer.

jag kan nästan inte vänta!! >.< jag vill ha juuuul!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tatsja
9/3/08, 12:52 AM
#7

#5 Gräddkola

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sara
9/3/08, 1:15 PM
#8

Aha, tack.

Sara

Gittan
9/10/08, 4:31 PM
#9

Visst är julen en jobbig tid och stressig, men ändå gör man om det jul efter jul. Belöningen är ju att se barnens tindrade ögon och hur gärna de för en gångs skull vill hjälpa till med bestyren.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Jessica77
9/15/08, 10:39 AM
#10

1:a advent åker alla gardiner och julsaker fram och sen har vi lilla julafton hos svärföräldrarna.

Granen kommer upp på kvällen dagen innan julafton och de hjälps vi åt med allihopa  Skrattande

Sara
9/16/08, 3:44 PM
#11

Den förste advent ska alla fönster vara putsade, alla adventsstakar framme och så har jag börjat plocka fram allt pynt.

På julafton så kollar vi på kalle & co medan vi äter, efter det är det julklappsutdelning.

På juldagen eller ibland på annandagen firar jag amerikansk jul med kalkon m.m. hos en vän.

Sara

Tatsja
9/16/08, 3:52 PM
#12

Härligt att läsa att det inte är bara jag som är tokig i julen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Rita-S
9/17/08, 8:37 AM
#13

#12 man är så tokig att man startade en hel sajt om ämnet.. visst är man tokig i julen :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tatsja
9/17/08, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Håller med dig. Men jag gillar att man kan prata om allt och inte bara allvar. Sen är det viktigt att hålla på traditioner. Speciellt om man inte haft någon bra jul som liten. När man får familj, så skapar man sig sina egna traditioner. Jag längtar till att få sätta upp allt julpynt. Speciellt nu när jag har ett litet barnbarn som är 2 och halvt år.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

MariaT
9/17/08, 8:54 AM
#15

Till första advent har alla fönster putsats, byter till nya gardiner och stakarna åker upp i fönstren och massor med ljus skall fram på borden överallt och dekorationer med girlanger och gardinkulorna, jag har en speciell Adventslåda modell jättestor. Själv första advent samlas endel av släkten och adventsfikar med samma sorts kakor vi haft i alla år och vi tänder första adventsljuset.

Under december månad sen så shopas det klappar och bakas och en vecka innan julafton så åker alla tomtar upp, jag tömmer i stort sett lägenheten på alla prydnatssaker och byter ut till mina tomtar, byter alla dukar, piffar det sista. Skinkan lagas dagen innan julafton då också granen kläs och dom sista klapparna slås in. Vi myer och stirrar omkring omvartannat.

Julaftons morgon så öpnnar alla mina barn ett paket som ligger under granen, katterna får sina julklappar (oftast godis).
Vi åker sen ut till mina föräldrar där vi fiar jul med syskon och annan släkt. Vi äter vid ett och alla hjälps åt för att ha fixat av bordet till Kalle kl tre. Alla sätter sig oc då är bordet uppdukat med godis, nötter, kaffe och en kaka, dricka. Vi njuter och kollar på tv, ja dom som håller sig vakna vill säga (är en av dom som slummrar Skäms)
Vid femsnåret bankar det på dörren och tomten kommer, han delar ut ett paket per man och går vidare, då börjar vi vår utdelning som tar säkert tre timmar. När alla klapparna är utdelade och alla papper ihopplockade och alla har kollar på klapparna så fixar vi för nästa runda.
Vi d halv tio äter vi mat igen, allt åker fram och vi sitter med det tillas alla är mätta och belåtna. Endel åker hem och endel stannar och sofftar en stund. Vi brukar komma hem med ungar och paket vid tolv ett snåret då vi lägger barnen och sätter oss i soffan för att bara höra tystnaden. Först då brukar jag och maken komma på att önska varandra GOD JUL.

Jag älska julen =)))

Tatsja
9/17/08, 9:01 AM
#16

#15 Låter riktigt mysigt. :hug:

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sandra-B
9/22/08, 1:18 AM
#17

Vi tar fram adventsstakarna fredagen innan första advent.

Några dagar efter Lucia (runt den 15-16) sätts julmusiken igång, juldukar, julgardiner och julpynt tas fram (oftast under två dagar).

Någon gång mellan Lucia och julafton är det dags för julbak.

Den 23 klär vi granen, mamma kokar gröt och fixar skinkan (som absolut inte får provsmakas innan julmiddagen!) är oftast även denna dag jag sitter och slår in alla julklappar, ibland kan det dock hända att jag börjar nån dag tidigare (säger åt mig själv varje år att jag ska börja i tid…)

Den 24 jämna år. Det är det bara jag, mamma & pappa (om han inte jobbar) som är hemma, vi sover oftast lite länge, äter frukost tillsamman, inte ovanligt att jag & pappa ger oss iväg och handlar något som blivit glömt.
Ser på Kalle Anka på TV och fikar med kakor, kaffe/te/varm choklad eller vad man nu vill dricka.
Efter Kalle går någon ut med hundarna och nån annan förbereder maten, äter och sen sitter vi och spelar kort och äter julgodis fram till klockan 23:00 eller så när jag & mamma gör oss iordning för att gå till kyrkan. Vi har ingen julklappsutdelning denna dag.

Den 25 jämna år.
Jag, mamma & pappa börjar dagen med att äta julmat till frukost och eventuellt även av julgodiset som blivit över.

Vid 14-15 tiden kommer syrran med sin sambo och deras båda barn och vi fikar med kakor etc. När vi fikat klart så är det julklappsutdelning och sen får barnen leka med sina julklppar (nån hjälper dem att sätta ihop dem vid behov såklart) tills det är mat.

Vid 17-18 tiden äter vi julmat (igen) och därefter (när några vuxna plockar undan går någon ut med hundarna och någon hjälper barnen med eventuella problem med de nya leksakerna).

När det är klart så plockas julgodiset fram (med kaffe etc) och vi sitter och spelar spel fram tills de känner att det är dags att åka hem (vid 00-01-tiden).

Den 24 udda år.
Börjar på samma sätt som de jämna, sover länge, äter tillsammans, handlar det som eventuellt glömts etc.

Vid 14:30-tiden kommer syrran med familj, kl 15 är det kaffe och kakor till Kalle och därefter julklappar.

Efter julklappsutdelning går nån ut med hundarna och nån fixar maten, nån annan hjälper barnen som leker med sina julklappar.

Efer maten är det dags för "julklappsspelet" och därefter kaffe och julgodis samtidigt som vi spelar spel.

Vid 23:00 gör jag & mamma oss iordning för att åka till kyrkar och syrran med familj åker hem.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
9/24/08, 3:09 AM
#18

Glömde säga att en bra bit av första advent (eftermiddag/kväll) tillbringas nere på stan, är julmarknad (/julskyltning) och när vi kommer hem äter vi oftast något gott och sen fikar vi med glögg och pepparkakor, då känns det att julen är på vägSkrattande

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tatsja
9/24/08, 9:56 AM
#19

Längtar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: