Annons:
Etikettbakning
Läst 3156 ggr
Rita-S
10/5/08, 10:59 PM

Glutenfri och low carb kladdkaka!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna lättgjorda tårtan är utan mjöl och socker :)

4 ägg
1 dl sötningsmedel typ hermesetas
200 gram mörk chocklad
200 gram smör

Smälta smör och chocklad på låg värme. Låt det få svalna liten aning medan du vispar ägg och sött till stel plufsig smet

Blanda i chockladsmöret och ha i form.

Grädda i ugnen 20-30 minuter vid 175 grader.
Serverast gjärna med vispad grädde!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
litetokigibland
10/5/08, 11:17 PM
#1

Åhhh vad gott det låter. Det skall jag prova.

Jag har kört LCHF-diet sedan i mitten på Augusti.

Jag är inte jättestrikt på helgerna längre och ändå

har jag lyckats gå ner 13 cm runt midjan och 2 kg så

jag är nöjd men jag saknar lite guldkant och då är

det lätt att jag glider iväg på helgen till gamla vanor.

I veckorna äter jag ca 10-20g kolhydrater och det verkar

fungera bra.

Ser fram emot nästa helg då skall jag baka din kaka mmmmmums!

Rita-S
10/5/08, 11:30 PM
#2

:D Den är jättegod! :D Självklart kan du även ha mindre enn 200 gram chocklad, men du bör ta 70% minst iaf. vi kommer göra denna till julen :)

Men visst är denna bra att ha i bakhand :)

Jag har även lagt ut några recept på smörchockladbollar, små chockladkulor av smör, mörk chocklad och kokos, samt lite annat gott med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tatsja
10/6/08, 2:19 AM
#3

låter gott. Mums

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Solveig
10/25/08, 9:37 PM
#4

Nu har jag gjort den till min glutenintoleranta kompis. JättegodGlad Den fick applåder från alla.

Thea
10/27/08, 2:07 PM
#5

Bokmärker!

Var hittar jag sötningsmedel???

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Rita-S
10/27/08, 3:56 PM
#6

#5 vanliga mataffären, ofta i samband med balartikler , så finns tex hermesetas som jag använder i bland :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Thea
10/27/08, 4:50 PM
#7

Men sötningsmedel….Hos mig åker stora röda varningsflaggan upp omedelbart! Rent socker ÄR då bättre känns det som, LCHF till trots. När jag hör sötningsmedel tänker jag oavkortat på suckralose, aspartam mm, vilka INTE är nyttiga att inta.

Vad innehåller hermesetas??? Och vad gör det bättre än aspartam tex?

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Rita-S
10/27/08, 6:18 PM
#8

För mig är inte alls rent socker bättre. Då mår jag illa och har diarre, så jag har typ en tesked sötningsmedel som i form av hermesetas.

Vilken skillnad det är mot aspartam och dom vet jag dock inte, men jag kan inte komma i håg artiklar i alla tidningar om cancer och sådana saker i samband med hermesetas..

Sen finns naturlig sötningsmedel som Stevia, vilket jag med har anskaffat nu.

Jag vill dessutom tillägga att det är helt frivillig att använda detta receptet, och att detta faktisk inte är en sajt att diskutera low carb och vad som är och inte är bra enligt kosten….

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Thea
10/28/08, 8:45 AM
#9

Beklagar att du reagerar så negativt på socker! Jag har nog tur som kan äta lite med socker utan reaktion.

Efter viss googling så är det aspartam i hermesetas!

Nej, du har rätt! Frivilligt att använda receptet. Flört Kommer dock att prova, men kanske använda stevia istället.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Rita-S
10/28/08, 9:50 AM
#10

#9 självklart använder man det man vill som sötning :)
Stevia är långt att föredra framföre dom flesta saker, men lite klurigt att lära sig, för mycket så blir det inte alls gott vet jag >_<
Jag kan äta en liiiiten aning socker men jag får diarre genast av det. För mycket och jag mår illa med på toppen. Hur kul som helst… NOT.  Jag brukar heller inte använda en full dl sötning själv (blir nog mer en halv), det behövs inte för min del. Jag har bara en liten aning i för att motvärka den stärka chockladen. Funderar även på att ha i lite grädde för att se hur det går, för det borde mildna chockladen det med. Jag har aldrig varit sådär jätteglad i aldeles for mörk chocklad men tycker bättre om det nu efter mer enn et år på low carb enn innan jag började iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: