Annons:
Etikettgodis
Läst 2947 ggr
TerriZue
2008-09-03 01:04

Karameller-Hjälp..

Jag skulle vilja göra karemeller i lite olika smaker i år och lägga i små presentkorgar och ha med mig i stället för en julblomma till mamma, svärmor och svärfar…

Är det någon som har några recept på småkarameller eller var man kan få tag i ett bra recept?

Har ni fler tips på vad man kan lägga i en sådan korg tas de emot med öppna armar.. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
TerriZue
2008-09-04 18:12
#1

Ingen? :/

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Sara
2008-09-04 19:31
#2

Fina chokladbitar du gjort själv?

Sara

Tatsja
2008-09-08 19:16
#3

De flesta kokböcker har bra recept på kola.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

TerriZue
2008-09-09 11:14
#4

Tatsja, tack. Det ska jag kolla upp. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Tatsja
2008-09-09 11:56
#5

Varsågod.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

TerriZue
2008-09-12 22:49
#6

Putt

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
TerriZue
2008-09-21 02:30
#7

Putt

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2008-09-21 11:19
#8

Karameller för mig är det ni kallar Kola så jag har funderat och grubblat, till jag kom på att små karameller kan va smågodis enbart :D

Jag brukar göra en godis av äggvitor och florsocker, med olika typer smakar. Man tar 2 äggvitor och ungefär ett paket florsocker eller lite mer (det skal inte klibba så mycket, man skal kunne rolla kulor)

Man vispar äggvitan vit och lite stel, men inte hård, tilsammans med den smak man vald. Jag brukar köpa smak och färg från Panduro, och använder oftast: Pepparmynteolja, citronessens, arrak, vanilj, tuttifrutti, jordgubb
Senn färgar jag med färg som jag tycker passar till färgen, tex gul för citron, grön för pepparmynte osv

Blanda sist i florsocker till det är tjockt. Ofta gör jag halva satser för att få mycket ut av tex en 6pack ägg och 6 paket florsocker, ett ägg per smak och färg :)

Trilla små kulor och ställ på brätt, tort och svalt, en vecka till dom är gjennomtorra.

Vill man kan man doppa dom i chocklad med :)

Dessa är det bara plånboken och hur mycket smakar Panduro har som begränsar variationen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
2008-09-21 22:52
#9

Åååh! Perfekt! :D Exakt något sådant jag var ute efter! Tack så väldigt mycket! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2008-09-22 08:26
#10

#9 det var så lite så :) Receptet står forövrigt under recept - godis på högersidan, du kan spana gjennomd är, många som har postat snabba kolor, snabba knäckrecept o allt möiligt annat med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
2008-09-22 15:22
#11

Tack så mycket för hjälpen. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Keylie
2008-09-25 19:15
#12

Det finns på panduro ett set med karamelltillverkning som jag tänkte prova på själv iår.  Det är typ polkagriskarameller fast i olika smaker.

M.V.H Keylie

Annons:
Loucar
2009-12-09 18:55
#14

Kaffekarameller

cirka 70 stycken

2 deciliter starkt kaffe

100 gram smör

3 deciliter socker

2 deciliter vispgrädde

Blanda smör, socker och grädde i en kastrull och låt detta småputtra i cirka 10 minuter. Häll i kaffet och koka ytterligare en halvtimme (ungefär) eller tills ett par droppar av smeten stelnar i kallt vatten och kan tvinnas till en kula. Häll upp massan i en smord ugnsplåt/panna och låt den stelna. Skär i avlånga bitar som rullas till stänger. Doppa eventuellt i kokosflingor. Lindas in i cellofan eller läggs som de är i en fin burk.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: