Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1314 ggr
Tatsja
2008-09-17 09:04

Hur syns NI?

Eftersom jag är både bilförare och hundägare så måste jag bara påpeka vikten av att synas. Många gånger när man är ute och kör så har folk mörka kläder på sig. Syns nästan inte alls. Speciellt om det inte finns gatlampor. Som hundägare och även om jag bara är ute och går när det börjar skymma, så försöker jag göra allt för att synas.

Har extra reflexer på rollatorn. Reflexväst eller reflexjacka. Min hund har reflex på kopplet. Allt för att jag vill bilförare ska se mig och Tatsja.

Tyvärr är det många som tror att det räcker med gatbelysningen, men det är svårt då också.

Så snälla. För er egen skull och mitt. Sätt på er reflexer.

Tatsja Medarbetare rörelsehindrade och kost

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
marinae
2008-09-17 11:38
#1

Hej! Du är duktig att skriva om viktiga saker!!!!! Glad Kramiz ifrån 5A.

Tatsja
2008-09-17 12:02
#2

Tack gumman. Har du kollat skrivlust och rörelsehindrade?

Kramiz 3 c

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Gittan
2008-09-19 08:52
#3

Både jag, barn och hund har reflex på oss när vi går på vägen. Nu börjar det bli så mörkt att om någon ger sig ut sent så gäller ficklampa också. Här finns inte gatubelysning på stora vägen.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Thea
2008-10-03 17:20
#4

Alltid rejält med reflexer! Även inne i stan då gatbelysningen inte på långa vägar hjälper!

Rejäl varselväst med ordentliga reflexband både över axlar och midja inkl "snäpp"-reflexer på ben och armar. Kan säga att en och annan bilist saktat in och tagit mig för "lagens lång arm". Tungan ute

Tycker folk är skrämmande dåliga på att reflexa sig, även på landet där det är kolmörkt. Det är mer än en gång jag har varit nära att köra på både cyklister utan varken lyse eller reflexer och fotgängare. Förstår inte hur folk vågar utsätta sig för såna risker!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Tatsja
2008-10-04 00:23
#5

Tror inte de tänker på att de är deras egna liv de spelar med. Jag ser ju bilen, då ser han mig. Dumt tänkande

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lavine
2008-10-09 13:24
#6

En bra och viktig tråd, så jag puttar upp den.

Min hund har reflexhalsband, men mycket päls, så när det är mörkt har han även en reflexsele eller en reflexväst. Själv har jag minst en reflex som alltid sitter på jackan och så drar jag på mig minst en sån här "snäpp-reflex" om armar och/eller ben. På ett par av mina skor finns det reflexer.

Jag ska köpa ett litet "cykellyse" som jag tänker ha på mig själv också.

Egentligen är reflexväst det bästa. Den gula färgen är nästan självlysande i sig.

Annons:
Rita-S
2008-10-09 16:28
#7

En annan sak man skal tänka på är att dessa mjuka reflexband är "färskvara" och tappar reflexförmågan över tid :) Inte så att dom är obrukliga efter ett år direkt, men det kan va bra att få hjälp att kolla reflexförmågan innföre varje vinter för att va säker!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tatsja
2008-10-15 10:42
#8

Alldeles rätt Rita-S . Inte många som tänker på det. Reflexer är ju inte så dyra heller. Beroende på var man köper dem. Men en billig livförsäkring. Så använd dem jämt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tywysoges
2008-10-18 01:08
#9

Ska åka och köpa reflexer till hästarna, sen ska det införskaffas  en pannlampa (mest flr min skull). Sen behöver vi inte begränsa oss till de dagar jag är ledig när det är ljust.

Tatsja
2008-10-18 03:46
#10

Finns billigt på ÖB. Sen har väl lantmännen bra saker.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: