Annons:
Etikettdieter
Läst 4457 ggr
spindelfot
12/7/08, 5:43 PM

Hjälp med knepig jul-lunch!

Får hit lite släkt i mellandagarna och skall bjuda på jullunch.

Får gärna vara kallskuret då vi ju kommer hem precis, från släktbesök osv.

Grejen med min släkt är att de inte äter grisskött, inte rött kött, de äter egentligen bara vilt och kyckling, lamm ibland. Och jag äter inte kolhydrater, följer lchf. Vad ska man bjuda på egentligen? Jag tänker göra sill, men det är det enda jag kommit på hitills. Känns drygt att bara bjuda på sillmackor, haha.

Och jag har nog inte råd att köpa älgköttfärs osv, att göra köttfärs av.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
spindelfot
12/7/08, 5:45 PM
#1

det är inte jättenoga att det är traditionell mat.

så länge det är lite julig och vacker mat, går snabbt att plocka fram ur kylen och stämmer med dieterna.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

signemo
12/7/08, 5:59 PM
#2

Skulle Du inte kunna marinera kycklingefile ( har inget recept men det går säkert att hitta.( kan marineras när ni är borta) En grönkålspaj, Gör före och frys in. Lite kallskuren lammfiol, tomatpaj ( finns en jättegod), rödkål, grönkål, brunkål, kan du också göra före och frysa. Ibland gör jag en räkrulle.( en petit cho smet i l( vilken stavning :-) långpanna. Fyllning bla ägg räkor o ärtor, kan pm recept om du vill Den går fort att göra.

Var rädda om varandra

spindelfot
12/7/08, 6:14 PM
#3

kallskuret lamm var en bra ide! Paj var också en bra ide.. brukar jag laga alla födelsedagar osv, haha, det är enkelt och mkt mat blir det.

Grejen är den att vi åker bort den 25e, kommer hem den 27e. Skulle lammet verkligen hålla bra i kylen den tiden?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

signemo
12/7/08, 6:42 PM
#4

Ja, det tror jag, rökt kött håller bra. Ibland brukar ja be att de vakumförpackar det, om de har möjlighet i butiken

Var rädda om varandra

Rita-S
12/7/08, 7:11 PM
#5

Sen kan du griljera kyckling och servera kallskuren (eller köpa påsar med salladskyckling), (håller sig lätt 3 dagar i kylen om det är griljerat i förhand) du kan ha äggsallad, tar i principen ingen tid att göra och blir low carb (majones, stora bitar av ägg, dill, gräslök, gul och röd lök är mitt recept), du kan ha råriven morot till dom som äter kolisar, rå blomkål och broccoli att dippa i dill-creme fraiche, du kan ha rökad laks och annan röd rökad fisk, äggröra tar i principen 10 minuter att göra innan dom kommer, och sen ädla ostar och kex för kolisätarna så du får mycket olika ostar att ta bitar av ? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

signemo
12/7/08, 7:15 PM
#6

Jösses nu börjar jag bli hungrig, jag som var ute och åt julbord igår.Skrattande

Var rädda om varandra

Annons:
annalina
12/7/08, 9:31 PM
#7

Lax är oxå jättegott och klarar sig bra i kylen tex gravad lax eller rökt lax.

En varm strömmingslåda är oxå gott. Du kan ju frysa den i en folieform rå  och sedan bara hälla på grädde (efter receptet) och grädda i ugnen när ni kommer hem! Jättegott!

Du äter inte kolhydrater men de andra kanske gör? Då kan man göra en champinjonpaj. Jag har ett superrecept om du vill ha.

Sedan gillar jag skarpt grönkålsoppa - mums!

Annalina

spindelfot
12/7/08, 9:46 PM
#8

Jag tror att jag vill ha en julbordsaktig lunch, alltså lite smörgåsbord.

Tänkte göra:

  • Rostbiff

  • Sill - och gott knäckebröd och julost

  • Två eller tre små pajer i halvstora folieformar

  • Sallad

  • Några potatisar

Ostbricka var en jättebra ide, kanske ska jag köpa lite salami och liknande till också. Lax tycker jag är supergott men vi har nog inte råd med lax iår..det dyraste jag kan köpa är typ rostbiffen, fy för fattigdom under julen! Sedan skall jag göra olika julgodisar och ha julmust och glögg hemma.

#7 jo, ge mig receptet!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Sara
12/7/08, 10:42 PM
#9

Vaför inte göra en amerikansk jullunch?

Kalkon/kyckling, sötpotatismos med mashmallows i gratängform i ugnen, potatismos, Gele, gröna bönor..

Sara

annalina
12/9/08, 1:32 PM
#10

Spindelfot du har pm!

copia
12/12/08, 10:54 AM
#11

Det brukar finnas billig fryst lax så här till jul, man kan ugnsbaka den, lite matigare än rökt och gravad tycker jag. Lycka till med lunchen

Upp till toppen
Annons: