Annons:
Etikettdekoration
Läst 5375 ggr
lucifina
2008-11-05 16:15

julgardiner eller adventsgardiner först?

jag har i alla år jag bott på egen hand bytt till julgardinerna lagom till 1:a advent och sedan har de plockats ner till nyår ungefär men nu har jag via bekanta förstått att det är inte vanligt utan till advent ska det upp ett par adventsgardiner som sedan bytes 1 vecka innan jul till julgardiner. Hur gör ni?

jag har köpt nya gardiner i år och kommer sätta upp julgardinerna till 1;a advent som jag alltid gjort men å andra sidan så det skriker ju inte jul om dem direkt.

Annons:
kanin
2008-11-05 17:00
#1

Jag sätter upp jul gardinerna till 1 advent

Tatsja
2008-11-05 17:51
#2

Tror det är olika. Jag sätter upp till första advent och byter efter tjugonda knut. Sen vet jag att det finns de som sätter upp först till Lucia. Min förra svärmor var jobbig. Adventsgardin, Luciagardin julgardin och nyårsgardin. på en månad bytte hon 4 gånger.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Rita-S
2008-11-05 21:11
#3

Jag har inga adventsgardiner, har aldrig haft :) Jag är van hemmafrån med julgardinerna upp till 1a söndag i advent/1 december, och sen tas dom ned med juldekorationen efter nyår.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
2008-11-05 21:29
#4

Har heller aldrig haft adventsgardiner utan det är julgardinerna som åker upp strax innan advent.

Sara

V-lang
2008-11-06 19:26
#5

Jag sätter upp julgardinerna till advent sedan får dom sitta där till efter nyår när jag tar bort all juldekoration :) åhh vad jag längtar nu =)

lightseeker
2008-11-07 18:55
#6

ett par julgardiner.
ENligt min åsikt, så skall man vara glad för att man har ett hem, att pryda, när så många inte ens har ett tak över huvudet.

Varför skrika efter mycket, när det är människorna på insidan som skall skapa julstämningen, inte de yttre formaliteterna.
Visst förgyller de vårt liv, men ibland så gör folk det alldeles för krångligt med livet.

Annons:
Liljeflickan
2008-11-09 19:07
#7

Jag sätter bara upp julgardiner… men jag fyller på med pynt allt eftersom julen närmar sig

Simson
2008-11-13 19:43
#8

Det är väl lika som med lussekatterna där för mig. Är typ 25 år sedan jag hade julgardiner uppe. Tror inte jag har några kvar ens.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Sovgott
2008-11-13 21:43
#9

Jag har inga julgardiner, men jag har ett par röda gardiner som jag sätter upp när jag känner för det.

SusannAlg
2008-11-13 21:48
#10

Jag brukar sätta upp mina mellan advent och lucia nån gång. Mina är vita med röda hjärtan, å så har jag en röd panelgardin lite omlott. Mellan gardinerna har jag en ljus-slinga med röda lampor… blir faktiskt riktigt mysigt! Sen efter nyår tar jag bort lyset byter plats så att den röda gardinen blir i ytterkanterna, sen går det hur bra som helst att ha den ända till alla hjärtans dag…..

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

spindelfot
2008-11-13 22:38
#11

Men hjälp vad jobbigt att hålla på och byta gardiner, varför det liksom, jag orkar knappt byta en gång om året, 'ska' man alltså byta fler gånger? det var ett märkligt påfund..

det är ju ett sånt jäkligt jobb, hämta en stol, rota med gardinstången, ta bort gardinerna,.. in med de nya.. stoppa undan de gamla.. hjälp!

jag äger bara ett par gardiner för tillfället.. ja, gardiner för varje rum, ska man köpa flera par beroende på årstid, får jag nog flytta till större.. och då måste jag förstås köpa fler gardiner, för då får jag ju fler rum. När min son minns sin barndoms mor - då kommer han minnas, en krökt kvinna, som balanserar ledsamt på en stol.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

lucifina
2008-11-14 09:26
#12

#11 min bonusson kommer att minnas mig som"hon som bytte gardiner i tid och otid" jag har skärpt mig men i köket byter jag 1 gång/ mån annars har jag satsat på neutrala gardiner som kan sitta uppe länge.

Rita-S
2008-11-14 12:52
#13

Men köket så blir det ju lite mer stekos o så i luften så man borde kanske byta oftare där.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
spindelfot
2008-11-14 15:26
#14

då vi bor i ett riktigt fuskbygge så har jag faktist fäst gardinerna i köket och sovrummet med häftpistol.. det fanns inte möjlighet att skruva fast gardinstänger… ett par gardiner året runt funkar för mig. Jag överväger att strunta i julgardiner också, kanske bara ska slänga massor med jultyg över dem så slipper jag sy.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Solveig
2008-11-15 15:51
#15

Jag har då aldrig träffat någon som har både advents- och julgardiner. De flesta sätter väl upp "julaktiga" gardiner antingen till advent eller nång gång under december. Sen finns det många som bara sätter upp vintergardiner som är lite dovare i färgen eller har samma gardiner hela året. Var och en får väl göra som det passar dem. Jag byter till julgardiner nån gång under december och försöker vara färdig till fjärde advent. Sen byter jag till vårgardiner efter trettondagen nån gång i januari.

Tatsu
2008-11-15 22:08
#16

Jag byter gardiner till advent överallt och sedan byter jag bara i köket till gardiner med tomtar på till jul.
Jag har riktigt gamla gardiner som jag har som tradition i sovrummet, jag skulle tro att de är nästan 100 år,de gör sig så bra till ljusstaken.

Lavine
2008-11-16 13:30
#17

När jag var liten var min familj de enda jag kände som hade adventsgardiner och som sen 23 december bytte till julgardiner. Men vi hade de fränaste adventsgardinerna, det var en brun gardin över ett dubbelfönster med stora hjärtan utklippta för varje fönster. De utklippta hjärtana var dukar.

Själv sätter jag upp julgardinerna till advent.

korseett
2008-11-17 12:18
#18

jag sätter upp julgardiner till första advent och tas ned efter tjugondag Knut eller åtminstone före påsk *s*

MillisB
2008-11-17 14:13
#19

Har inga julgardiner ännu, men måste ut och köpa, tycker det är svårt att hitta sådana som jag verkligen vill ha.

Men har definitivt inga adventsgardiner!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Friida
2008-11-17 21:14
#20

Vad är skillnaden på adventsgardiner och julgardiner????Oskyldig

Annons:
Tatsu
2008-11-17 21:54
#21

#20 För min del sätter jag inte upp gardiner med tomtar på förrän till jul, men till advent har jag röda och vita lite juliga ändå om du förstår vad jag menar./Tatsu

Saintpaulian
2008-11-18 21:33
#22

Julgardin eller adventsljusstake läste jag i hastigheten…. varför inte båda?? hann jag tänka Förvånad

Själv sätter jag upp julgardinerna till 1:a advent och sen åker de ner vid nyår ungefär.

Saintpaulian
2008-11-27 08:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Måste ju visa mina nya gardiner! "Vann" dem på Tradera igår. Superfina röda i lin, panelgardiner då. Dessutom är de så långa att jag kan klippa av dem 30 cm och få två mindre dukar Skrattande

Hjippie!!

Rita-S
2008-11-27 09:23
#24

#23 Vilket fynd! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

wolfie
2008-11-27 09:54
#25

Jag har då aldrig hört talas om adventsgardiner?Sätter upp julgardiner lagom till 1:a advent,de åker ner 20:e dag knut..

Saintpaulian
2008-11-27 13:13
#26

#24 jaa Skrattande Ska bli så kul att få sätta upp dem.

parsley
2008-12-02 12:44
#27

Jag har aldrig hört talas om adventsgardiner. Hos mig kommer julgardinerna upp till första advent och tas ner vid tjugondagknut, ev får de rödrutiga i köket hänga lite längre.

Annons:
Faxlin
2008-12-02 18:40
#28

Jag har aldrig kört med aventsgardiner. Känns inte som om jag tycker det är riktigt sååå roligt att byta gardiner. Men julgardiner det bara måste jag sätta upp. De är viktiga för att jag ska få in julkänslan liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Destany
2008-12-03 00:19
#29

har bara julgardiner sätter upp dem till 1 advent o ner när jag tycker julen e slut

MoaW
2008-12-03 13:30
#30

Vi har alltid haft adventsgardiner, och så upp med tomtegardinerna dan före julafton :) (mammas påhitt) Men fom förra året så har jag fått henne att sätta upp julgardinerna redan till advent, så nu har vi tomtar i fönstren :P

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Thea
2008-12-04 09:24
#31

Adventsgardiner? Har jag aldrig hört talas om. Glad

Jag brukar byta till julgardiner på 1a advent, men i år var vi bortresta då och jag hinner inte sånt pyssel i veckorna. Så i år kommer de upp 2a advent och sitter till tjugondag knut!

I år kommer jag att slå på stort och byta julgardiner i kök, sovrum OCH vardagsrum. Konstaterade att jag har fler julgardiner än vanliga gardiner….. Oskyldig

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Abico
2008-12-04 17:12
#32

Här hemma sätter vi upp julgardiner i köket till första advent och sedan åker dom ner med julpyntet. I mitt rum har jag röda gardiner året runt så ;)

Hanna 

Carrocs
2008-12-05 21:35
#33

Jag kallar mina gardiner för julgardiner, men de åker oftast upp till 1:a Advent och är kvar till slutet av januari (då har vi hunnit tvätta o stryka alla sommargardiner nämligen…)

Linda72
2008-12-07 15:07
#34

Jag sätter upp julgardiner 1 vecka innan julafton och tar ner dom   ca en vecka in i januari ,då känns det som det räcker med både julgardiner och julpynt

Annons:
Tatsja
2008-12-08 10:17
#35

Från första advent till tjugonda knut sitter mina julgardiner uppe. Sen kommer vårgardinerna upp. Jag byter 4 ggr om  året.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Caspia
2008-12-09 16:34
#36

Och jag har inga gardiner över huvud taget… Skäms

Envishet och drömmar

Simson
2008-12-22 22:33
#37

Idag tog jag ner mina sommargardiner och för första gången sedan 1988 så har jag julgardiner! FörvånadSkrattande

Julian gjorde ett bo att sova i av sommargardinerna direkt. Glad

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
2008-12-22 22:52
#38

:D Underbara Julian :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Simson
2008-12-22 23:06
#39

Han lever som Kajsa Varg. Man tager vad man haver. Glad

Är du inte stolt över mig, Rita, att du fått gamla tant att ordna med julgardiner?! Redan! Någon positivt inflytande har du på det gamla vraket. Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Upp till toppen
Annons: