Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1538 ggr
Gilla
12/17/08, 9:16 AM

År vi tråkiga?

Alla vet ju att det är tanken som räknas när det gäller julklappar.

När familjen träffas över jul så är det 13 vuxna och 7 barn.
Vi kämpade länge med att alla skulle få en vettig julklapp utan att man skulle bli helt barskrapad.
Julklappsutdelningen tog megalång tid.
För att inte tala om öppnandet som vi av tradition haft att yngst öppnar först o alla tittar på…o sen näst yngst.

Vi behövde en lösning.
Söstra mi kom på den underbara idén om lotteri.

Så numer så har vi lottning i oktober om en person vi ger en julklapp till.
Barnen till barnen o vuxna till vuxna.
Sen har man all sin goda tid till att hitta den perfekta julklappen som passar till just den personen man ger till.
Inget mer " den här är bra…vem passar den till"

Annons:
Hoppfull
12/17/08, 9:24 AM
#1

Tycker jag är väldigt klokt! Julklappshysterin är lite läbbig tycker jag och skapar ofta ångest. I vår familj ger vi bara julklappar till barnen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Rita-S
12/17/08, 9:32 AM
#2

Det är vanan även i min manns familj, att barnen får klappar, och att barnen ofta köper till sina föräldrar och mor/farföräldrar eller gör hemmagjort, medan dom vuxna heller ger varann en kram eller en blomma kanske.

Jag för min del tycker det är hur roligt som helst att få GE saker. Inte nödvändigvis dyrt, och ofta nånting jag gör själv, men jag älskar att GE. så jag ger till mina utvalda!

Och jag tycker inte nån är tråkig om dom gör annurlunda enn jag. Man måste ju fortfarande äta mat och ha pängar till räkningar, och jag tycker eran lösning var en rolig och bra lösning!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Thea
12/17/08, 9:44 AM
#3

Klokt!

När vi firade jul med släkten (ca 7 vuxna och 5 barn) och alla gav till alla. Det blev en ENORM hög med klappar som tog en evinnerlig tid att dela ut. Vi har dessutom traditionen att man delar ut en klapp (gärna med rim…) som vederbörande öppnar direkt. Sen får nästa sin klapp mm. Små barn som har syskon kunde få en klapp var att öppna samtidigt för att minska gnäll.

Vi löste det på så sätt att man köper bara julklappar till barnen, och då främst till sina egna barn. De vuxna skulle inte ge till varann (och barnen behövde inte ge något till vuxna)….vilket slutade med att, givmilda som vi är, vi gav till varann iaf!

Nu om jularna är det "bara" jag och min sambo, min syster och mina föräldrar. Vi ger klappar till varann för att det är så förbannat roligt att ge bort saker! Det blir fortfarande ett "berg" av klappar, även om vi försöker hålla nere antalet. Nu gör det iof inget att utdelningen tar tid eftersom det inte finns några småbarn som behöver komma i säng.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

parsley
12/17/08, 12:26 PM
#4

Tycker det låter som en jättebra idé. Inget köpande för köpandets skull, utan alla får varsin väl genomtänkt julklapp.

Upp till toppen
Annons: