Annons:
Etikettdekoration
Läst 2286 ggr
spindelfot
2008-11-12 00:10

Första julen för mig

Ja, på sätt och vis är det ju det. Jag har aldrig haft jul själv, antingen har jag bott hemma där det bara var bråk och ångest, eller bott i en flyttkartong, eller haft det för stressigt för att ens bry mig om att det är jul. (När jag precis blivit mamma, då utspelades julen i en helt annan dimension kändes det som)

Det här blir alltså första ångestfria julen, med bara mig, man och barn, och i en lägenhet som vi inte är påväg att lämna eller precis har kommit till.. phew, det tog ett tag för oss att hitta ett bra ställe att bo.

Hur gör man jul då, hyr pyntar man fint och får det fint hemma? Hur gör ni?;) Jag vill så gärna bygga vackert här hemma för mitt lilla barn, som älskar presenter och vackra saker.. mysig stämning, han skulle gilla julen.

Var idag och kollade på olika fina julgrejer på en loppis i närheten, men jag har liksom ingen koll alls på var man ska hänga saker eller hur det ska vara..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
Rita-S
2008-11-12 09:37
#1

Det skal vara helt änkelt som du vill det skal va! Det finns ingen facit. Vissa vill ha all juldekoration i samma färg, andra vill ha massor med färg, någon vill ha bara litegrann pynt andra vill ha massor!

Många hänger glitter och guirlands överallt. Det har nog inte jag gjort, jag vill heller ha ljus överalt själv. Stearinljus, dekorljus jag aldrig eldar, ljusslungor fäst i fönsteret, stjärnor och adventstaker, små jul-landskap med ljus, tomtar, snögubbar och annat.

Jag är värkligen svag för dekorativa ljus i form av granträd med glitter och stjärnor på, snögubbar, tomtar och annat. fullkomment älskar dom. Några riktig fina jag köpte för et par år sen har form av blomman Julstjärna! I guld och rött. Och dessa tänder jag ALDRIG utan packar dom försiktig ned i sin orginala ask och stoppar undan dom till nästa jul!

Jag ställer fram typ överalt!

Sen är det ju Julgranen och dukar för min del.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lucifina
2008-11-12 09:43
#2

*skrattar* vad får dig att tro att det finns regler?  Förlåt mig men jag kunde inte låta bli bara.

 jag firar min andra jul i huset i år och jag tar fram det jag har sedan tidigare som gardiner, adventsljusstakar mm redan i mitten av november sedan flyttar jag runt sakerna tills jag känner att jag trivs med placeringen. Det betyder i praktiken att i två veckors tid får min sambo koppla om lampor eftersom det är hans uppgift, samt äta all mat vid tv:n eftersom köksbordet är upptaget av julsakerna. Jag har aldrig haft fasta platser för mina saker och ingen regel om färger mer än att blå/vita tomtar kommer inte in i mit hem.

Mitt råd är att du skapar dina egna "regler" efter vad som passar dig och ditt hem.

Hittar du något du tycker om så hittar du en plats för det också. Svårare än så är det egentligen inte.  Man kan ha en adventsljusstake på en byrå tex om man tycker det blir fint. man kan ha en massa tomtar i ett fönster om man gillar det osv.

Lycka till!

Tatsja
2008-11-12 09:56
#3

Den bästa julstämningen gör du med dina EGNA traditioner. Du ska skapa dem själv, med din man. Vill du ha gran? Skaffa en. Jag gjorde så när jag fick familj. Lyssna inte för mycket på hur andra tycker du ska ha det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

lightseeker
2008-11-12 10:22
#4

som jag gjorde när barnen var små och jag antagligen försökte att återskapa magin, från min barndoms  jular (behovet är kanske större, när man som du skriver har haft mycket ångest i barndomshemmet, tror att det var min anledning i alla fall) det var att bygga upp ett litet landskap, med bomull, stall, spegel som is, små figurer, tomtar troll mm, som vi gjorde själva i troll-deg och målade för att sättas dit.

Mycket går nog att hitta på loppis, igår fann jag två vita adventsljusstakar till vardagsrummet, inte identiska, men det är ju inte fönstren heller, så det blev så fint så.

En julbock på uteplatsen, fågelmat i behållare och talgbollar, är uppskattat, en kärve också kanhända.(glöm inte gröten till småfolket)

Att skapa sina egna julgransprydnader: kristyrfigurer, pepparkakshjärtan med kristyr på, små flätade korgar till nötter att hängas i granen, smällkarameller med knäck/kola i, garntomtar och halmstjärnor.

Jag tyckte att lucifinas förslag var jättefina, med fönstret fullt av loppis-tomtar och adventsljusstake på en byrå.

Men det som jag personligen, uppskattade mest när jag var barn, det var………………Stjärnan som lyste upp sovrummet, både vid sängdags och uppvaknandet, samt allt pyssel som försiggicks i lugnan ro, när man vaknade, att höra glada barn-röster utanför fönstret, upptäcka att det snöade och veta att när man sprang ut så skulle man knappast komma in förräns tårna ramlade av, av köld, för man skulle ha kul hela dagen, DET är minnen det.

spindelfot
2008-11-12 15:57
#5

Nä, jag är ingen regeltyp, men det är roligt att höra hur andra gör.

Jag tycker om julbocken - det känns mer äkta och nordiskt, då jag ju hellre firar midvinter än kristus.

Helst vill jag bli inspirerad till att bygga fint.. Allra mest för mitt barn! Ha massor med små tomtar och smågrejer som han kan pilla med och leka med, mysiga ljus och gemenskap. Jag vill att julen det här året mest ska lysa upp lite i mörkret, och vill bygga vackert för mitt barn.

Idag köpte jag en superhäftig adventskalender på indiska, en liksom vepa med luckor i för varje dag. Jag var alltid avundsjuk på barnen som hade en sån när jag själv var barn.. haha.. men jag lär inte gå ut och köpa 24 presenter att lägga i den, det är lite prylfixerat.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

lightseeker
2008-11-13 10:08
#6

#5, kanske ni kan "lägga i" något i varje lucka, gemensamt i stället, typ till småfolket, trädandarna, rådarna mfl.

Och sedan så är det vips borta, nästa morgon.

En interaktiv julkalender, för att lära sig att dela med sig och visa respekt för allt levande.
Jag måste ju också få fråga, om det var krubb-motiv, på julkalendern?

Annons:
spindelfot
2008-11-13 11:18
#7

nej det är inte krubbmotiv, jag köpte den på indiska, har som ett orientaliskt motiv av ett taj-mahal hus, med glänsande rött i olika nyanser, så snygg!

Jag har en liten julkrubbe-ljuslykta här hemma men förmår inte att sätta upp den, trots att jag tycker om kristen mytologi. Det är väl för att jag läser så mycket 'vänstra handen' och nekromantik nu;)

funderar rent av på att ge bort den eller sälja den.. men nästa år kanske jag forskar i något annat..

Att ge saker till småfolket tycker jag låter jättefint förresten.. Annars hade jag tänkt göra kanske små kort eller ngt med aktiviteter som vi kan göra typ 'idag ska vi baka tusen kakor', 'idag ska vi ut i skogen och samla kottar'

nu är han bara två, men nästa år kan man nog göra så!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

lightseeker
2008-11-14 10:48
#8

JAAA, gör så, nästa år.
Annars tycker jag själv att mitt förslag luktade mycket vänster-propaganda, ifrån 70-talet, kanske bor det en liten proggare i mig.
Förresten så fanns det en dö-trist julkalender då, när det begav sig, om en familj där mamman skulle föda barn, alla bodde väl i ett kollektiv har jag för mig.
Minns någon den?

Tatsja
2008-11-14 10:54
#9

#8 Den med Carl-Gustaf Lindstedt och Claire Wikholm. Broster, broster från 1971

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

lightseeker
2008-11-14 11:00
#10

JAA, broster broster, är jag traumatiserad av DEN då? man skall ju bli det om man är uppväxt med Staffan Westerbergs "pannkakan", näääh, för DEN var ju jättebra.

Men broster, broster…som jag minns det nu (jag kanske borde friska upp minnet med att se om den, för minnet kan vara bedrägligt) så tyckte jag att den var så där "fjantig" som många vuxna var när dom skulle prata vuxet med barnen, " på den tiden", jag AVSKYDDE det och tyckte bara att dom var så konstlade.

Neej, tacka vet jag mina söndags-skole-lärare, ett gift gammalt par, som bara utandades: harmoni, lugn och vuxen stabilitet.

DET var ovanligt DÅ, på den tiden….eller, minns jag fel, någon?

Tatsja
2008-11-14 11:14
#11

Gillade inte heller den. Trolltider med vätten som vrider luvan. Den var bra. Mina barn gick i fritids och alla barn vred på mössan.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

lightseeker
2008-11-14 11:19
#12

WOW, magi och vrida på mössan, mer sådant! säger jag då

Tatsja
2008-11-14 11:28
#13

Det är julkalender det. Barnen, och även vi, måste få lite fantasi och trollskhet. Se bara på julfilmerna som kommer från Disney. Låt även julkalendern vara lite så.

Barnen behöver sådant till jul. allt behöver inte vara pedagogiskt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
lightseeker
2008-11-14 11:43
#14

Och VI behöver litet magiskt också, även till jul.

Neej, pedagogiskt är bra, men inte det enda som funkar.

Kanske kan man lära barnen pedagogiskt med ett magiskt tänkande.
Någon av mina vänner, som hade studerat barnens utveckling och psykologi, berättade att barnen slutar upp med ett magiskt tänkande, efter en viss ålder.
Jag misstänker att det är det lilla barnet, i oss alla, som får oss till att älska sagan och magin, så otroligt.
det är kanske därför som det är just DOM julkalendrarna, som blir extra uppskattade.

Titta bara på teskedsgumman, tex.

Det finns säkert flera….

Tatsja
2008-11-14 12:00
#15

Det finns det.

Vi kan ju bara tänka Magnus och Brasse. Fem myror är fler än fyra elefanter. Mina söner lärde sig bokstäverna och siffrorna med hjälp av dem.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

SusannAlg
2008-11-14 12:07
#16

Jag tyckte att julkalendern förra året var toppen kul! Å, ändå är jag över 40…..

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Tatsja
2008-11-14 12:16
#17

Nja, håller fortfarande på Jultider och teskedsgumman.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lavine
2008-11-14 12:58
#18

#7 En kanonidé, tycker jag! (Med aktivitetskalender.)

lightseeker
2008-11-15 21:49
#19

tackar tackar, lavine, några egna alternativa yule-idéer, kanske?

Tatsu
2008-11-16 00:50
#20

#0
Om du inte har julpynt, kolla på Erikshjälpen eller liknande
jag var in där i dag och där finns massor av fina saker som du kan skapa dina egna traditioner med för en billig peng.

En adventsstjärna i något fönster som barnen gillar kan vara en bra tradition eller en ljusstake, det brukar finnas på ÖB billiga sådana.

Gör lite smällkarameller som kan hängas upp antingen i granen eller i lägenheten det tycker nog barnen är roligt.Tomtar och änglar av flörtkulor, det kan vara en tradition att göra julpynt eller julgodis eller baka något, det finns färdiga degar om du inte kan eller vill göra själv.

Julgardiner i köket som du kan sätta upp som tradition varje år.
Jag har sydd julstrumpor av gamla julgardiner som mina barn har hängt upp till tomten natten mot julafton, nu har barnbarnen fått som de sätter upp.( Fast barnen är stora sätter de upp sina strumpor än)
En paketkalender har jag kvar sedan jag var liten som jag och min bror haft och tomten kom med små paket varje natt, på lördagarna var det lite godis. Mina barn har haft den och nu är det barnbarnens tur. Lite skamfilad är den efter snart 50 år men den funkar.

Skapa dina egna traditioner för dig och din familj som du tycker känns mysigt, om du trivs med dig själv så trivs barnen också.

Lycka till /Tatsu

Annons:
Iram
2008-11-18 11:06
#21

Spindelfot, bygg ett pepparkakshus med lillgrabben! Glad

Jag gör pepparkakshus varje år och det har jag nog gjort sedan jag flyttade hemifrån nångång i början av 90-talet. Ja jag gjorde det även innan jag fick barn och kunde skylla på att det var de som ville ha… Älskar att baka pepparkakshus!

Använd en "hus-deg", vanlig pepparkaksdeg är alldeles för spröd. Eller så köper du färdiga husdelar!

Rita-S
2008-11-18 12:09
#22

Vi brukar fylla pipan på pepparkakshuset med godis faktisk, sen dekorerar vi med nåt som heter Nonstop i norge :) Nonstop är typ smarties bara mörk chocklad innuti, inga nötter i, och dessutom "traditionella" färger som gul, röd, grön, svart och brun, inget blått vad jag minns för detta var förbjudet fargämne till godis i norge jättelänge :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

spindelfot
2008-11-18 19:06
#23

Jag har gjort ett pepparkakshus.. tyvär så krossades det till en förfallen lada av mitt barn :( efter att ha surat ett par dagar så byggde jag en pepparkakskyrkogård med tillhörande dött träd. Ruinen efter huset passar bra i det sammanhanget..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Upp till toppen
Annons: