Annons:
Etikettjulpyssel
Läst 3949 ggr
EmmaG
2008-11-21 12:35

Annorlunda pepparkakshus?

Om jag kommer ta mig tiden att göra ett pepparkakshus iår skulle jag vilja göra nåt lite annorlunda, har ni några bra tips tro på annorlunda pepparkakshus?

Vore jättekul att göra en hoobithåla, men de verkar lite för avancerat Tungan ute

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
lightseeker
2008-11-21 15:12
#1

troll stubbe med alla troll, svampar och uggla i stubbens topp, kanske.

Eller rapunzels torn, med rapunzel i toppen, en fläta hängandes ner

oj oj oj, vad fantasin skenar iväg.

Varför inte ronjas borg, berget spräckt till två halvor, ronja på ena sidan osv.

TerriZue
2008-11-21 17:58
#2

Det var väl kanske inte några direkt ovanliga pepparkakshus menjag och min kompis (Calico här på ifokus) gjorde en pepparkaksstad  när vi hade projektarbete i skolan. Det var verkligen superkul och i staden hade vi c:a 12-14 vanliga hus (tror jag, kan ha varit några färre men jag är inte säker) varav några av dem var höghus, ett tomtepalats, en kyrka och en stuntnisseskola/tomteverkstad. :)

Två av höghusen fick dessutom bli små butiker och hade därför små skyltfönster längst ner på bottenplanet med godis och en massa bakverk upplagda på ett bord innanför. :) Vi blev jättenöjda med staden även om vi var rejält trötta på pepparkakor ett par veckor efter….nu är vi dock båda sugna på att göra om det någon gång. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2008-11-21 19:24
#3

Jag funderade på att baka rapunsels torn eller ett fyrtårn med tillhörande hus, eller kanske en liten gård med lada?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Saintpaulian
2008-11-21 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu förstår jag att ni menar vanliga pepparkakshus i deg, men detta virkade är nog ändå det fräckaste jag sett på evigheter!!

Det och mycket annat roligt går att hitta här:

http://www.pennyshouse22.blogspot.com

TwinkleTwinkle
2008-11-21 21:59
#5

annorlunda pepparkakshus….jag började fundera på om man kunde göra en "lappkåta" av nåt slag kanske…måste hitta på en mall i så fall. det skulle kunna bli ett enkelt pepparkakshus, och så får man ju dekorera på nåt passande sätt.

lightseeker
2008-11-21 22:46
#6

Kul rita s, att jag kanske kunde inspirera litet grand, fantasin har det aldrig varit fel på här.

Annons:
Sara
2008-11-21 23:37
#7

Varför inte en julkrubba?

Sara

TerriZue
2008-11-22 12:23
#8

#7 det var ju en bra idé! :) Kanske jag ska prova på… vi har bestämt att vi ska ha c:a fyra eller fem pepparkakshus här hemma så jag kan nog byta ut ett av dem och experimentera lite! ;D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: