Annons:
Etikettjulpyssel
Läst 7937 ggr
spindelfot
2008-11-12 21:51

Pepparkakshus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är en rätt häftig grej att göra, skall nog försöka mig på det i helgen..

en modell

ännu en, mer ambitiös

Om man är lat :)

Arkitekturmuseet har en pepparkaksutställning varje år

Den här verkar seriös

Mallar och lite annat från Hemmets journal

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
Tatsu
2008-11-12 23:34
#1

Jag brukar alltid göra ett pepparkakshus till jul, ibland på frihand ibland monteringsfärdiga.

Förr var det barnen som fick dekorera med kristyr och karameller, nu är det barnbarnen som får garnera.
Snett och vint och med massor av godis, för det ska ju ätas upp runt 20:dag knut med damm och allt.

Men det måste finnas stora råttor med långa armar eller ben för det har hänt ganska många gånger när man vänt på huset så är det väldigt mycket  godis som fattas. Hur kan det komma sig?

Men pepparkakshus det är en tradition som jag vill ha kvar, vi pyntar med vadd och små tomtar runt och i huset.

Tatsu

spindelfot
2008-11-13 14:24
#2

Hittade en sida som hade hus-pepparkaksformar!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

botakt
2008-11-13 18:56
#3

jag gör också pepparkakshus till jul. Vi brukar köpa färdiga delar och sätta fast med kristyr och nonstop på. =D Sen tar vi vadd eller bomull och lite tomtar

Simson
2008-11-13 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag gjorde en skalenlig modell på vår kolonistuga ett år. Det var mycket uppskattat och ställdes på en hylla högt uppe. Pojkvännen var så stolt över det. Hur roligt som helst för mig. Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

SusannAlg
2008-11-13 21:51
#5

Vi gör som dej botakt.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

botakt
2008-11-13 22:57
#6

#5 Det är ju enklast för dom som är lite lata och int har så mycket tid XD

Annons:
Iram
2008-11-18 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Haha, Spindelfot jag skrev just till dig i en annan tråd att du kan göra ett pepparkakshus! Visste inte att du hade sådana planer redan. :-)

Här är lite tips:

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200611/16/20061116140234_Icak093/20061116140234_Icak093.dbp.asp

En bra husdeg är denna:

  • 1 1/2 dl sirap
  • 2 dl socker
  • 75 g margarin eller smör
  • 1 msk ingefära
  • 1 msk kanel
  • 1/2 msk nejlikor
  • 2 dl mjölk
  • 1/2 msk bikarbonat
  • 12 dl vetemjöl

Smält socker, sirap och margarin i kastrull. Tillsätt mjölk och kryddor och låt kallna. Rör sist i bikarbonatet och mjölet. Låt degen stå tills dagen efter. 

Mallar till huset gör du själv på ett rutat kollegieblock. Sen är det bara att baka ut och skära till och grädda. Husdelar gräddas i 225 grader mitt i ugnen.

När det kallnat kan du dekorera med kristyr. Gör det innan huset sätts ihop! Använd elvisp och vispa ihop 4 dl florsocker, en äggvita och en tesked citronjuice. Gör en strut av bakplåtspapper (tejpa ihop den flera varv med frystejp) och fyll den med kristyren. Sen är det bara att spritsa på husdelarna och kanske dekorera med nonstop eller silverkulor eller liknande.

Sätt ihop huset med smält socker. Det är hett, så sonen kanske ska hålla sig på avstånd just då. Häll socker i en stekpanna och smält på medelvärme, det tar en liten stund. När sockret flyter doppar du kanten på en husdel i taget och sätter ihop huset direkt på den bricka det ska stå på. Det kan vara besvärligt att flytta sedan. Sätt först ihop långsidor och gavlar, och sist på med taket. Man får arbeta snabbt och är man ovan får man kanske vara två som hjälps åt. Sockret är hett och stelnar snabbt men det är superstarkt!

Om du har kristyr kvar kan det vara snyggt att avslutningsvis spritsa det över alla glipor och skarvar, pepparkakshus har en tendens att inte passa ihop riktigt när de väl ska monteras. :-)

Lägg sedan bomull runt huset som snö, och dekorera hur som helst. Ett år hade vi en blodig tyrannosaurus rex som stack upp ur skorstenen.

Lycka till!!

Kram Iram

vipparn
2008-12-01 00:36
#8

Hej hej! Hittade en sida med lite blandad info om pepparkakshus!

pepparkaksbyggen.se

Där fanns det lite mallar och annat.

Flikka
2008-12-01 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vi byggde vårat pepparkaks hus för några dagar sen :) då var det delarsom man bara behövde sätta ihop och sen dekorera :D

Rita-S
2008-12-01 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Detta är det huset min mann gjorde till mig i går!
Det kallast "hur övertyga gubbar att va med och baka pepparkakor!" :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

botakt
2008-12-08 00:04
#11

i år ska jag och mamma bygga ett stallSkrattande Av ett vanligt köp pepparkakshus. Med hagar å sånt Skrattande För två årsen gjorde vi ett muminhus med muminfigurerna

kanin
2008-12-08 20:07
#12

Ska gör ett hus till lucia

Norrskenets
2008-12-09 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Gjorde ett litet pepparkakshus för första gången av egen ritning, skorstenen vart liite för stor men men hehe

annars har jag bara köpt färdigt och gjort iordning=)

Annons:
Sofiae
2008-12-09 23:07
#14

Oj, vilket charmigt pepparkakshus! Jag gillar verkligen snön på taket.

Skorstenen behöver nog vara så stor för att huset kan värmas upp vintertid!

Ebba-A
2008-12-12 16:00
#15

Jag har gjort en deg idag som ligger i kylen nu ^^ Gorde efter dethär receptet och ska baka ut med denhär mallen(pdf):  http://www.pepparkaksbyggen.se/mallar/coop.pdf

Värd på Choklad iFokus

MoaW
2008-12-12 16:20
#16

vi gjorde pepparkakshus igår… köpte t.o.m limpistol, men det rasade ihop endå x'P

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Upp till toppen
Annons: