Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1301 ggr
mariatingsund
2008-11-21 20:39

vet ni det om päron och jul?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, det är så att jag har en tomte som håller ett päronträd med chokladtopp från USA. Jag undrar om ni vet varför just päron, vad har det med jul att göra? Jag bifogar bilden av Heartwood-Creek tomten.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Rita-S
2008-11-21 20:53
#1

För många kristna symboliserar "the partridge in a pear tree" från songen "12 days of christmas" Jesus som dog på korset. Päronträet ensam är symbolet på korset Jesus dog på.

Sen har du andra betydelser äv päran. Från gammal tid sägs det symbolisera det maskulina medan äpplet var det feminina.

Fruktträd generellt va en symbol på fruktsamhet och att gå runt ett träd med frukter på vid solfästen var en fruktbarhetsrite. Det blev sagt att den kvinna som va gift och gick runt ett trä med frukter 3 gonger med solen skulle ha lättare att bli gravid.

Partridge från songen "12 days of Christmas" är ju en rapphöna, och det sägs att rapphöna i päronträ eller rapphöna i et fruktträ är det yppersta symbolet på sexualitet och fruktbarhet. En hane är ju en fruktansvärd fruktbar liten fågel och parar sig med många många honor, och får högar med ungar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mariatingsund
2008-11-21 21:09
#2

Ja, för min del känns det lite krystat, rättare sagt: jag begriper inte det. Tomten (Santa Claus) kommer för vanliga europeer den 6 december och delar ut både ris och ros till barn, har egentligen inget med julen att göra, mer än liksom en "inringning". På julafton kommer änglarna med julgran och presenter. Jag tycker det känns helt fel med päronet i tomtens hand (även i Sverige där tomten förknippas med julen på ett annat sätt) som ska symbolisera Jesus korsfästelse och död. Nä, jag vill nog tänka på fröjdefull, stämningsfull och kärleksfull jul utan påminnelse av död och elände. Skäms

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: