Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1236 ggr
[GunillaF]
12/10/08, 12:55 PM

JULKORT PÅ NÄTET - VARNING

Läste i en annan sajt om nätbedragare som tar sig in i din dator via julkort. följ länken.

http://www.expressen.se/ekonomi/1.1398267/julkortet-lansar-ditt-bankkonto

Annons:
[GunillaF]
12/11/08, 11:14 AM
#1

Kom på att det kanske finns dom som inte vill titta på det jag tipsat om här ovan, genom länken. Så därför kopierar jag in texten i stället.

God Jul och jag hoppas att ni slipper från sånt här via era e-julkort!

Expressen

//Med en falsk julhälsning tar sig nätligorna in i din dator - utan att du märker något.
Sedan länsar de dina bankkonton.
- Mejlet ser ut att komma från någon du känner, säger Bosse Norgren, vid It-sektionen på rikskriminalen.

Den stressiga tillvaron före jul gör det till ett perfekt tillfälle för nätbedragare att slå till.
- Ju närmare julafton vi kommer desto mer bedrägerier. Då är människor som minst uppmärksamma på sina konton. Och det tar ofta lång tid innan folk upptäcker att alla pengar är borta, säger Bosse Norgren.

Polisen varnar

Nätbedrägerierna tar sig ständigt nya former och de ökar mer och mer för varje år.
Polisen vill nu varna för de så kallade e-julkorten.
- Nu kan man inte längre se att de kommer från någon okänd. Mejlen sprider sig via folks adressböcker. På det sättet ser julhälsningen ut att komma från någon du känner.

Ny, raffinerad metod

När mejlet väl har öppnats kan nätbedragaren obehindrat komma in i din dator.
- I vissa fall handlar det bara om virus men i värsta fall kan de kontrollera hela din dator och allt du gör i den.

Kommer över kontonummer

På det sättet kommer bedragarna över kontonummer, lösenord och annan personlig information på datorn - utan att ägaren till datorn märker något.
- Det är först när du ska betala dina räkningar eller tar ut pengar som du upptäcker att kontot är länsat och efter julen brukar det gå en tid, säger Bosse Norgren.
Nätligornas nya metod är enligt rikskriminalen mer raffinerad än tidigare nätbedrägerier.
- Det här är lite mer försåtligt, man behöver inte göra mer än att öppna mejlet.

Tatsja
12/12/08, 12:48 AM
#2

Så är det varje år och ändå så finns det folk som lurar. Ha inte automatisk öppning av mail. Det är otyg att ha.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: