Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2257 ggr
Ministina
2009-01-07 17:51

Alla barn borde få en god jul!

Tänker jag för mycket, det får ni avgöra själva!

Jollovet startar ett par dagar innan julen och barnen äntligen äntligen snart är det julklappar

Barnen önskar, det skrivs önskelister och de träffar tomten i tomtegrottan. Julstressen i handeln startar julklappar inhandlas, nya kläder för självaste julafton köps, äventyr och semester reser bokas. Julskyltingar arangeras samtidigt som vi stressar på julbord under kvällar och helger. Julbaken förbereds och det görs julgodis. Bland de sista inköpen som görs är julmaten. Sist in är Julgranen som oftast tas in på lilljulaftonskväll och som sen står där lysande fin med alla sina prydnader på julaftonsmorgon samtidigt som störedelen av julmaten tillagas medan barnene springer runder och är så uppspelta av förväntan på vad tomten ska komma med. så alla dessa julklappar som ligger under granen.

Så var det dags för julbordet på julafton. Det fins det mästa ägg och mängder av sorters sill, lax, ål ochså har vi prinskorvar, köttbullar, syltajanson, skinka, kalkon, rödkål, brunkål, julmust, svagdricka julöl,julsnaps, risgrynsgröt, risanemalta m.m.

Vi äter så det till vi får ont i magen vi myser med släkt och vänner och känner nu är det jul vi skrattar åt Kalle Anka. Vi njuter av lugnet efter stormen!

Dessvärre är det inte alla som har det så.. Jag önskar att sverige började ta lite mer ansvar framförallt för barnen. 

Vi kan inte rädda värden men vi kan rädda våra svenska barn från det elende som finns i många svenska hem.

De finns de barn som känner till julsnapsen och julölen extra mycket. En av deras föräldrar eller rentav båda tycker nämligen snapps och öl är det bästa med hela julen. Det barnets största önska är att inte få stryk! Kanske står där en adventsljusstake/adventsstjärna i fönstret en julgran i ruymet kanske får barnet lite julmat och någon julklapp men stora fina dator/tv spel och de där dyra leksakerna glöm det en missbrukande förälder  lägger hälldre pengarna på missbruket.

Har barnet tur finns det en far- mor förälder som räddar julen.

eller…

vem vet kanske blir det ändån en sådan där underbar jul som slutar med att någon av släkten avslutar julafton med att göra den sådär äkligt obehaglig genom att dricka för mycket och ropar och har sig.

En stor eloge vill jag ge till alla de föräldrar med sämre ekonomi som gör så gott de kan. De sparas i månader för att kunna ge barnet/barnen en underbar jul. Det är inte alltid lätt och det vändes och vrides på kronerna. Jag har själv prövat det!

Jag hoppas alla haft en varm och trevlig jul!

Annons:
Tatsja
2009-01-08 09:20
#1

Min åsikt är att julafton och alkohol inte hör ihop. Julen är barnens och nyår föräldrarnas. Är uppvuxen i alkoholisthem, så jag vet hur det är

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Ministina
2009-01-09 12:53
#2

Bra åsikt

Vi har alkolism i släkten dock inte bland de jag firar jul med.. Men jag har vart sambo med en alkoholiker han drack konstant och och en som hade problem med mängden han låg i rabatten och ålade när vi var på hans kusins bröllop.

Allt beror på omständigheterna.

Det är ju inte värrä än om man tar en öl till maten en annan dag tex vid grillen på sommaren eller vin på resturangen

Att ta en snaps eller en öl till maten om man klarar av det är inget fel i mina ögon men kan man inte nöja sig med det ska man låta bli.

Tyvärr är det ju just dem som inte kan det som ställer till problem och dete tragiskt

mattiz73
2009-01-09 23:45
#3

Jag dricker inte mycket och speciellt inte på julafton…men jag dömer inga andra om de vill ta en öl och ett glas snaps! Jag håller med dig #2 att det måste alltid vara i måttliga mängder. En del tycker att snaps hör till men jag gillar det inte. Men vår son lider inte av att hans pappa dricker en öl till maten och sen även en snaps. Starkglögg dricks väldigt mycket runt om i svenska hem.

Men klart är att det är synd om de barn som växer upp i alkoholisthem! Även ett hem där föräldrarna/föräldern skåpsuper och försöker dölja sitt missbruk är tufft att leva i! Jag tror inte barnen behöver vara så gamla innan de fattar vad som pågår!

Tatsja
2009-01-10 10:18
#4

Minns min far låg i soffan och drack srpiten med sugrör. Dessa minnen är inte roliga.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mattiz73
2009-01-10 10:33
#5

Nej, det förstår jag! Det är ganska bedrövligt att detta är så pinsamt för barn, hade barnen vågat berätta kanske föräldern/föräldrarna fått hjälp.

Rita-S
2009-01-10 10:39
#6

ja men barn berättar inte, barn är lojala i sin kärlek även vid sådana problem hemma :/ mina minnen om julen innehåller även min morfar som tog en julöl eller två, men det var inget mer med det, inga fyllo, inga bråk, inga negativa minnen så för mig kan man gjärna njuta alkohol även julafton, men märk.. NJUTA. alt med måtta. Och det spelar ingen roll vilket datum det är, klarar man inte dricka med måtta borde man inte dricka överhuvudtaget antiden det är julafton eller en vanlig hälg mitt i året. att dricka sig sanslös framföre barnen hela tiden ger dårliga minnen för barn och det spelar ingen roll vilket datum det är då.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
mattiz73
2009-01-10 23:44
#7

Absolut, jag håller med! Alkohol är en drog, inte att förglömma!!!

Med måtta är ordet!!

Rita-S
2009-01-11 10:33
#8

Ja ett rusmedel är det, och det går inte att låtsas nånting annat. Så kan man inte kontrollera sig får man låta bli.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mammzing
2009-01-13 15:01
#9

# 6 Barn kan vara väldigt lojala, jag vet.

En annan sak : När mina barn var små gjorde vi julpaket i skolan som skickades till utlandet. Bland annat Moldavien. Mina barn tyckte det var jätteskoj. Skulle vara lika saker i alla paket. Minns att nån med flera barn fick igenom förslaget att syskon bara behövde lämna ett paket tillsammans. Mina vägrade! Jag tyckte det var helt ok 4 barn= 4 paket.

Så lite kan glädja ett annat barn i ett annat land. Känndes skönt att vi gladde 4 barn!

[SusannaK]
2009-01-27 20:37
#10

#1 Förstår att ni väljer bort alkohol med dåliga erfarenheter.

Jag har inga dåliga erfarenheter av alkohol och får därför en helt annan syn på den. Att någon tar en julöl här…är inget vi reflekterar över för det händer inget mer än så. Det är en dryck till maten ingen fyllodryck här.

Funderar lite bara när du säger nyår är föräldrarnas? Julen är barnens osv. Här är vi tillsammans helg som helg. Barnen vill också fira det nya året. Vi vuxna njuter av julen lika mycket som barnen.

Nyår är ingen suparhelg här heller…..spelar ingen roll vilken helg på året midsommar som påsk som jul. Här sups det inte….men det kan tas en öl då o då endast för att det smakar gott.

Så all förståelse för att ni väljer bort alkohol…men ibland när det skrivs här så finns det inget annat än att , finns det julöl hemma så betyder det att folk blir fulla. Kan ni se att det inte är så för alla?

MVH

Sanna

Tatsja
2009-01-28 07:39
#11

#10 Det jag menade var att julafton, ingen alkohol och nyår med måtta. Även när barnen är med. Men absolut ingen fylla.

Tror du inte föräldrar kan njuta av julen utan alkoholen då.? Det finns ju alternativa drycker för jul.

Visst är vi alla olika, men jag skrev av egen erfarenhet och vissa jag pratat med. De håller med mig. Då är de flesta sådana som gärna tar lite rött vin till maten eller en öl.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SusannaK]
2009-01-28 10:13
#12

#11 Jo, jag förstod att du skrev av egen erfarenhet. Och jag skrev att jag förstår att ni som har sådana erfarenheter väljer bort.

Det jag ville säga vara att för att det står ett par julöl i kylen hos någon annan så betyder det inte fylla. Utan en god dryck till maten. Inget mer. Alltås dessa barn förknippar inte alkohol med berusning eftersom andra vuxna kan ta en öl och inget mer.

Så ja alla har olika erfarenheter.

Tatsja
2009-01-28 10:17
#13

#12 Jag har inte antytt att om det står några julöl i kylen, att det är fylla. Men tyvärr så finns det ofta starkare drycker hemma och en del kan aldrig sluta förrän flaskan är tom.

Valet att ta en öl till maten,är valfritt. Men hos mig är julafton helig. Mina pojkar ville inte ens att vi skulle servera alkohol när det var deras födelsedag. Deras mormor är alkoholist.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[SusannaK]
2009-01-28 10:25
#14

Vår jul är också heligGlad

Rita-S
2009-01-28 10:40
#15

Lugn nu, ingen av er menar att klampa på den andra och båda har rätt att fira på sitt sätt så längen ingen barn far illa av det :) Peace, mmm-kay? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SusannaK]
2009-01-28 10:55
#16

Jag är väldigt lugn :-)……diskutera är inte alltid fel ;-)

Rita-S
2009-01-28 14:09
#17

#16 nej det är inte fel att diskutera, jag ville bara påminna om att fortsätta behålla lugnet, detta är ett betent ämne som kan väcka stärka kjänslor, och ingen vill bråka med varann med flit, eller hur?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SusannaK]
2009-01-28 14:43
#18

Nä det får jag hoppas att ingen vill göra….det vore trist….Rynkar på näsan Jag var bara undrande över det här då jag läst det flera ggr på just den här sajten om det här med noll tolerans, oavsett även om man sägs prata om sig själv, känns det ändå som det är menat för alla och alla som väljer ha alkohol även i liten skala är minsann inte snälla emot sina barn?….vill bara vinkla och visa att det finns olika upplevelser, livshistorier och att inte alla växt/ växer upp i oroliga alkoliserade hem. Vilket jag beklagat åter om igen.

Så för att det står en snapsflaska här hemma så tar inte den slut för att den finns. (varken jag eller min man tycker om sprit)…men om någon vill ha en snaps till sillen varsågod eftersom vi känner våra släktingar och vänner så vet vi att någon fylla inte kommer att ske.

Ingen blir full i vårt hem, skulle icke accepteras med våra barn här. MEN jag tycker det är gott med en öl o kan lika gärna ta en lättöl som en 3 1/2 till maten för att jag gillar smaken.

Jag växte upp i ett hem där min mamma är nykterist drack inget någon gång. Min pappa kunde ta en öl ibland. Men aldrig någon fylla mm. Så det är mycket mer avslappnat med den biten för oss.

Min man har liknande uppväxt också. Så om man jämnför så kan man kanske förstå båda plan om man säger?

Ledsen om jag trampat på några tår.

Rita-S
2009-01-28 18:26
#19

#18 det tror jag är en tillfäldighet :) Gissa hur många gonger frågan om nån särskild medikament kommer upp på fibro under en månad? :) Eller frågan om nån sort av behandlingsform exempelvis? Jag tror inte alla söker efter om det finns annan tråd om ämnet och bara öppnar ny helt änkelt. Jag tror inte det är mer med det enn som så, jag tror inte nån av dom som välger ha helt alkoholfritt pga dårliga upplevningar vill klanka ner på oss som beter oss bra med alkohol i närheten.

Men alla är vi överens om en sak. Inget barn får fara illa. Och det spelar roll på datumet så. Eller hur?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tatsja
2009-02-01 00:07
#20

Inga barn ska fara illa och nolltolerans är väl upp till var och en. Men ska man supa, så ska inte barnen vara med. Det är det jag menar. Inte menat att någon här gör det. Tvärtom, verkar de flesta vara måttliga. Vilket är bra.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Rita-S
2009-02-01 09:52
#21

#20 presis, men alla vi är ju överens med om att supning hör inte med barn heller :) Jag har iaf inte än sett nån säga "men det är väl ingen fara att dricka sig redlös med barnen" iaf.  Jag tycker det är en oskick att supa med sina barn..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tatsja
2009-02-01 09:55
#22

#21 Ja, jag har en granne som ondgör sig om andra ungdomar som får öl av sina föräldrar, själv sitter han med sin styvson på 14 år och dricker öl. Sonen också. Vi har både sett och känt detta. Hemskt. Vilka signaler ger det inte åt dem.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Rita-S
2009-02-01 09:59
#23

Ja tvi altså.. jag tycker det ger fel signaler att supa sig redlöst.. jag tror jag har ett rätt förnuftig förhållande till alkohol tack vare att jag aldrig sett mina föreldrar supa på nåt sätt. Jag har sett mina kompisar i skolan supa, och hört alla berättelser om allt det heltokiga dom gjorde, och blev nog kanske avskräckad från att supa mig redlös tror jag

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tatsja
2009-02-03 08:19
#24

Mina söner är 2 olika har jag märkt. Orolig ibland för den äldre, då han dövar sitt onda med öl. Den yngre tar hellre en kopp kaffe. Man kan ha lika roligt, om inte mer utan alkohol, säger han och jag håller med. Se hur de gör bort sig och tror att de är världsbäst på allting.

Vi är ju inte nykterister, men nära på. Jag får ju välja. Medicin eller alkohol, så valet är lätt för mig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: