Annons:
Etikettjulmaten
Läst 11447 ggr
Rita-S
2009-08-12 18:51

Norsk Juleribbe

Ribba kallas det som ni ofta kallar revbenspjäll här i Sverige, med undantaget att våran ribba har huden och fettlagret kvar. Busten från grisen rakas dock bort, det skal inte va med.

Hur gör man då en äkta Norsk ribba?
Det finns olika framgongsmetoder, varav en är att grilla ribban på ett galler, andra är att dampa dom och så vidare. Jag föredrar ribban på en säng av torkade äppelringar, katrinplommon, lök och russin, och postar då receptet på det jag har vuxit upp med.

Man beräknar gjärna 500 gram ribba per person.
Och det går även att göra eran svenska revbenspjäll på detta viset, men ni får ju då inte den spröda svoren :)

Förbered ribban 3 dagar innan med att ruta upp svoren. Använd en riktig vass kniv och rispa inn rutmönster. Enbart huden skal skäras gjennom. Gnid inn ribban med salt och peppar på båda sidor. Packa den inn i folie och förvara i kylen tills julafton.

Förvarma ugnen till 200 grader (175 varmluft) och lägg ribban i långpannan med svoren ner.
Lägg runt ribban torkade äppelringar, russin, hakkad lök och katrinplommon.
Ha en talrik under ribban så den puttar upp lite på mitten.
Ha så på lite mer salt och peppar, ha på en halv liter vatten i pannan. Täckj så med folie över hela pannan.

Sätt ribban lågt i ugnen. steketiden är ungefär 1-1,5 timme för tunnribbe, 2-2,5 timme för midt-ribbe.
Låt den stå lite mindre än halva stektiden förens du tar ribban ut, tar bort folien, och vänder den med svoren upp förens du ställer den inn igjen. När det är ungefär en halvtimme igjen tar du bort katrinplommon och det andra, sen öker du värmen till 225(200 varmluft) grader och lyfter ribban upp några steg i ugnen. Akta så svoren inte bränns. Se hela tiden till att det finns vatten i långpannan.
När den är färdig stekad låter du ribban vila ungefär 15-20 minuter för du delar upp den.

Äppelringar, russin, lök och katrinplommon används som tillbehör till ribban. Sjyen kan användas att göra sås på, eller som den är.  Servera ribban på en säng av tillbehöret med lättsaltat potatischips spriden över.
Brevid norska ribban serverast ofta sossisar, julekorv, innmatskorv  eller medisterkakor (eller lite av alla 4 :D), surkål och rödkål, kokat morot, rotmos, och även potatis i nyare tid.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Kramis65
2009-08-15 01:15
#1

Okej vi har ju även honung ingefära som vi gnider in

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Rita-S
2009-08-15 01:17
#2

#1 ja det använder vi ju mycket till stek o så i Norge med, men inte till julribban :) julskinkan på andra sidan gnids gjärna inn med tex honung och senap eller honung och ingefära. Vi har ju julskinka även i Norge

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Kramis65
2009-08-15 01:21
#3

OkejSkrattande Va mycke variationer det finns själv är jag upplärd att gnida in julskinka med uppvsipat ägg och senapen och sen ströbrö och grilljera

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Rita-S
2009-08-15 09:46
#4

Ja, som sagt griljerar ofta vi med julksinkan med honung och olika kryddor :) Men Julribban skal va med salt och peppar och sin egen smak, samt smaken av tillbehöret runt :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: