Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1747 ggr
Sweetienin
10/12/09, 11:28 PM

När brukar ni.....

Jag är lite nyfiken på när ni här på julen iFokus brukar börja…

  • Julbaka?
  • Handla julklappar?
  • Julpynta?
  • Klä Julgranen?

Jag vill gärna höra mysiga "berättelser" om hur julen går till hemma hos er! :)

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Annons:
Sara
10/13/09, 12:55 AM
#1

Första advent ska alla julgardiner och pynt vara uppe. Granen kan iof vänta till mitten av december.

Julklappar brukar jag börja med nu ungefär. Skönt att sprida ut kostnaderna lite.

Julbaket och julgodiset börjar i december.

Julpyssla har jag redan börjat med. Har scrappat lite tändsticksaskar och julkort redan.

Vi har en ganska tråkig julafton i min familj. Jag är singel och barnlös och min bror likaså. Så vi (mamma, pappa, jag och bror) äter julmat till Kalle Anka och sedan öppnar vi julklapparna. Ibland ser vi nån film på tv efteråt.

Sara

Dressan
10/13/09, 4:33 PM
#2
  • Julbaka?..

Det är olika

  • Handla julklappar? ..

någon gång i Oktober

  • Julpynta?..

den 1 December

den 23 december :)

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Rita-S
10/13/09, 5:03 PM
#3

Jag börjar med julbakst och julklappar från september och ut.
Julpynta tilldels till 1 söndag i advent, men då med ljus och liknande.
All julpynt och klä granen på 23 december :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sweetienin
10/13/09, 6:39 PM
#4

Åh vad mysigt,  här hemma brukar vi börja baka runt 1 advent och jag börjar handla julklappar i oktober-november, det beror på om jag hittar något bra till någon. Julpynta gör vi nästan samtidigt som vi bakar, jag ställer ut exakt allt julpynt vi har på olika ställen, sen går mamma efter och plockar bort och flyttar på det och sen flyttar jag tillbaka. :)
Klä Julgranen gör vi 23 december.

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Leorag
10/14/09, 12:14 AM
#5

Strax före den 1:a advent brukar julbaket sätta fart och sedan bakas det lite då och då under julen gärna med lite julmusik i bakgrunden. Julpyntet kommer alltid upp en eller två dagar innan 1:a advent, inte tidigare. Julgranen brukar alltid plockas fram dagen innan julafton men det har hänt att jag har fuskat och tagit fram den några dagar tidigare Flört I granen brukar jag ha guldfärgade och röda kulor, kottar och glitter och så brukar jag hänga i polkagriskäppar. I år blir det tyvärr ingen julgran då en av katterna är en riktig klätterapa så granen får vänta tills han blir äldre Obestämd Julklapparna brukar jag handla någon gång på hösten, jag har nog aldrig varit ute i sista minuten vad jag kan minnas.

En typisk julafton hos oss går till på följande:

Jag brukar oftast fira julafton hemma hos mina föräldrar. Jag och hunden brukar traska över någon gång på f.m. och samtidigt får man en härlig promenad i snön (julafton kan inte börja bättre!). När vi kommer fram så brukar förberedelserna med maten vara i full gång och julmusiken är på lite svagt i bakgrunden och det är julpynt och ljusstakar och julstjärnor överallt. Vi dukar fram med finporslinet och sätter på tv:n med alla de typiska julprogrammen som brukar vara. Runt 17-tiden så brukar vi sätta oss och äta julmiddag och bara sitta och njuta av all julmat (sylta, julskinka, ostar, olika sorters bröd, dopp i grytan, köttbullar, korv, potatis osv. osv.). När vi har ätit och plockat undan resterna så brukar jag och min mamma ta ut hundarna på en promenad för att sedan sätta oss i soffan och fika med julkakor, saffransbullar, pepparkakor och varm glögg och därefter så öppnas julklapparna. När allt är över så är det dags för jag och vovven att traska hemåt, en ganska lång promenad men det är så ruskigt mysigt att gå genom alla gränder och kolla på julbelysningen som lyser i alla fönstren och julskyltningen i affärerna och ännu mysigare är det om det snöar lite lätt.

klarsferrets
10/14/09, 1:10 PM
#6
  • Julbaka? 1-advent bakas det både bröd och godis som ska vara till både advent och till jul afton.
  • Handla julklappar? gör jag redan i på rean efter varje jul sedan under året
  • Julpynta? 1.advent
  • Klä Julgranen? 1 a advent fast det är en plast gran.

har alltid firat med mina barn o barn barn.

Fast i år så blir det inget bak eller fix bara jul klappar

Annons:
WinterPrince
10/14/09, 3:55 PM
#7
  • Julbaka?

Julbakar inte då jag bor själv. Bakade lussekatter för ett par år sen, dom fanns kvar till sommaren.

  • Handla julklappar?

Jag gör mina julklappar så jag har börjat så smått.

  • Julpynta?

Från 1:a advent och framåt lite succesivt.

Har en liten bordsjulgran i plast, den är färdigklädd och åker fram nån gång under december.

Gusthav
10/14/09, 8:54 PM
#8
  • Julbaka?

Under hela december.

  • Handla julklappar?

November och December.

  • Julpynta?

Första december.

Runt Lucia.

Glad

Sofiae
10/15/09, 8:01 PM
#9

#5, vilken trevlig julberättelse!

Pepparkakor och lussekatter skall vara klara till 1:e advent.

Första julklappen för i år köpte jag i januari, sedan har det det blivit några till nu under sommaren. Jag brukar passa på om jag hittar något bra på slöjd- och hembygdsföreningsmarknader.

Julpyntet kommer upp ett par dagar före julafton.

Granen kläs den 23 december.

Upp till toppen
Annons: