Annons:
Etiketterkreativa-hörnanböckertexterprylarmusikfilm
Läst 3605 ggr
Rita-S
10/15/09, 8:11 PM

Dela med er - Julberättelser!

Nu vill jag höra, om en särskilt fantastisk jul som skiljer sig ur! Dela med er av era berättelser!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
10/17/09, 6:16 PM
#1

Jag tänker öppna balen med att berätta om en jul när jag var, jag gissat 15 kanske. 
Det var den allra första julen som den gamla britiska serien Narnia Lejonet häxan och gardroben gick på norsk TV. Norska NRK var snabba med att köpa en kopia av den serien, och detta året valde dom visa dessa 6 episoder från och med 1 juldags morgon. Vid ett rent tilfälle ramlade jag inn på tvkanalen presis i tid till att se den första episoden.

Men julen började inte där.
För mig, på den tiden, började julen nästan redan i början på december när min mormor och morfar tog sig hela den långa vägen från Skjervøy, som ligger längre norrut än  Sverige sträcker sig, och vi bodde utanför Oslo. Typ 200 mil kanske. Dom brukade åka ner den långa vägen innföre varje jul, sen var dom där från nån gong i december tills typ 1 veckan i januari förens dom åkte hem. 

Och när dom kom, då var det inte långt kvar till julen! Mormor brukade tvätta och städa och greja innföre julen, hjälpa med att baka och handla inn mat. 

Och lilla julafton brakade det loss. Det blev städat en sista gong, vi ungar hadde ju lov redan, och man tog inn granen. Dukar, tomtar, kulor och allt kom fram. Mormor och mamma sto och strök dukarna, vi ungar sprang upp och ner för trappor och stoppade på sin plats, dukar, tomtar, änglar och allt annat som hörde julen till.
Karlarna blev osams med granen ett antall gonger förens den sto fint i sin fot. Sen hängde dom på ljusen. Det var "Kars-arbete" tyckte dom och vi tjeier lät dom få tycka det.

Sen kom pynten på plats lite utpå kvällen, mormor gjorde risgröt medans vi ungar och mamma dekorerade granen. Vi hängde förväntansfulla upp våra strumpor och kände glädjan nästan som fysisk värk i magen. I morgon i morgon!
Vi åt risgröt, och sen var det kvällen. "jag kommer aldrig få sova", vilken minns inte denna kjänslan? Man kikade i smyg mot strumpen som hängde på sängen och hoppades..

Och somnade så klart.
Och vaknade dagen efter till julstrumpan full med smågodis, små presenter och annat. Och kom ut till ett hus som luktade jul överalt med brasa på vedspisen.

Julafton var en lång dag. Man sneglade på granen med presenterna under, och luktade på julmaten. Man såg på sina favoritfilmer på TV, 3 nötter till askungen som började vid 11, sen kalle anka klockan 2. Vi missade alltid den, for vi skulle spela i kyrkan med korpset klockan 3 till 5 gjennom två gudstjänster. Så den blev bandat, sen fick vi se den efter vi öppnat klappar.

När vi kom hem, full fart inn i julkläderna, medan sölvgutterna sjöng julen inn på TV, och vi åt julmaten.
Förväntansfull sneglade vi igjen på presenterna medan dom vuxna retades med att äta enorma mängder mat riktig sakta.
Diska fort fort, bort med allt, fram med efterrätt och kakor och sen presenter!

Och 1 juldagen var alltid en lugn dag. Vi hadde alltids nåt att göra, min minsta syster hadde sen födelsesdagen sin då, och just denna 1 juldagen satt jag då framföre TV. Intromusiken började till Narnia, häpnande såg jag eventyrlig värld där jag ville bo, talande djur, magi, eventyr, jag luktade på julen, hörde min mormor sjunga på köket medans hon städade där, tänkte på alla presenter jag hadde fått, och jag tänkte, just där.. bättre än så här kan livet omöiligt bli.

Det var den sista julen jag hadde med min mormor. Den första med Narnias magi och den sista med hon. Den kommer alltid tror jag, stå för mig som den absolut bästa julen jag haft på hela mitt liv.
Jag hoppas jag kan vidarege denna juliga känslan till andra, framst kommande barn.. :)

Glad förväntning på er!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sweetienin
10/18/09, 12:15 AM
#2

Okej, nu tänkte jag berätta om min bästa jul någonsin!
Det var för två år sedan.
Jag, mamma och min syster hade spenderat hela december åt att baka och dekorera hela huset med julsaker. Vi hade bestämt oss för att ta fram Julgranen lite tidigare än vad vi brukar för vi längtade så.
Det var alltså dagen före jul och Julgranen hade stått framme i en vecka. Mamma höll på med julskinkan och julgröten oc jag och min syster satt och spelade kort. Sedan kom mina syskons pappa (Vi har inte samma pappa) och hämtade dem för dem brukar alltid vara därdagen före julafton och sedan komma hem på kvällen. Eftersom de alltid får julklappar när dom är där får jag en julklapp av mamma och pappa samtidigt. Den julen fick jag ett expansionspaket till the sims 2 som jag hade önskat mig. Jag väntade så länge och till slut kom dem tillbaka. Julstämningen var på topp och jag och min syster spelade mitt nya spel. Sedan fick vi smaka julskinkan som vi alltid gör dagen före. Lika gott som anligt! Mamma hade kokat gröt som vi åt oss mätta på. Sedan fick vi varm choklad och vi satte oss framför brasan och pratade.

Jag skulle gå och lägga mig så jag såg till att min julstrumpa hängde ordentligt på sin plats och sedan gick jag och la varsin liten present till mamma och pappa på deras kuddar.
Det kändes som jag aldrig skulle lyckas somna, jag försökte med allt, läsa, rita, lyssna på musik. Men inget funkade. jag kikade om och om igen för att se om min julstrumpa var full, men nej!
Jag hörde mamma och pappa skramla och prata på nedervåningen och tillslut lyckades jag äntligen somna!

På morgonen när jag vaknade så där onormalt tidigt runt 5 ungefär. Så var min julstrumpa extra full och två stora paket låg till och med under den. JAg uppnade paketen och sedan så fort jag hörde att min syster hade börjat prassla med sina paket så sprang jag in till henne och kollade vad hon hade fått. Sedan sprang vi tillsammans in och väckte mamma och pappa. i gick ner och pappa tände en brasa.

Jag äntade och väntade på att klockan skulle bli två och alla gäster skulle komma. Men den jag verkligen ville träffa var morfar och mormor och morfars hund Zorina (som tyvärr är död nu) Det är inte jul utan morfar!
Jag satt bredvid morfar och kollade på kalle anka klockan tre och han skämtade som vanligt.

Sedan var det mat och det var så himla gott! Det tog väldigt lång tid innan "tomten" kom men tillslut kom han endå!
Jag fick en morgonrock som jag blev jätte glad för!
Sedan när paketöppningen var över så bärde jag upp allt jag fått till mitt rum och lade det på min säng så att jag kunde se det bättre. Jag var jätte nöjd!

Sedan åkte gästerna hem och min syster hade fått ett spel till vårt ps2 som heter buzz och jag frågade pappa om vi kunde spela det. Så hela familjen satte sig framför tvn och spelade buzz och det var jätte mysigt!

På den julaftonen drack jag hela 8 små glasflaskor julmust men kag ville ändå ha mer.
Det finns ingen andledning till det men det var den bästa julen jag har varit med om!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Sara
10/18/09, 6:30 PM
#3

Vilka fina minnen!

Sara

Sara
10/18/09, 6:41 PM
#4

Mitt finaste minne är nog när familjen är på väg hem från julfirandet hos min moster och möter tomten.

Det snöar för fullt och mitt ute i ingenstans kommer en tomte med julklappsäck gående på en liten väg bredvid bilvägen, det är minst ett par kilometer till närmsta hus.

Det var ett riktigt mysigt slut på julaftonen.

Sara

Sofiae
10/19/09, 11:38 PM
#5

Roligt att läsa era fina berättelser, jag riktigt känner stämnngen.

MoaW
10/20/09, 4:14 PM
#6

åh va orättvist, jag har världens sämsta minne och har faktiskt inga minnen från nån speciell jul Obestämd Det är mer känslan jag kommer ihåg, när man tittade på Julgranen (när jag var liten kunde jag sitta o glo i flera timmar Tungan ute) på paketen och tomtarna, och så alla lukter.

Nåt jag kommer ihåg från när ja va mindre är faktsikt julbaket Tungan ute Då blev det lite som sunes jul här hemma (btw min favorit kalender). pappa skulle göra knäck, det var alltid hans jobb, fast det blev alltid katastrof Tungan ute och så brände han alltid pepparkakorna Tungan ute ja kan säga att nu har min pappa slutat julbaka xP

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Rita-S
10/20/09, 5:40 PM
#7

#6 men det kvalificerar ju så absolut det där, att minnast julbaket, dofterna, Julgranen och det :) Även om det inte är en speciell jul är det ju speciella minnen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
10/21/09, 6:27 PM
#8

Jag minns en julaftonsmorgon när jag var riktigt liten och fortfarande delade rum med mina äldre systrar. Någon av dem hade vaknat och tänt sitt änglaspel, som började klinga.

Jag låg där i min sovdimma och hörde klingandet och trodde (tyckte rentav att jag såg) att det var tomten med renarna som precis försvann över hustaken…

Minns också den härliga förväntan jag kände när jag såg julstrumpan alldeles kantig av små julklappar.

MoaW
10/21/09, 8:01 PM
#9

#7 ja det är sant Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Rita-S
10/21/09, 8:25 PM
#10

#8 å så underbart, jag måste fixa mig ett änglaspel, det tinglande ljudet är så juligt.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
10/25/09, 11:19 PM
#11

#10 Det ÄR onekligen ett väldigt "juligt" ljud! Tyvärr måste jag säga att jag inte riktigt klarar att höra det där höga plingljudet längre. Kan inte lyssna särskilt lång tid, så jag tar oftast bort "cymbalerna".

Nu finns det ju nya, mindre änglaspel utan pling, de gillar jag. Har ett med pepparkaksfigurer, men de finns med motiv som funkar året runt. Har en med hönor också som passar till påsk.

Visst är de söta!

Jag skulle kunna ha hur många som helst. Skäms

Rita-S
10/26/09, 7:50 AM
#12

Oh så gulliga, jag vill ha med groderna! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tiana
10/26/09, 1:49 PM
#13

De är så härliga! Men just änglaspel får jag stå över, för mina katter är alldeles för förtjusta i allt som rör sig.

Annons:
Lavine
10/26/09, 8:33 PM
#14

#13 Lustigt nog så låter mina katter dessa änglaspel vara, märkligt, men bra.

Lurvas
11/4/09, 12:39 PM
#15

Man blir ju lyrisk över era underbara minnen! De inspirerar verkligen till att försöka ge sina egna barn en härlig jul.

Råttliv på Runnavägen

 

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Rita-S
11/4/09, 1:15 PM
#16

#15 DET var faktisk min främste tanke med denna tråden :D Att inspirera att forsöka dela en sådan kjänsla med andra, även om man kanske inte är kristen och firar kristen jul, kanske man inte firar julen alls egentligen, men stoppar upp en gran och lite ljus för att "alla andra gör det", det kvitta. Denna kjänslan tycker jag alla är värda att få även om man inte firar julen i sig. Man kan ju fira kärlek. Solens vända. Familjen. Samhåll, frid, vänskap, vad än man vill fira, och hela året om med dessutom :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
11/23/09, 8:13 PM
#17

Puttis!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TwinkleTwinkle
11/24/09, 10:08 AM
#18

Vilka fina minnen!

Några av mina bästa jular var när jag var en si sådär 10-11 år. Vi firade tillsammans med min styvfars familj. Det var rätt hysteriska jular. Vi var i en trång lägenhet (på bottenvåningen, så vi kunde ändå se tomten när han kom och bankade på fönstret). De vuxna "grälade" om oviktiga saker, min fasters man var alltid full. Det i sej var kanske inte särskilt kul, men det förstod jag inte då. Mina kusiner var busiga pojkar som konstant skulle imponera på mej, som var ensam tjej. Ljudnivån lär ha varit mkt hög…kalle anka i ena örat, julmusik och skrik i andra. (kanske därför jag hör så dåligt idag? hmmm…) När tomten väl bankade på fönstret var hysterin på sin topp. Jag minns det som att alla skrek i mun på varann!

Sen när julklappsutdelningen väl var avklarad åkte vi vidare till min mormor och morfar. Där hade vi ännu en julklappsutdelning, morfar läste ur julevangeliet och slutligen såg vi Karl Bertil Jonsson. Stämningen var något annorlunda där. ;)

Egentligen gillar jag inte att måste åka på två ställen på julafton. Det blir liksom så stressigt.

Några jular, när jag var mellan 17 och 19, så samlade vi alla hemma hos oss. Mormor och morfar + farmor och farfar m fl. Det var också väldigt mysigt. Kanske blev det något av en "kulturkrock", då mormor och morfar är van vid lugna jular där man firar Jesu födelse. Jag minns att mormor frågade farmor vart min äldsta kusin var, för han dök aldrig upp den julen. Farmor förklarade att han jobbade i en annan stad, men vi övriga visste ju att han i själva verket satt i häktet!

Rita-S
11/24/09, 10:52 AM
#19

På tal om julhysteri så minns jag än vilken kulturkrock det var för mig att fira första julen tilsammans med min manns syster och hennes "bande" som vi i bland kallar hennes 3 ungar :) Jo dom är snälla och väluppfostrade, bara inte på julafton konstigt nog.
Jag är van vid att man tar det litegrann lugnt, alla får en klapp varje, vi packar upp den, beundrar allas presenter (och mamma hinner skriva ner vad ungarna fick från väm så hon kunne tacka sen) och sen fick man ny laddning.

Medans min manns syster ville inte ha sådan "järn-struktur", så där föste man ut alla presenterna till ungarna så fort som man klarade lyfta upp dom av lådor, säckar och annat, jag satt billedlig talat i en tornado av ungar, julklappspapper och leksaker och var fullkomment utmattad efter 10 minuter! Skrattande Men detta är ju en aning off topic.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Asta]
11/24/09, 10:39 PM
#20

Jag minns inte så mycket egentligen. är som MoaW. Men jag minns en jul. Jag älskar julmat. Och det jag älskar är skinka och brunkål. Det har jag alltid gjort.

En gång när jag var liten fick jag för mig att om jag lät bli att äta under två dagar innan julafton så skulle jag kunna äta mycket mera julmat på julafton. Så det gjorde jag - jag fastade i två dagar och kunde sedan inte äta nästan någonting! Magen hade ju krympt istället! Gissa om jag var besviken.

Men det kändes logiskt då.

Annons:
Rita-S
11/24/09, 10:44 PM
#21

#20 förlåt att jag skrattar, men ojoj om logiken kan lura en när man är liten :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Asta]
11/24/09, 11:28 PM
#22

#21 - helt OK att skratta!

Trollhassel
11/25/09, 11:45 AM
#23

#11 Jag har dödskallarna…eller min sambo har, det är ju hans egentligen.

Åh, har ni sett filmen "Ogifta par"? Helt sjukt rolig! Den rekommenderar jag, apropå kaotiska jular!

Jag minns en speciell jul. Jag kanske var 6 år gamal. Vi firar alltid jul på min fars gård i hans stora vackra villa. Massor av släktingar kommer dit och firar med oss. Mormor brukade skicka ner presenter till oss som vi fick öppna på moronen. Det året fick vi fina julkläder och en varsin nalle. Jag och min tvillingsyster fick alltid likadana kläder, och storasystern fick samma mn i en nnan färg. Jag och tvillingen har fått tävla om att öppna paket först eftersom vi ofta fått samma saker. Vi vill ju inte se vad som finns i den andras paket innan vi sett vad man själv får.

Men denna jul skulle jag få något speciellt, men det visste jag inte då.

På kvällen hade vi som vanligt legat och lyssnat på de vuxnas tisslande och tasslande. De klädde granen och pyntade det siste, så när vi kom ner på morgonen kändes det alltid lika magiskt. Den vackra (något överpyntade) granen, de söta tomtarna…allt.

När vi gick upp på morgonen, ovanligt tidigt, så var det bara granen som lyste. Vi väckte mamma och pappa, öppnade våra paket från mormor, testade klädern. Sen gick vi ner till köket och åt frukost.

Släktingarna kom vid 11-tiden och dagen förlöpte med julbord, gröt, kalle och Karl-bertil. Sen var det dags att öppna julklapparna, vilket var vad vi hade väntat på hela dagen. Mamma kom in med ett stort paket till mig…eller paket? Något fyrkantigt med en lite gnagd handduk över. Den julen fick jag min fina, älskade hamster. I en rosa bur med vit botten. Jag var helt lyrisk. Det var det bästa jag kunde ha önskat mig och lilla hamstern "Limpan" levde i många år och var en kär vän.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Rita-S
11/25/09, 12:49 PM
#24

#23 å så fantastisk att få en hamster.. jag är grön av avunda, jag önskte mig hamster eller kanin hela min uppväxt! :D

Så nu tar jag i så det räcker med 3 katter, en vovve och en häst ^^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Trollhassel
11/25/09, 2:31 PM
#25

#24 Jag hade också önskat mig det i ett par år innan jag fick en. Jag blev fantastiskt glad för den. Men en vovve, 3 katter och en häst är ju helt klart något att vara glad för :)

Jag har 1 vovve, några spindlar, 2 ormar och ett gäng bönsyrsor…och vandrande pinnar. Jag är så nöjd med de djur jag har nu, men hamstern glömmer jag aldrig :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: