Annons:
Etikettdekoration
Läst 2805 ggr
redhead82
10/12/09, 4:13 AM

Röda julgardiner

Jag har köpr julgardinstyg i rött, mörkrött för att vara exakt!

Nu undrar jag bara hur jag ska få fason på gardinerna…

Har någon tips på hur man kan pigga upp gardinerna?

Jag ska sy 4 kappor, till mina 2 köksfönster!

Har ett gammalt hus med gamla fönster, bondstugefönster. gardinerna borde enligt mig nog gå i äldre stil…

Till sådana fönster och på sättet som skåpen är placerade passar inte det med långa gardiner, utan måste nöja mig med kappor!

Tips taget emot med öppen famn!

Annons:
Ealina
10/12/09, 3:33 PM
#1

Till vår röda kappa vi hade för ett par år sedan (den var röd med nån guldtråd här och där, som prickar/stjärnor eller så) hängde vi några, tre tror jag, röda, högblanka julgranskulor med röda sidenband.

Ja alltså. Borde nog visat någon bild, men jag har ingen.

Hm. En gång till:

En röd kappa då, och sedan liksom bakom den hängde sidenbanden med kulorna längst ner som alltså hängde nedanför gardinen. Det gav mycket jul i fönstret även om vi hade "bara" kappa :)

Gunlog
10/20/09, 12:15 AM
#2

Alt 1: Köp ett mörkgrönt sidentyg eller färdigt brett sidenbande. Dela det på mitten och knyt en lite större fluffig knut. Fäst knuten i mitten på kappan med hjälp av säkerhetsnålar på baksidan. Ta ändarna och fäst uppe vid stångfästena, också med säkerhetsnålar.

Alt 2: Ta små pepparkakssformar (finns att köpa på Lagerhaus) ex-vis 4 st, knyt vanlig sytråd. ta julgranspynt som liknar pepparkakor 3 st. Ta dessa och fäst så att de hänger i nederkant av kappan. (Exemplet gäller ett fönster)

Alt 3: Köp hela kanelstänger. Knyt sytråd och nästa fast lite här och där i kappan. Sätt en skål med apelsiner i fönsterkarmen… Mmmm, vad gott och (l)ju(v)ligt det doftar…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: