Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1989 ggr
Ebba-A
2009-11-22 15:26

Tjuvstart....

Redan i fredags köpte vi pepparkakor och julmust, och nu idag blev jag så triggad av att pappa rensade bland julprylarna som ska delas upp mellan honom och mamma (lite mindre kul, eftersom det blir första julen när dom är skilda, och på julafton kommer det ha gått exakt ett halvår sen det) så jag gjorde en lussebulledeg! Hade jäst och saffran hemma så det var bara att slänga ihop en.

Nu står den på jäsning, och ska snart bakas ut. Hur många vill bli bjudna, eller ni kanske också har tjuvstartat? ;)

Värd på Choklad iFokus

Annons:
Trollhassel
2009-11-22 15:48
#1

Åh, jag ska också tjuvstarta lite tror jag. Baka lite lussebullar kanske. Saffran är ju svindyrt i år, men det får det vara värt.

Tips: Testat saffransglass?  Om man är lat kan man använda vanlig gräddglass som bas och blanda i blötlagda russin och saffran och frysa på nytt.

Annars kan man göra glass i maskin från grunden.

Hur gott som helst!  Det är en bra tjuvstart för då kan man hålla på lussebullarna nån vecka till :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Lavine
2009-11-22 16:01
#2

Jag har också tjuvstartat, bakade lussebullar för länge sen faktiskt. Glad

Ja, grymt dyr saffran. Jag skulle baka för att jag var så säker på att jag ändå hade saffran hemma, vilket var fel. Eftersom jag ändå bestämt mig gick jag och köpte, hickade till när jag fick betala 33,50. (Jag som brukar använda två paket…! Inte denna gång.)

Sara
2009-11-22 16:07
#3

Har ätit lussebullar, pepparkakor i förra veckan och idag har jag knäckt min första julmust för säsongen. Skrattande

Sara

Ebba-A
2009-11-22 16:13
#4

Vi hade 1 g saffran från förra året som tur var, och nu ligger bulalrna på jäsning två och har ett halvt gram kvar om det skulle bakas mer. Glad

#1 Låter ju intressant med saffransglass, älskar ju saffran så aknske borde prova det? Såg däremot pepparkaksglass i affären igår, men köte ingen.

Värd på Choklad iFokus

Trollhassel
2009-11-22 18:27
#5

Jag brukar också använda dubbla saffransmängden i bullarna. Är galen i saffran.

#4 Ja, prova! Du lär inte ångra dig.

Har ett till tips apropå pepparkaksglass. Om man kokar egen kolasås till glass så kan man hälla i lite pepparkakskryddor. Det brukar bli väldigt populärt!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

TwinkleTwinkle
2009-11-23 18:34
#6

Jag har också tjuvstartat lite. Inte med bakning, men har börjat elda Partylites juldofter, satt en hyacint på bordet och börjat kolla in lite ny julmusik. Sen åkte jag på en dunderförkylning och har inte orkat göra mer än så, så jag får sitta här och läsa vad ni andra gör istället. :)

Annons:
Trollhassel
2009-11-23 19:07
#7

Jag ska köpa hyacinter och amaryllis i morgon. Hyacinter doftar så underbart!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

TwinkleTwinkle
2009-11-24 09:37
#8

#7 Ja visst gör dom! Det blir ingen riktigt jul utan hyacinter. Jag har också tänkt köpa amaryllis. Har även beställt iskonvaljer :)

Sara
2009-11-24 10:51
#9

Jag ska göra en julgrupp med Amaryllis, en och en minijulstjärna. Tycker det skapar stämning att göra gruppen själv.

Sara

Trollhassel
2009-11-24 10:55
#10

Min sambo är inte överförtjust i hyacinter. han tycker de luktar för starkt, men det hör till enlikt mig :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

TwinkleTwinkle
2009-11-24 11:02
#11

Oj vad jag längtar till förkylningen jag har är över! Då ska jag fortsätta med "tjuvstarten"! Ska dels handla julblommor som jag sa tidigare, har även tänkt gå ut i skogen och ta in enris. Min hyacint som jag har nu har precis slagit ut. Den luktar dock väldigt svagt, men gott. Eller är det kanske jag som är för förkyld för att kunna känna nåt..?

Sara
2009-11-24 11:02
#12

Hur länge blommar en hyasint?

Sara

TwinkleTwinkle
2009-11-24 11:06
#13

Jag vet inte riktigt, det beror nog på. T.ex. vad det är för sort och temperaturen inomhus. Den jag köpte i torsdags hade inte börjat slå ut, men nu är den fullt utslagen. Så vi får se hur länge den blommar. Den var rätt billig och jag har inte ställt den svalare på natten, den har stått framme hela tiden. Annars brukar jag göra så, om jag vill att nåt ska blomma längre, t.ex. tulpaner eller hyacinter eller liknande, att jag ställer dem i skafferiet under natten. Jag har ett väldigt kallt skafferi.

Annons:
TwinkleTwinkle
2009-11-24 11:07
#14

annars skulle jag gissa ca en vecka, kanske längre om man ställer den svalt.

Trollhassel
2009-11-24 11:07
#15

#12 Det beror mycket på temperatur och ljus. Kan blomma över på en vecka om man har otur.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: