Annons:
Etikettgodis
Läst 4545 ggr
Rita-S
11/1/09, 4:51 PM

Lätta marmelad rutor

Du behöver

Pektin/melatin
Saft
Konditorfärg
Socker

Ta ungefär en halv liter saft per påse pektin/Melatin. 
Blanda i konditorfärg så du får klar och synlig färg på saften, sockra tills du tycker det är lagom sött.

Värma saften utan socker och pektin/melatin. Läs nogrant på paketet om melatin/pektin skal i före eller efter socker!
När saften bubblar svagt skruvar du ner värmen, blanda i det som skal först av socker och pektin/melatin, rör tills allt är smält ner. Fördela i fyrkantiga former, och lät bli kallt.
När det är kallt och stelnat, skär du fyrkanter av detta och rollar i socker.
Ställ på bräda så det kan torka, i sval rumstemperatur, vänd på ruterna en gong eller två per dag medans det torkar.

Obs:
Du måste ha naturlig sötad saft, eller ekologisk/kravmärkt, då dom konstgjorda tillsatserna i lätt-dryck reagerar med socker så det smälter i stället för att bli gelatinfyrkanter rollad i socker!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Eine
11/6/09, 1:33 PM
#1

Förlåt en dum fråga Skämsfrån en som aldrig gjort marmelad.Ska saften vara utspädd?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rita-S
11/6/09, 1:34 PM
#2

#1 det skal inte va konsentrat nej :) Så om du har konsentrat skal det blandas så det smakar gott att dricka med! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Eine
11/7/09, 3:09 PM
#3

#2 Tack! Jag ska prova,jag älskar marmelad!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rita-S
11/7/09, 3:10 PM
#4

#3 jag skal skära upp mina och rolla i socker i dag ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Eine
11/11/09, 3:30 PM
#5

Åh så gott det låter.Jag ska leta olika sorters saft i butikerna nu.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rita-S
11/11/09, 5:57 PM
#6

JAg har problem med dom då.. :/ Köpte Euroshopper saft, och dom är helt superba.. tills jag rollar dom i socker

då badar dom i vatten.. undra om det kan va sötningsmedlet i dom som reagerar så?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
carleb
12/16/09, 1:29 PM
#7

Hur gick det sen? Hittade du någon saft som funkade?

Tror du att det skulle funka med apelsinjuice, om man silar bort fruktköttet kanske?

Lisa

Rita-S
12/16/09, 1:39 PM
#8

#7 jag köpte ekologisk kravmärkt saft, och det fungerade bra :)

Jo det skulle det nog kunne fungera, du behöver inte ens sila bort fruktköttet, kör stavmixare så det mosast ordentlig fint så kan det va med :) Blir ju extra smak av det.

Skal göra med frusna bär som jag kör i mixare med pyttelite sockervatten med tänkte jag, sen kokar upp tilsammans med gelatin eller pektinen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
12/20/09, 9:43 PM
#9

Håller på med det här nu.

Har kokat utspädd saft (utan sötningsmedel) och hällt i pektin. Kokade en minut som det stod på flaskan och nu är det upphällt i formar.

Hur lång tid tar det tills de stelnar helt?

Sara

Rita-S
12/21/09, 8:24 AM
#10

Jag väntade ett dygn för att va säker :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
12/21/09, 2:40 PM
#11

Oj då.. Mina är fortfarande i rinnande form. Undrar vad jag gjorde fel?

Sara

Rita-S
12/21/09, 2:41 PM
#12

hmmmm svårt att säga.. för lite pektin är första tanken?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
12/21/09, 2:44 PM
#13

Antagligen. Här finns det bara flaskor på 180 ml. Hur mycket saft behövs då?

Sara

Annons:
Rita-S
12/21/09, 2:46 PM
#14

#13 jag har ingen aning, jag har alltid köpt i påse eller använt gelatin plattor, aldrig flytande.. skal se om ajg kan hitta recept på flytande pektin, två sekunder

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
12/21/09, 2:53 PM
#15

Här hittade jag tillpassat flytande pektin: 

 2 dl outspädd hallonsaft
2 2 dl vatten
1 1 flaska fruktpektin, 180 ml
5 5 dl strösocker

Inte någon jättestor mängd, men då kan du dubbla eller flerdubbla ut från hela flaskor :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
12/21/09, 3:10 PM
#16

Ok, tack! Får prova det.

Sara

Sara
12/21/09, 7:16 PM
#17

Så, nu försöker jag igen. Köpte gelatin denna gång.

Sara

Sara
12/21/09, 9:09 PM
#18

Ooo, det fungerade! Skrattande

Sara

Rita-S
12/21/09, 9:49 PM
#19

Underbart :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: