Annons:
Etikettdekoration
Läst 10266 ggr
JessicaN
2009-11-07 14:36

När tar ni fram advents- och julsakerna?

Har några av er redan tagit fram julsakerna måntro? Flört

Här tas allt förutom granen upp ungefär en vecka innan första advent.

Jag fyller den 23 november så då vill jag ha sakerna framme så det brukar bli någon dag tidigare, i år blir det den 21 eftersom alla gäster kommer den 22.

Granen brukar jag ta fram på lucia.

När tar ni bort era saker också?

Själv är jag sån att jag älskar allt med julen men när jul och nyår har varit så vill jag bara få bort sakerna, men jag brukar vänta kanske två veckor efter nyår. Det ser så tråkigt ut när det är mörkt, kallt och snö och inget pynt.

Annons:
Rita-S
2009-11-07 14:56
#1

Jag tar fram strax innan 1 söndag i advent. Kan kanske fuska och ha det upp nån gong under veckan innan, men oftast till 1 söndag i advent :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Eine
2009-11-07 15:12
#2

På Första Advent kommer ljus ,Julkrubba och stjärna fram.Sedan pyntar jag och klär Julgranen kvällen före Julafton.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

WinterPrince
2009-11-07 15:33
#3

Jag är sådär löjligt traditionell och tycker inte att man får tända ljusstakarna förrn ev kvällen innan 1 advent. Brukar plocka fram dom på lördagen, eller söndag morgon.

Emo
2009-11-07 21:40
#4

På lördagskvällen före första advent plockar jag fram 5 adventsstakar. 4 är sedan tända till 20dedag Knut, då de släcks.

1 är tänd om dagarna och släckt om nätterna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sara
2009-11-07 22:03
#5

Det mesta kommer nog fram veckoslutet i v 48. 1:e advent är på söndagen.

Sara

Leorag
2009-11-08 06:15
#6

Ljusstakarna, stjärnorna, julgardinerna, advenstljusstaken och lite annat julpynt tas fram lördagen före 1:a advent men stakarna och stjärnorna tänds inte förrän på söndagen =)

Annons:
mariatingsund
2009-11-12 23:57
#7

Jag är alltid på mässa första advent, och jag hinner aldrig göra allt detta före och under dem dagarna, men efteråt så fort jag hinner - beroende på jobb som står i kö. Det är längesen jag hade haft dessa 4 veckor före jul utan stress.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

lightseeker
2009-11-14 17:45
#8

brukade också vara sådär löjligt traditionell, men livet (och ohälsa) kom ikapp mig, så nu har jag släppt på traditionerna och gör det som jag orkar, när jag känner att jag hinner.

Dagarna före 1:a advent så kommer julgardiner, stakar och stjärnor fram.

Julpyntet och damningen, dagarna före julafton, men granen helst kvällen före julafton, så att den tänds på natten mot julaftonen.

Gröten, den sedvanliga, ställs ut samtidigt.

[Asta]
2009-11-14 20:24
#9

Jag har inte så himla mycket julsaker. Ljusstakar och julstjärna kommer upp till första advent. Julgranen kommer upp på lille julafton.

xinluo
2009-11-14 23:47
#10

Fredags kvällen 1 advents helgen lyser elstakarna i fönstren här hemma, dygnet runt.

Adventsstaken med 4 ljus som ska tändas varje söndag har jag svårt för, vet inte varför. Jag glömmer alltid bort att tända ljusen, de två första går bra men sen glömmer jag den.

Röda gardiner i köket åker upp samma helg och julstjärnor i fönstret ska det vara också.

Resten kommer fram helgen före julafton för barnen och min man åker till farmor och farfar måndan innan. Sen ses vi i Stockholm dagen före för vi ska fira jul hos min dotter där.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Alven
2009-11-15 12:13
#11

Som regel 1.søndag i advent

kaka1234567
2009-11-16 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

VI brukade tafram jul sakerna när de hade snöat men inte tidigare en november.Nu har de inte kommit något så vi tar inte fram jul grejsete.Men om de inte hunit snöa så pyntar vi i desember.

ÅÅ suk jag längtar till julen ocden vakra vita snön vinter äe min favo årstid. Såhär ser de ut på julen.Hoss oss.(bild rfån föra året)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
2009-11-16 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

..

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
Lyktan
2009-11-16 22:41
#14

Vi sätter upp Adventljustakar och stjärnor kvällen innan första advent eller på morgonen till första advent, beroende på vilken dag första advent infaller på. Sedan gran och jultomtar med mer dyker upp dagen innan julafton.

Ljusslingan utomhus ska vi sätta upp i helgen.

Trollhassel
2009-11-17 13:39
#15

Första advent blir det ljusstakar och småpynt. Gran och tomtar kommer fram någon dag innan jul.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mammzing
2009-11-17 22:35
#16

Första advent och granar på kvällen före julafton.

TerriZue
2009-11-18 10:57
#17

Jag tjuvstartar lite. :P Jag har precis satt upp mina ljusstakar och stjärnor. :) Kunde inte hålla mig.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Jessica77
2009-11-19 12:22
#18

1 advent kommer julsakerna upp och Julgranen kommer upp dagen före jul Skrattande

spindelfot
2009-11-19 13:43
#19

Första advent iår blir den 29 eller har jag fel? Det är väl fjärde söndagen innan jul… ?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Mammzing
2009-11-19 13:48
#20

Det stämmer första advent är den 29:e.
Liten rättelse: En adventsstjärna har hängt kvar i hallfönstret sen förra julen….

Annons:
Rita-S
2009-11-19 14:18
#21

Nästa hälg om lite mer än en vecka ja :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ceiling8
2009-11-20 13:50
#22

Gardiner och ljusstakar, stjärnor och kalender ljuset och adventsljusstaken för bordet kommer alltid upp fredag-lördag före 1 advent. Tomtar och dom andra julsakerna kommer inte upp före tredje advent och Julgranen kläs tidigast två dagar före julafton:) Åh det är ju så man börjar längta lite smått…;)

Upp till toppen
Annons: