Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 4237 ggr
Rita-S
2009-11-27 11:24

Speciella julfilmer?

Alla har vi nånting vi måste se på TV eller på film, som gjärna brukar gå i bland eller kanske varje jul.
Man kanske har en grej man inte KAN va föruten, eller fler saker man skulle sakna riktig mycket.

För min del måste jag se kalle anka och 3 nøtter til Askepott, annars känns det inte riktig som det är jul.
Klockan 5 kopplar vi datorn på NRK Web-tv och hör Sølvguttene sjunga julen inn i Nidarosdomen, det gjorde min mormor varje år och hon grät som ett barn framföre tv av dom kristallklara rösterna till pojkarna som sjöng.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
WinterPrince
2009-11-27 16:22
#1

Sound of Music brukar gå i mellandagarna. Den brukar jag försöka se.

Sara
2009-11-27 19:28
#2

Kalle Anka och 3 nötter till Askepott, vad är det i svensk motsvarighet?

Själv måste jag se Kalle Anka kl 15 på julafton.

Sara

Gusthav
2009-11-27 20:28
#3

Första "Ensam Hemma"-filmen är ett måste!

Rita-S
2009-11-27 20:54
#4

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
2009-11-27 21:04
#5

Typ askungen?

Sara

Rita-S
2009-11-27 21:08
#6

#3 Ja , det är tcheckiska tolkningen av askunen :) bara att här är det inte nån fairy godmother, utan hon får tre magiska nötter som innehåller tre olika klänningar så hon kan träffa sin prins :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
TwinkleTwinkle
2009-11-28 10:52
#7

Karl Bertil Jonsson är ett måste.

Jag vill även se kalle anka, problemet är det att eftersom att vår familj ofta brukar röra oss på julafton brukar vi missa det. Vi brukar äta jullunch hos mormor och morfar som numera bor på ålderdomshem och sedan åker vi hem till mina föräldrar. Förra julen fick jag se kalle anka, men det vara bara för att jag låg hemma i feber medan de andra var hos mormor och morfar.

ska kolla om det går att ladda hem….så kanske vi får se det i år :)

Rita-S
2009-11-28 10:56
#8

Ett år gav Disney ut Kalle Ankas jul på video/dvd har jag för mig. Klart får man ju inte med sig dom nya tilläggen varje år då, men man får dom som alltid är med :)

I Norge köper man inte inn den nya varje år. Dom skickar.. jag undrar om det är den allra första som kom när disney släpte den. Det är ju en reklam-snutt :D Det är meningen man skal få lust att köpa filmerna på dvd (VHS när det kom), och därmed kommer det nya tillägg varje år, några tas bort och nya kommer till.

Men, NRK köpte bara inn en, och den skickas varje år :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2009-11-28 10:57
#9

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TwinkleTwinkle
2009-11-28 11:21
#10

#9 nej, men den här http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka_och_hans_v%C3%A4nner_%C3%B6nskar_God_Jul

vet inte om den finns att köpas, har aldrig stött på den iaf :)

Rita-S
2009-11-28 11:29
#11

Jo men den som jag länkade till innehåller iaf delar :)

Men jo, jag såg den där som är på wikipedia nåt år. jag vet den kom på VHS iaf.

Jag såg gamla auktioner på tradera med VHS'ar från dom iaf. Den är nog inte så lätt att hitta nu. Skal se om jag kan hitta engelska sajter som sälger.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fia-mia
2009-11-28 12:12
#12

Kalle Anka och Karl Bertil Jonsson är viktigt. Sen brukar jag försöka se någon av filmerna som går på julaftonsmorgonen, förra året var det Hitta Nemo. Även om det är en barnfilm är det så mysigt att krypa upp i soffan och titta.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

TwinkleTwinkle
2009-11-28 12:54
#13

#11 Ok, jag visste inte att det funnits…men jag har å andra sidan aldrig letat innan. Glad

Annons:
Rita-S
2009-11-28 13:23
#14

#13 såhär såg den ut :) Denna tradera-grejsen är ju avslutat, men den FINNS iaf :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
2009-11-28 13:29
#15

# 14 Eftersom h*n inte verkar ha fått sålt den så kan man alltid maila och fråga om h*n vill sälja den fortfarande.

Sara

Rita-S
2009-11-28 13:31
#16

#15 ingen dum ide det inte! Värd en mejl!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LinnB
2009-11-28 20:07
#17

Kan du vissla Johanna - ger mig världens julfeeling. Ser den varje julafton, lika underbar varje gång. Och så Astrid Lindgrens Jul - världens mysigaste. Måste se den flera gånger om varje december. :D

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Trollhassel
2009-11-28 22:58
#18

#17 Åh, kan du vissla Johanna! Den är underbar! Ser den alla år så nu har jag sett den hur många gånger som helst utan att tröttna.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MoaW
2009-11-28 23:01
#19

Jag brukar alltid (eller ja, den e väl inte så gammal)  se Love actually, den brukar visas på tv runt jul Flört Annars är det sunes jul på vhs jag ser varje jul Tungan ute Dom som går på julafton brukar jag däremot inte kolla på, kalle anka och det, men det står på i bakgrunden Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[LucyInTheSky]
2009-11-28 23:03
#20

Jag brukar se minst två versioner av Scrooge =)

Annons:
TerriZue
2009-11-30 20:15
#21

Kalle Anka så klart. :) Sen blir det en hel drös med Disney julfilmer (Nu är det jul igen 1, 2 och tre bland annat) och jag brukar även köra igenom någon av de julkalendrar jag har på DVD. :)

Dessutom har vi en egen liten trdition här hemma, varje kväll när vi går och lägger oss (från och med första december) sätter vi igång Polarexpressen och somnar till den. :) Jag vet att det låter tjatigt att se samma film varje kväll men faktum är att den ger en så härlig stämning att dte är helt underbart att somna till, dessutom ser vi ju inte hela filmen varje kväll, vi slår på den och lägger oss och sover. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

WinterPrince
2009-11-30 21:53
#22

Ensam hemma 1 2 och 3 är också klassiska till jul.

RuiXue
2009-12-05 16:46
#23

Disney's julfilmer är ett måste! Har 2 olika på DVD. Sen älskar jag filmen om Uncle Scrooge, speciellt den tecknade Disney filmenSkrattande Kalle Anka kl 15 på julafton är ett måste också, så Anna Anka har inte ett kvack att komma med på julafton- och det har hon inte annars hellerOskyldig

Jennie


mariatingsund
2009-12-05 17:45
#24

Polarexpressen, för både barn och vuxna :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Loucar
2009-12-06 00:13
#25

Kalle Anka, Karl Bertils julafton och sen är ju Ivanhoe en klassiker under julhelgen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Leorag
2009-12-06 14:22
#26

Grinchen måste jag bara kolla på julen eller i alla fall runt jul =) Det är väl det enda som är ett måste för mig.

redhead82
2009-12-08 11:56
#27

Jag tycker om att se alla dessa härliga familjekomedier som brukar visas runt julen! På nyåret har jag en "måste se grej"…

Grevinnan & betjänten är ju självklar på nyåret, inget nyår utan den snutten!

Annons:
Cerrolyn
2009-12-09 09:27
#28

Kalle är ett måste.

Sound of music har jag hemma, så det är inget måste längre.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: