Annons:
Etikettdekoration
Läst 3867 ggr
Trollhassel
2009-11-25 14:28

Adventsljusstake, barndfara?

Jag har plockat egen mossa (lav) till min adventsljusstake. Jag tycker att det är trevligt och fint med lite olika sorters lavar och den man köper på affären är ofta lite tråkig. Men, den är väl även flamskyddad? Den mossa man plockar i skogen är förmodligen ytterst brandfarlig när den är torr.

Jag gjorde om så att jag bottnade ljusstaken med fuktig vermiculite (substrat som håller fukten bra) och tänkte försöka hålla lavarna fuktiga och levande. Borde inte det gå? Då lär de ju inte börja brinna så lätt. Naturligtvis så lämnar man ju ALDRIG ett brinnande ljus oavsätt vad det står i för ljusstake.

Vad tror ni?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Rita-S
2009-11-25 14:44
#1

Jag tror du skaffar dig ett sådan ljus-släckar grejs som du trär ner på ljuset, när det brinner ned till en viss längd klappar den i hop och kväler flamman på ljuset :)
Så kan du va helt säker på att det inte brinner ner för nära till mossan.

Sen tror jag det går att köpa medel man sprejar på som gör det mindre lätt att antänna faktisk? Oavsett kan du själv hjälpa till med det med att duscha på vatten på själva mossan innan du tänder ljuset :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Trollhassel
2009-11-25 14:51
#2

Jasså, vad är det för grej? Vet du vart det kan finnas att köpa?

Tänkte också på att spraya mossan ordentligt inan jag tänder ljusen. Jag har ju inga planer på att lämna ljusen obevakade. Vi har ju ljusstaken på bordet och tänder den bara när vi äter middag. Men min sambo är så ängslig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Rita-S
2009-11-25 15:06
#3

Jag tror faktisk ajg har sett sådana på vanliga mataffären här när jag tänker mig om. Det är en liten ring med "lock" man träder ner på ljuset, locket hålls uppe av ljuset själv medans när ljuset brinner ner förbi locket är det en fjäder som drar locket ner så veken trycks i hop och flammen kvävs.
Innan dom stoppas på måste du alltid kolla att fjädern inte hänger upp sig, och va uppmärksam på att det i bland kan spruta några droppar smält stearin om den klappar hårt ner på ljuset med :) Ofta är dom i mässing.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Trollhassel
2009-11-25 20:24
#4

Åh, då ska jag kolla efter vad jag kan hitta :) Tack för tipset!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Gusthav
2009-11-25 23:39
#5

Har hört någon som har haft flingsalt, som ser ut som snö/is i adventsljusstaken, det är väl inte brandfarligt? Tungan ute

Trollhassel
2009-11-26 00:10
#6

#5 Flingsalt funkar. Det finns nog massor av saker man kan hitta på att ha i stället för lavarna.

Jag vill däremot ha lavar i min ljusstake. :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Sara
2009-11-26 17:25
#7

Salt fungerar bra, socker däremot kan börja brinna.

Sara

LinaN
2009-11-27 20:49
#8

#7 alldeles rätt :) Ett antal gånger om året kommer en bombpatrull och kontrollerar så att allt går rätt till nere i Örtofta på sockerbruket där. Det är X antal ton socker som skulle kunna jämna den lilla byn med marken om det sköts illa ;)

så socker kan brinna och sockerdamm kan leda till explosioner (men knappast i det vanliga lilla sockerpaketet om 2 kg ^^)

ondöigt vetande AB :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Trollhassel
2009-11-27 22:46
#9

Säger ju sig själv :) Socker är ju energi och salt är en mineral :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MoaW
2009-11-28 22:59
#10

Vi fyllde adventsljusstaken med polkagrisar en gång Tungan ute Annars tycker jag som dig, att lavar ska det va Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Upp till toppen
Annons: