Annons:
Etikettprathörnan
Läst 4192 ggr
[per50]
2009-11-15 13:41

Hur ska ditt julbord se ut?

Nu när julen står och bankar på dörren och vill in, så undrar jag vad är ett typiskt julbord för dig?

Annons:
Sara
2009-11-15 14:45
#1

Vi har julskinka, köttbullar, prinskorv, ägghalvor, räkor, rödkål, nån sorts julkorv/köttkorv, brysselkål, sill, vörtbröd, jansons och potatismos (till min bror).

Julmust och någon annan dricka/mjölk finns till.

Nu när det bara är mamma, pappa, jag och brorsan så köper vi bara det vi tycker om. Känns onödigt att köpa allt som man äter men lika gärna kan vara utan.

Sara

WinterPrince
2009-11-15 15:23
#2

Det viktigaste på mitt julbord är: Skinka, köttbullar, sill, rödbetssallad, rissallad*

*privat företeelse som egentligen hör påsken till. Ris blandas ner i hälften majonäs, hälften grädde/mjölk, kryddad med curry. Sen i med lite räkor.

Dricker hellst Coca Cola till.

Rita-S
2009-11-15 15:40
#3

Norsk revbenspjäll, Ribbe, skal vi ha. Sen sossiser, innmatspølse, julepølse, surkål (norsk), rödkål och morot :) Kanske även en liten potatis!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
2009-11-15 15:42
#4

Vad är sossiser?

Sara

[per50]
2009-11-15 16:00
#5

#3  

Vad är skillnad på svensk och norsk revbenspjäll och vad är ribbe?

[per50]
2009-11-15 16:07
#6

På mitt julbord ska det vara: Skinka, köttbullar, sill, rödbetssallad, prinskorv, ägghalvor, vörtbröd, janssons

Och till maten ska man dricka julöl.

Annons:
Rita-S
2009-11-15 16:08
#7

Ribbe är det vi kallar revbenspjället, vi äter det med fläsket och huden på, det kallar vi svoren, och det är då skillnaden mellan norsk och svensk revbenspjäll:)

Sossisar är speciella små korvar. Dom är gjort på medisterfarse, nåt jag inte har hittat hos er alls. Dom har storlek prinskorvar, och är ljusa i färg. Ungefär samma som norska julkorven, bara dom är små i storlekarna. :D Julkorven är ungefär storlek falukorv kanske, och även den ljus i färgen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Asta]
2009-11-15 16:37
#8

Vi delar egentligen upp julbordet till två tillfällen. På lillejulafton äter vi Janssons, gravad lax, sillsallad och ev någon extra sill. Till det tar vi ett glas öl och en snaps.

På julafton äter vi skinka, brunkål, potatislåda och så har vi katrinplommon i gelé till efterrätt (låter läbbigt men är väldigt gott, efterrätt som mamma haft med sig). Ibland är det kompletterat med prinskorv och köttbullar. Till dricks det julmust.

Och så äter jag alldeles för mycket julgodis.

kanin
2009-11-16 09:07
#9

Det ska vara skinka, prinskorv, köttbullar, julmust.

Det måste finnas

giffan
2009-11-17 12:26
#10

Här äter vi blandat svensk/dansk jul mat. Och vi sprider ut ätandet över hela jul helgen. Äter inte allt samma dag, tycker det e fullständigt onödigt att göra så mkt mat att man ska pressa i sig det på en och samma gång.

Vi har någon/några slags sill. Lax, ägg, jansson, varm leverpastej m bacon och stekta champinjoner.

Skinka, köttbullar, prinskorvar, frikadeller, dopp i grytan, kroppkakor, fläskstek med rödkål sås och bruna kartofler.

Ris ala malta med körsbärs sås. fruktsallad, och  hela julen är det i princip fritt med godis.

Något äv det ätes efter dansk tradition på rågbröd, och något äts med potatis.

Lutfisk kan oxå förekomma och ibland lägger vi till eller tar bort allt efter önskan för varje jul.

#7 Äter man inte Römme gröt i norge till julen??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Rita-S
2009-11-17 13:07
#11

#7 olika från landsdel till landsdel :) Rømmegrøt är inte nödvändigvis julmat, vi kan äta det även på nationaldagen eller hela rästen av året med, men många brukar ha nån dag där dom även gör Rømmegrøt med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Trollhassel
2009-11-17 13:25
#12

Vi har alltid 1000 små skålar med massor av olika saker. Vi har det vanliga som skinka och janssons osv., men utöver det så brkar vi ha en hel del annat. Jag brukar tycka mycket om julmat men jag vet inte hur det kommer gå i år med en stor gravidmage. Vet inte hur jag ska få plats med både bebis och julbord i magen. Det visar sig. 

De viktigaste på julbordet tycker jag är skinkan :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

giffan
2009-11-17 13:49
#13

#11 men äter du den gröten? Går det ens att göra här i sverige? vad är det som liknar römmen mest här? har funderat mkt på det, men du kan kanske hjälpa mig med hur man gör? Det var så länge sedan jag åt det och det är så gott. (min mamma kom från norge så har spenderat mkt tid i norge och ätit den norska maten)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Rita-S
2009-11-17 13:55
#14

#13 ja jag gillar gröten och äter den gjärna. Närmaste som man kommer här är nog gräddfilen, för creme craiche har samma konsistensen men inte samma smak. Gräddfilen har något nära smaken dock inte helt, men fattas konsistensen. Jag gjorde försvenskat Rømmegrøt en gong, och det blev gott :) Helt samma blir det ju inte utan norska rømmen, men gott ändå.

ta 5 dl Rømme, 5 dl mjölk (röd) och 2 dl vetemjöl, 2 ts salt.
Jämna ner mjölet i uppkokade mjölken, och när det är jamt rör du ner rømmen. Smaka till med salt, och låt det bubbla i några minuter för att bli av med mjölsmaken.
I och med att sveriges gräddfil är tunnare och mer rinnig än rømmen tog jag endast 4 dl mjölk och konsistensen blev ok :)

Sen skal det ätast med norsk flatbröd och spekemat typ saltat lufttorrat skinka till. Ni har inga flatbröd på havre men ni har vete-tunnbröd som är stekat så det är hårt och knaprig, och detta kan nog även gå bra att använda :)
Lufttorkat skinka finns i köttpålägget med, och kanske ni kan hitta saltat lufttorkat skinka med där det finns större utbud! :D
Norsk gudbrandsdalsost är även något man ofta lägger på flatbrödet i norge, under skinkan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

giffan
2009-11-17 14:07
#15

#14 tack! jag ska verkligen testa.

Vi åt den alltid med kanel och socker, och smör till. har för mig att när man kokade så kom det ur fett ur gröten som man använde till gröten, och smälte bara lite mera om det behövdes mera till.

Gudbrandsdals osten finns i nästan varje butik, tycker det e konstigt för jag känner då ingen (förutom mig) som gillar den osten. (jätte god att ha på vofflor)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Trollhassel
2009-11-17 15:15
#16

#15 Gudbranddalsosten är helt oslagbar. Älskar den! Kan inte förstå varför folk ogillar den, men tydligen är det så.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Rita-S
2009-11-17 16:13
#17

#15 jopp det stämmer, rømmen "svettas" fett som man skal ta av med sked och ha på sen, och sen mer smör, äkta smör, och socker och kanel på :D Det stämmer.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tiana
2009-11-17 17:24
#18

Hos oss blir det en kombination av finskt och svenskt, så det är en salig blandning: jansons alt potatisgratäng med vitlök, ägg, ost, korvar lindade med bacon, skinka, morotslåda, karelska piroger, lax, rödbetssallad (dvs sillsallad utan sill). Och så något kul som omväxling. Förra året blev det polsk korv, året innan dess oliver  Skrattande

Som sagt, en salig blandning!

hermitage
2009-11-17 17:42
#19

julskinka egen gjorda köttbullar prinskorv revben jansons potais gröt och mycket merSkrattande

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

lightseeker
2009-11-17 22:03
#20

håller med #10 att vi sprider ut det, känns onödigt att spräcka sig för en enda dags skull.
Så här gör vi:

Julaftonsmorgon: risgrynsgröt med skinksmörgås.

Julaftonsmiddag: Ungnsstekt kalkon, med inkråm (morötter, lök, katrinplommon) potatis och sås, brysselkål och svart vinbärs-gelé, hel sparris.

Julaftonsfika: kaffe med julkaka.

Kväll: choklad, frukt ev. skink-macka.

Juldagen: alla rester.

Mellandagarna: julbord, med skinka, köttbullar, prinskorv, lax, surkål, rödkål, inlagd sill mm, smått och gott, passar bra att ta fram om man ändå får besök.

Nyår: entrécote/finare fisk, och vid tolvslaget den berömda, hemgjorda, jättegoda "smörgåstårtan".

Annons:
giffan
2009-11-17 22:50
#21

Smörgås tårta till nyåret lät ju gott.. ska nog ta efter det i år.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

WinterPrince
2009-11-17 23:01
#22

Lite OT men #21. Hade en fantastiskt god italiensk smörgåstårta på min födelsedag.

lager 1: Rökt skinka och mozzarella i tärningar i philadelphia/creme fraiche

lager 2: Pesto och tomat i tärningar

Toppen: Cremefraiche och cream cheese örter och vitlök. Dekorerad med ruccolla, körsbärstomater, salami, rökt skinka, gurka och oliver.

Den var väldigt omtyckt!

lightseeker
2009-11-17 23:22
#23

brukar alltid göra två stycken smörgåstårtor, varav en mjölkfri tillmig, skönt att kunna njuta med dom andra, utan att behöva betala så surt i efterhand.

Rita-S
2009-11-18 07:53
#24

Vi har god mat alla dager i julen :D Nyårsafton är det helstekad kalkon på menyen tex :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Trollhassel
2009-11-18 10:43
#25

Det brukar bli ett jäkla ätande för oss på julafton. Man blir liksom inte hungrig förns till nyår. Haha

Morgon: Julfrukost

Förmiddag: Julfika med glögg, lussebullar osv.

Innan lunch: Förberedelse av julbord och en hel del pilsner och tjuvsmakande av julkorv och ätande av nötter.

Lunch: Julbord som brukar vara i ett par timmar fram till kalle.

Eftermiddag/kväll: Julgröt, macka.

Efter öppnandet av en jädra massa julklappar så är det dax för julgodis, mer glögg, mer pilsner.

Framåt natten: Vad jag kallar för regelrätt fylleätning av julbordsrester. Kul att studera.

På juldagen så finns det alltid folk som inte tröttnat på julbord. som äts till frukost.

Till juldagslunch blir det skinka, potatis och bruna bönor + Apelsinris till efterrätt.

Sen får det bannemej vara nog.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Eine
2009-11-18 15:55
#26

På Julafton vill jag ha på bordet: Julskinka,rödkål,hemmagjord rödbetssallad,senap,egen inlagd sill,kokt potatis,ett gott bröd,smör och en god ost.Och Julmust.Det räcker, för jag blir mätt!

I stället för risgrynsgröt så gör jag apelsinris med massor av vanilj och vispad grädde i, lite senare på kvällen.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

lightseeker
2009-11-18 18:01
#27

jaaaa, eine, jag glömde ju lutfisken också, den intas i mellandagarna och naturligtvis har jag apelsinris med vispad grädde i, till, det blir ingen riktig jul för mig annars.

Annons:
Rita-S
2009-11-18 18:09
#28

Hua lutfisken.. den är inte julmat i norge heller fast det är vanligt att äta den med antigen strax innan eller i mellandagarna. Men norsk eller ej.. den klarar jag inte av >.<

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

giffan
2009-11-18 20:23
#29

Jo lutfisk är så gott, å så ska det vara skonsk hemagjord senap till i såsen

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

idalotta
2009-11-18 23:46
#30

På mitt julbord måste följande finnas:

kallt:

olika sorters sill
mormors inlagda stekta strömming 
rökt lax
sillsallad
sylta med rödbetor
olika senap
olika sorters korvar
gärna något rökt kött som rådjur eller liknande

Varmt:

hallänsk Grönkål (sååklart)  & skinkan som äts därtill
Brunkål
Jansson
Gammeldags revbensspjäll
Prinskorv
Köttbullar
en ny kärlek är plommonspäckat fläsk som är helt gudomligt!

Övrigt:

Olika bröd
Olika ostar

Ida

Medarbetare på Florist

Jessica77
2009-11-19 12:19
#31

Det ska vara Jansson, köttbullar, skinka, rödbetssallad, sill, prinskorv, kantarellomelett, champinjonomelett, potatis, julmust och bröd….sen är de säkert nått man har glömt och skriva Skrattande

Sweetienin
2009-11-19 17:48
#32

 På julaftonsmorgonen äter vi skinksmörgås och risgrynsgröt.

Medans vi kollar på kalle anka och väntar på att maten ska bli klar äter vi nötter och knäck och änglakola och dricker glögg.

På Julbordet här hemma ska det vara:

Julskinka, mammas revbenspjäll, prinskorv, köttbullar, potatis, jansson, jansson med bacon instället för fisk (pappa tål inte fisk), Sill, gravad lax, olika brödsorter, olika ostar, och massa sånt annat som man brukar ha som jag inte kommer ihåg. Jag äter inte ens hälften av det vi har men det måste finnas ändå! Julmust måste också finnas!

Efter maten när vi öppnar paketen dricker vi bara julmust och läsk alternativt vatten.

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

idalotta
2009-11-19 18:51
#33

har alla här vanlig kokt potatis på julbordet?

Ida

Medarbetare på Florist

Rita-S
2009-11-19 21:48
#34

#33 nja, jag är uppvuxen med det iaf:)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tiana
2009-11-20 11:50
#35

#33 Det har vi aldrig haft. Det finns så mycket annat gott så ingen vill ha det här hemma!

Trollhassel
2009-11-20 12:14
#36

Vi har potatismos. Inte vanlig kokt potatis. :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

WinterPrince
2009-11-20 13:32
#37

#33.. vi hade det till barnen förut…och dom som inte gillade janssons…

[Asta]
2009-11-20 13:57
#38

Vi har potatislåda.

mariatingsund
2009-11-20 14:37
#39

#8 Katrinplommon i gelé till efterrätt? Kan du skriva receptet? blev nyfiken eftersom du skrev att det lät läbbigt med är väldigt gott.

Jag älskar kåldolmar i surkål och creme fraiche, det är en vitaminbomb som passar perfekt i december. Jag äter gärna en god buljong också med grönsaker och lite kryddad. Min man gillar sill, janssons, skinka, revben, brysselkål,rödbetssallad, prinskorv och köttbullar, samt någon snaps och öl eller vin halkar också ner för att hjälpa smältningen…Efterrätt behövs väl knappt, men ris a la malta är rätt gott, men jag föredrar ändå en äppelpaj eller något fruktigt i stället. Eventuellt pannkakstårta.

Jag brukar ta lite av skinka, revben, janssons och rödbetssallad, och brukar ta lite ihopplock dagarna efter. Det är bedrövligt att hur lite man än äter så sitter man som en arg padda uppblåst. Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

idalotta
2009-11-20 15:34
#40

samma här, ingen vill ha potatis så vi har aldrig haft det..=)

Ida

Medarbetare på Florist

lightseeker
2009-11-20 16:01
#41

potatis har vi till kalkonmiddagen, till trad. julbord kör vi med olika sorters bröd, men det är ett "måste" med vörtbröd med russin i, för mig

Annons:
Trollhassel
2009-11-20 20:07
#42

#41 Åh, vört! Ingen jul utan vört! Nu börjar snålvattnet rinna :P Jag ska baka massor av vört i år. Förra året tog mitt vörtbröd slut innan första snapsen :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

idalotta
2009-11-20 21:08
#43

trollhassel: är ute efter bra vörtbrödsrecept, vill du dela med dig?

Ida

Medarbetare på Florist

Trollhassel
2009-11-20 22:24
#44

#43 Javisst

1 flaska porteröl

2 flaskor julmust

1 paket jäst

150 g Margarin

1dl sirap

1,5 dl russin

2 kg rågsikt

1 msk ingefära

1 tsk nejlika

2 msk pomeransskal

ev. 1 msk färgande soya

Smält margarin. Häll på porter och must. Värm till 37 grader. Smula ner jästen. Tillsätt kryddorna, soya, russin och sirap. Tillsätt mjöl till en smidig deg. Låt jäsa 20 min. Baka ut 4 limpor och lägg i smord ungspanna. Grädda 30 min. på 225 grader. Pensla dem med vatten.

Gott vörtbröd!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Eine
2009-11-21 19:49
#45

Apropå kokt potis.Det måste ju finnas till sillbiten,inte 17 äter jag potatismos eller nåt annat till sill..Skrattande

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

idalotta
2009-11-21 20:52
#46

vi har ingenting till sillen speciellt.. bara ägghalvor brukar vi ha..

Ida

Medarbetare på Florist

Rita-S
2009-11-21 23:01
#47

#46 jag tror jag måste nanna.. jag läste bara "vi har ingenting speciell.. bara ägghalvor brukar vi ha" och tänkte 'har ni värkligen ingenting mer på julbordet än ägghalvor' Skrattande Tala om att läsa helt fel!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
2009-11-22 11:29
#48

#14 Lät intressant. Glad Vilken mjölk avser du med "röd mjölk"? Olika mejerier har olika färger på paketen på sina mjölksorter.

Jag vill ha köttbullar, Janssons frestelse, nubbesallad (sillsallad med bl a purjolök, ägg, potatis och gräddfil/creme fraiche), sill och ägghalvor, paté (s.k. lantpaté), rödbetssallad, prinskorv, gravad lax, kallrökt lax. Gärna ugnsbakad lax om någon orkat göra det också.

Julskinka vill jag också ha, men ärligt talat mest för syns skull. Jag äter den mer andra dagar.

Efterrätter: Ris á la Malta samt glögginkokta frukter, antingen till ris á la Maltan eller som egen rätt med vispgrädde. Det är ett gammalt recept från Tina Nordström: <- se länk

Sedan ett par år tillbaka bakar jag också egen vört och det tänker jag fortsätta med. Glad Förutom skinka gärna västerbottensost på den.

Annons:
Rita-S
2009-11-22 11:49
#49

Fetaste mjölken Cool inget fusk i gröten inte ;) Många använder i blandt grädde vid riktig fästliga anledningar (17 maj, julafton o dyl)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
2009-11-22 11:59
#50

#49 OK, tack. Glad

Upp till toppen
Annons: