Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1432 ggr
Trollhassel
11/26/09, 12:08 AM

Julskinkan och vanvård av grisar?

Julskinkan är ju ett måste. Det ska vara skinka på julbordet, så är det bara…men efter att ha sett de bilder på vanvårdade grisar som visats på tv de senaste dagarna känner jag mig faktiskt lite osäker.

Det känns så snopet när man har valt svenskt griskött för att man tycker att djur ska skötas väl..och sen får man se dessa bilder. 90 gårdar anmälda och 40 gårdar bojkottas av scan! Gudars skymmning det är ju åt helvette! Jag vill inte äta grisar som fått lida under sin livstid.

Jag kommer nog förmodligen inte skippa skinkan, för det är ju inte jag som köper julmaten, men den kommer inte vara lika god som tidigare år. Jag får en bitter smak i munnen när jag tänker på hur grisarna faktiskt kan ha haft det. Om jag skulle köpt all julmat själv så skulle skinkan få vänta tills nästa år då förhoppningsvis lagar och kontroller har blivit strängare.

Hur känner ni? Vad tänker ni?

Ps. denna tråd kanske skulle ha kunnat ligga i en annan kategori, men det gäller djur, och jag tycker att "djuren i julen" passade bra. Ja, jag vet. Julskinkan är död, men vi måste påminna oss om vad den faktiskt kommer ifrån.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Rita-S
11/26/09, 6:53 AM
#1

Ja, du har helt rätt i kategorien! :)

Min ribba (som ju även är från gris) kommer från ekologiska, kravmärkta frittgåande grisar som vårdas mycket mycket väl från en lokal gård här i Delsbo.
Jag kan inte ensam vända tränden, men jag kan göra min bit vid att välga köpa sådan ekologisk gris som har fått gå i stora öppna hager och bli lortig mellan tårna och på nosen iaf. Man vet ju fortfarande om allt vanvård runt om, men det jag äter har iaf varit lycklig fram tills sista slut om inget annat.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

filifjonk
11/26/09, 7:59 AM
#2

Krav, som tipsat om ovan, är ju ett bra tips.  Visst är det konstigt att inte alla gårdar är kravinriktade?

Men om bilderna på plågeriet verkligen etsat sig fast så är ju vegetarisk skinka ett gott alternativ!  Den ska jag införskaffa nu till jul, och även varje jul som kommer.

http://www.goodstore.se/?p=1245

Jag vet att bland annat GOODSTORE säljer den vegetariska Julskinkan,.

(Så att man kan vara säker på att det man äter varken har råkat bli skållad till döds, fått kulorna avklippta utan bedövning, levt utan minsta tillstymmelse till halm, osv.)

TwinkleTwinkle
11/26/09, 10:26 AM
#3

Jag är glad att jag är vegetarian när jag hört om dessa nyheter.

Min familj däremot, vet jag brukar köpa skinka från en lokal gård. De känner nämligen han som har grisarna. Det kan ju vara ett sätt att veta vart grisarna kommer ifrån och hur de levt.

Rita-S
11/26/09, 10:33 AM
#4

#3 just den anledning att jag köper den ekologiska grisen från lokala gården här, jag vet hur dom mår, jag kan åka förbi på kommunal väg och se dom springa i stora hager..

ända jag ångrar på var att jag inte köpte mer gris :) Nästa år får jag fixa frysbox och spara pängar så jag kan köpa mer gris så jag har för ett helt år!
Men kravmärkt är ett bra alternativ. Kraven är strikta för gårdar som vill ha sitt kött kravmärkt. Mycket kontroller och ofta och så vidare.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Trollhassel
11/26/09, 10:37 AM
#5

#1 Det låter som en superbra kött som du kan äta med gott samvete.

#2 Tyvärr så inehåller ofta "vegetariskt kött" soyaprotein som jag inte tål.

Jag var vegan i många år och jag tycker om ideologin, men för min del blev det för fundamentalt. Äter gärna vegetariskt så ofta jag kan men jag begränsar mig inte längre. Däremot känner jag avsmak för kött när jag ser hur grisarna behandlats.

Nästan allt kött jag äter kommer från en lokal, ekologisk köttgård (min fars gård) och de djuren har med all säkerhet levt väldit lyckligt. Nu har han tyvärr fått lägga ner eftersom man av någon outgrundlig anledning behöver ha så oerhört många djur och hög avkastning för att allt ska gå runt och gå med vinst. Jag tror att de mindre gårdarna oftast har de lyckligaste djuren.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

metalbitch
11/26/09, 9:55 PM
#6

jag brukar få min från brorsan

han har alltid 3-4 grisar ute på sin gård som strövar fritt på tomten, som han slaktar till jul

Annons:
idalotta
11/26/09, 10:40 PM
#7

Köp kött från någon bonde i närheten, där ni kan se hur djuren har det..

jag köper kött från min morbror

Ida

Medarbetare på Florist

Upp till toppen
Annons: