Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 4709 ggr
lisette
11/23/09, 8:22 AM

knytkalas på julafton?

någon som har erfarenheter av att ha knytkalas på julafton?

vi ska vara 15 personer hemma hos oss på julafton och funderar på knytkalas, men jag är inte riktigt säker på hur det går till.

hur har ni delat upp det som haft knytis?

Annons:
Rita-S
11/23/09, 9:08 AM
#1

Du kan ju börja med att skriva en lista över vad du tycker skal va på bordet, och sen förfråga bland dom 15 som kommer vad dom inte kan va utan på julbordet. Tillfoga på listan, och sen fördelar du bara :)

Jag själv tycker det är smidigast att fördela på ca-kostnad när det är så mycket folk, om en står för all prinskorv till alla 15 kan det ju gå på lite mer än jansons frästelse tex, så det kanske vore smidigast om den med jansons då även måste bidraga med lite bröd eller nånting?

alternativt har ni "telefonkonferens", "msn konferens" helt änkelt och blir överens.. :) Det kanske är så att en har tillgong på mycket potatis (potatisbonde som granne) och lätt kan fixa janssons till 15 pers utan större utlägg eller så?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

idalotta
11/23/09, 11:04 AM
#2

träffas innan på lite glögg & bestäm vem som ska göra vad =)

Ida

Medarbetare på Florist

lisette
11/23/09, 11:05 AM
#3

alla har ju så olika preferenser på vad man vill ha och inte ha på ett julbord. hade jag fått bestämma så hade det bara varit köttbullar och ägg.. =)

men ja. en lista är ju bra att börja med. och ska kolla med svärmor vad hon brukar ha!

Rita-S
11/23/09, 11:20 AM
#4

jopp, om alla har sin egen preferanse tycker jag som så att då får dom medbringa sin preferanse ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mariatingsund
11/23/09, 1:07 PM
#5

En idé be den personen som är just duktigast på en viss sak göra just den rätten. Om du ber mig göra kåldolmar, då blir nog ingen god middag, men min syster är en hejare på det, så HON får ha det uppdraget. Jag bidrar hellre med småkakor. Vi brukar göra det, och fördela på det sättet. Perfekt rättvisa blir ju aldrig när det gäller kostnad och nedlagd arbetstid. Men ingen klagar utan vi är lättade över att vi inte behöver göra allt själva. Och sen blir ju doggybag att ta hem för alla, inte ha för mycket rester i kylskåpet, alltså bara fördelar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Trollhassel
11/23/09, 4:48 PM
#6

Vi har alltid knytis. Släkten kommer från olika håll och har med sig mat och godsaker :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
lisette
11/23/09, 5:21 PM
#7

jamen då är det ingen dålig idé ändå? känns så snålt med knytkalas, men vi har inte råd att lägga ut för 15 personer + lite barn.

#5 smart! vet vem som ska göra köttbullarna. =)

Trollhassel
11/23/09, 5:28 PM
#8

#7 Jag tycker inte alls tt det känns snålt. Det är trevligt och det brukar gästerna också tycka :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

mariatingsund
11/23/09, 6:05 PM
#9

Definitivt inte snålt. Sånt gör man för att ha ett trevligt gemenskap, alla får det roligare på det sättet. Och ingen blir för trött efter att stå vid spisen i dagar i förväg. Egentligen husmorn skulle slippa laga något alls, eftersom hon står där med städning och disk sen. :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Trollhassel
11/23/09, 6:47 PM
#10

Det är kul att laha mat och att få ta med sig något. Om dt är någon som inte tycker det så kan ju avdelning sill och rödbetssallad tilldelas den personen. Det är ju bara att köpa färdigt :) Hoss oss så står husmorn (som i dethär fallet är en karl) för skinkan, potatismoset och diverse varma rätter medans gästerna tar med sig gravlax, fårfiol, ostar, sill, korvar och gud vet allt. Sådant som är lätt att ta med sig och inte behöver varmhållas. Alla hjälps åt med plockandet och diskandet dagen efter.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: