Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1934 ggr
redhead82
2009-12-08 12:50

Pepparkakor

Jag orkar inte göra min egen pepparkaksdeg! det finns ju flera olika varianter för en billig peng i butiken, som man bara tinar, kavlar ut och trycker i form samt gräddar, enkelt och gott!!

Är detta fusk? Hur många orkar göra sin egen deg?

Annons:
Trollhassel
2009-12-08 12:55
#1

Nja, fusk tycker ag inte att det är. Däremot tycker jag sällan att de blir lika goda som hemagjorda.

Jag gjorde min egen deg efter ett bra och lätt recept. Om du är intresserad kan du få mitt recept.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

redhead82
2009-12-08 12:59
#2

Jo, ge gärna receptet, man ver ju inte om man ännu före jul får extra egergi att göra mera kakor…

Trollhassel
2009-12-08 13:09
#3

:)

ca 10 dl mjöl + 2 dl till utbak.

0,5 msk bikarbonat

250g margarin

0,5 dl grädde

3 dl socker

1,5 dl sirap (mörk)

1 ägg

1 msk Kanel

1 msk Ingefära

1 msk kryddnejlika

Smält margarin, tillsätt socker, sirap, grädde och kryddor. Blanda hälften av mjölet med bikarbonaten och blanda ner det i smeten. Tillsätt ägget och resterande mjölet. Låt degen stå svalt i några timmar. Färdig! Grädda pepparkakorna på 175 grader i 5-6 minuter.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Rita-S
2009-12-08 13:21
#4

Jag kommer kanske göra egen deg när jag har barn, men fram tills dess köper jag färdig deg!
Jag köper Anna's ekologiska pepparkaksdeg på Ica. Morsan köper Ikeas färdiga deg, så gör även svärmor.

Tycker inte det är fusk, tycker inte heller det är fusk om man köper färdiga pepparkakor, det är ju så mycket att göra innföre julen och i dag är det vanligt att alla i hushållningen jobbar av mor och far, och då sträcker sällant tiden till :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SusannAlg
2009-12-09 18:24
#5

Jag brukar göra egen deg, för att barnen ska få baka så mycke dom vill. Oftast så får dom varsin klump med deg, å orkar dom inte baka allt på en gång, så lägger vi bara degen i kylskåpet. Så det kan bli pepparkaksbak flera gånger härFlört. Å, det luktar ju så gott!

(Fast det har hänt att jag köpt deg också, å den luktar ju lika gott)

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Loucar
2009-12-09 18:31
#6

Det är inte fusk man ska göra det man känner för. Om man tycker det är jobbigt att stå och måtta ut pepparkakorna kan man göra skurna pepparkakor med mandel i det är suveränt gott.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MoaW
2009-12-09 23:32
#7

#5 här brukade vi alltid göra så, att om man inte orkade baka ut allt på en gång, så åt man upp resten Oskyldig

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Åsa S
2009-12-10 18:58
#8

Fast så jobbigt är det väl inte att slänga ner alla ingredienser i matberedaren och trycka på startknappen. Och man vet ju då att man får äkta vara i kakdegen och inte något fusksmör typ margarin.

Tips: kakdegar går bra att frysa så man kan dela upp degen i mindre bitar och bara ta fram lite i taget och baka då har man nybakade hemgjorda pepparkakor under lång tid.

Själv ska jag testa göra att även göra lebkuchen (tyska mjuka pepparkakor) i år, där var det lite mer komplicerat att hitta ingredienser det är ju inte många som säljer pottaska nuförtiden.

Upp till toppen
Annons: