Annons:
Etikettjulpyssel
Läst 6139 ggr
Mitralis
2009-12-02 12:31

Julklappsbytarlekar?

Har hört att det finns lekar där alla tar med sig en eller flera presenter och sedan slår man med en tärning och får välja. Man får även tjuva av varandra. Jag skulle önska utförliga instruktioner på denna lek så att det inte blir fullt krig innan det är klartFlört

Finns det flera liknande lekar så berätta gärna om dessa ocksåGlad



Annons:
Rita-S
2009-12-02 12:45
#1

Tjah kan tänka mig det är denna.

Alla som deltagar medbringer en liten julklapp. Lägg dom på bordet. Man kan gjärna välga att medbringa två paket om man vill öka chansen att alla får minst en. Maxpriset på paketet kan man fastställa tilsammans, tex maxpris per paket 50 kronor eller dyl.

Ställ en äggklocka på 15 minuter, det är denna tid man har att forsöka slå tärningar för att få en klapp. Det är inte okej att sabotera med att dra ut på att kasta, detta skal gå snabbt.

Tärningarna går på rundgong, 2 tärningar, och man slår en gong. Får man en etta eller en sexa får man en klapp.  Man får inte två paket bara för att man får både en etta eller sexa, man får en klapp för ett kast.
Sen går tärningen vidare till nästa, som slår.
Har man fått en klapp får man fortfarnade slå om igjen, men man har bara ett kast varje gong man har tärningar.
När 15 minuter har gått, och klockan ringer går det inte att forsöka få klappar på detta sätt, och man får då samsas om man delar ut dom klappar som ligger på bordet eller om dom försvinner från leken helt.
Så som jag brukar tipsa om får då alla dom som ingen klapp fått, en tärning och får slå en etta eler sexa med den, ett extra kast, sen är det kört.

Sen ställer man klockan på 15 minuter igjen och under dessa 15 minuter går dom två tärningar runt igjen, och den som får en etta eller sexa kan norpa en klapp från en annan. Valfritt vilken, eller man kan ställa regel om "den som sitter tll höger" eller "den som fick klapp senast" eller tilsvarande.

Under 15 minuter får man en chans att norpa presenter från dom andra.
När klockan ringer igjen är det klart, den som har klappar i handen kan då välga att behålla alla själva, eller leka tomte och dela av sig med dom som ingen fått.

:)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

emms
2009-12-03 15:33
#2

Vi kör gissningsmetoden, alla tar med ca 2 klappar. Sedan sätter man sig runt ett bord. Om jag t.ex. har ett tuggumipaket så säger jag en ledtråd. Typ gör tandläkaren glad. Sen får nästa antingen fråga en fråga eller gissa vad det är. Om den frågar typ har man det i munnen så svarar jag ja. Sen fortsätter man tills paketen är slut :D Ganska kul faktiskt ;)

Emma

Salish
2009-12-03 20:10
#3

I skolan brukar vi varje jul köra en liten lek i skolan. Alla tar med sig två julklappar, sedan sista skoldagen sitter vi i en ring med julklapparna i en hög i mitten. Sedan så startar en med två träningar plus bricka att slå tärningarna på. Om personen får 8 eller 6 sammanlagt eller två lika får denne ta en julklapp från högen. Sedan skickas brickan vidare till nästa person. När alla har fått en julklapp (om tärningarna skickas till en som redan har en julklapp skickas de vidare till nästa person) börjar det roliga. Hälften av julklapparna ligger i högen i mitten och hälften "ägs" av personerna i ringen. Nu gäller samma regler, men nu kan man få flera julklappar. Får man 8, 6 eller två lika får man välja om man vill ta från högen eller av någon annan. Leken avslutas när alla klappar i högen är slut. Det är inte världens rättvisaste lek, men skoj är den. ;) I sjuan fick jag en fjäder x'''D

Upp till toppen
Annons: