Annons:
Etikettjulmaten
Läst 3082 ggr
illernettan
2009-12-21 21:06

Kalkon?

Enkel fråga, hur gör man för att ugnsbaka ett kalkonbröst?

Har köpt ett kalkonbröst att ha istället för traditionell skinka men har ingen aning om hur jag tillreder den Skäms.

Hoppas på snälla ifokusmänniskor Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
Rita-S
2009-12-21 21:53
#1

Ett sätt är att baka i terakottagryta eller terakottaform. Gör en säng på olika sorter lök, appelsin,  lite vatten och lite kryddor (salt, peppar, citronpeppar, timian, rosmarin tex) och en klick smör.
Beroende på hur stort det är behöver det en halv till en timme på 250 grader. Du kan på förhand bryna stekskorpa i riktig het panna. Då skal du bara bränna gylden skorpa på ytan.

Om du inte har en terakottaform kan du få samma effekten vid en vanlig panna och tinnfolie över :)

Det är ett tips iaf :)

En annan sak är om du har gjutjärnsgryta, då kan du bryna bröstet och sen lägga lite vatten, och samma fyllning runt, sen sänker du temperaturen till typ 3 eller så och låter det sjuda bort mot en timme under locket. Det får inte gå tommt för vatten.
Spadet från båda tippsen kan användas som det är eller som bas till sås :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

illernettan
2009-12-21 22:01
#2

Men, jag vill ha den som julskinka Obestämd.

Men nu har jag ändå fått lite tips Glad. Tack så mycket.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

illernettan
2009-12-21 22:09
#3

Det har ordnat sig. Tack för hjälpen Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

WinterPrince
2009-12-22 11:44
#4

En traditionell julkalkon (i UK då) stoppas med brödsmulor och lökpulver (kan nog variera något). Sen ugnsbakas den.

Rita-S
2009-12-22 12:08
#5

#4 jo men detär ju hela kalkonen, detta var bara bröstet..

Själv stoppar jag hel kalkon med appelsin, äpplen, katrinplommon, lök och smör

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: