Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 3794 ggr
redhead82
2009-12-08 12:58

Julspriten?

Vad har ni för åsikt om julspriten och julsupandet?

Det är många vuxna som tar sig både en och annan julgrogg…"det hör ju till" är en åsikt som många har om juldrickandet!

Många tar sig inte bara en utan många groggar under julen och blir fullare och fullare…

Man säger ju att julen är barnens högtid, hur blir det med barnens julefrid om alla vuxna ligger as-fulla?

Åsikter? är det någon som har en helt "vit" jul? kanske alla borde fundera på detta?

Intressant artikel på aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6224291.ab

Annons:
Trollhassel
2009-12-08 13:12
#1

I våran familj har alkoholen en självklar plats i julfirandet. Det dricks akvavit, pilsner och glögg. Dock brukar jag själv ta det lite lugnt med det, för jag tycker knappast att julstämningen bli bättre med en sup i kropen. Det känns faktiskt bra att jag väntar en alkoholfri jul i år med den lilla i magen. Det ska bli mysigt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Rita-S
2009-12-08 13:20
#2

Nu finns det ju redan många diskutioner runt detta här i forumet..

Jag ser inte alkoholen i sig som något negativt. Det är överdriften jag ogillar.
Jag har en morfar som gjärna tar en akevitt och en julöl eller två, og inte for jag illa av det. Han drack sig inte överstadig berusat. Ingen i min familj har gjort det. Jag växte upp och lärte måtehåll på alkoholoen, vilket jag även vill vidareföra till mina barn i framtiden.

Jag skulle aldrig näka någon att njuta en julöll till maten hemma hos mig heller. Men jag vägrar folk att bli packade i mitt hem. Mitt hem, mina regler.

Jag själv säger inte att julen är barnens högtid. Jag anser att den hör inte barnen till enbart. Den hör kärleken och friden till. Från gammalt av var julen en tid för firande för dom vuxna, inte barnen även om dom fick deltaga. Nu talar inte jag om för 100 år sen, men mittvinters solfästen.

Aspackad tycker jag ingen borde bli framföre barn. Och det kvittar fullkomment om det är julafton, nyårsafton, eller en vanlig vardag eller hälg. Julen är inget annurlunda där.
Allt med måtta. Kan man inte dricka med måtta, får man låta bli anser jag, och som sagt kvittar det vilket datum det är när man dricker då.

Själv gillar jag varken akevitt eller öl. Jag föredrar läsk till julmaten, men kan nog kanske ta mig ett glas rödvin i bland med om det känns rätt för min egen del. Jag är inte avhålls eller vit, men jag har aldrig sett en poeng att dricka mig full.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

redhead82
2009-12-08 16:11
#3

Jag förederar också limsa till julmaten, eller rättare sagt julmust! Annars tar jag nog mig en grogg eller 2 på fritiden! Tycker mycket om vitt vin och öl så det dricka väl ibland…snaps tycker jag e ok ibland, men akvavit smaken kan jag alls inte med, det får i så fall nog bli vanlig r brännvin till snapsen…

Jag propsar absolut inte för en helvit jul, tycker att det är upp till var och en hur mycket man vill dricka…dock tycker inte jag heller om packade människor! speciellt om det finns barn inblandade kanske man borde ta det lite lugnare med julsnapsen!

Att julen är barnens högtid är inte någon personlig åsikt för mig! det är ju något som många dock tycker! jag anser precis som förgåenden skribent att julen hör alla till och är en fridens och lugnets högitd framför allt!

Njut av julens fröjd tillsammans eller ensam, men framför allt njuut av den!!

mariatingsund
2009-12-08 18:35
#4

Årets julsnaps är väldigt sött, var nyligen på kalas och jag körde så jag kunde inte smaka, men jag luktade på det, den luktar sirap. Blä. Fattar inte varför de slutade tillverka Hjärtans Fröjd, det var den enda spriten jag gillade. Nåja, får nöja mig med ett glas vin.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

TwinkleTwinkle
2009-12-13 12:58
#5

Både jag och min sambo är nyktra alkoholister, så för oss blir det inget :) men jag har inga problem med att andra tar sej en öl eller liknande. jag tycker dock inte det är ok om folk ska supa sej fulla i min närhet, oavsett årstid. folk för göra som de vill för mej, men vill dom supa får dom umgås med nån annan :)

Däremot har min mamma berättat om hennes jular då hon var barn och de firade jul hos hennes farmor och farfar. Hennes farfar hade för vana att ta en sup här och där…och så skulle han alltid stoppa korv och han var väldigt skojjig och rolig. När farfar var som skojjigast började farmor att gråta, men barnen förstod aldrig varför, för de hade ju såå roligt med farfar!

Loucar
2009-12-13 14:28
#6

Så länge det är med måtta är det ok men inte om det går överstyr och andra far illa, det är ju inte bara barn utan många vuxna som lever i situationer där det blir en mardröm.

När jag dricker alkohol är det inte för att bli full utanför att det är gott, som med ett glas vin eller två till en god maträtt vid enstaka tillfällen.

Eller en välkomstdrink på ett kalas.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
[LucyInTheSky]
2009-12-13 21:11
#7

Det enda med alkohol i på vårat julbord brukar vara glöggen innan vi äter..

[Asta]
2009-12-13 22:19
#8

Jag håller med de flesta. Alkohol med måtta är helt OK. Vare sig det är jul eller något annat tillfälle. För mycket alkohol är aldrig trevligt. Sedan anser jag inte att julen är barnens högtid, jag anser nog att den är lika mycket min.

RuiXue
2009-12-13 23:32
#9

Vi får alltid en massa vin och sånt på jobbet, och så även i år. Kommer ta med eländet upp till mina föräldrar då jag endast använder alkohol som desinfektionsmedel av händer och ytor och då räcker det inte med 14.5 eller 12.5% alkohol! Dock har vi gäster hemma på juldagen som gärna tar ett glas till maten. Kan tilläggas att julen knappast är någon fyllefest i min familj, ingen är stor på glöggen och någon snaps har vi inte! Min jul innebär frid och ro, och umgänge med familjen, supa kan folk göra resten av åretFörvånad

Jennie


Gunlog
2009-12-13 23:57
#10

Julen är "Barnens Högtid", som jag kallar det. Vill man supa skallen i bitar, eller dricka tillräckligt för att inte kunna köra bil 5-6 timmar efter maten, kan man faktiskt vänta till nyår.

Jag HATAR allt vad sprit heter i juletid. Jag hatar också fulla människor som inte kan respektera julen för vad den är: en högtid som firar ett barns födelse.

Min pappa är alkoholist. Jag har aldrig firat jul med honom, men nyårsaftnarna. De var inte trevliga, de heller… Idag har jag ingen kontakt med honom, så jag bryr mig inte, men jag har fortfarande minnena kvar… Därför säger jag:

Nej, till alla pappor som dricker sig fulla på julen, OCH mammor för den delen: Försök se er själva från era barns ögon. Ingen trevlig syn, kan jag säga.

På vårt julbord finns endast julöl max 3.5%. Snapsen till sillen: nej tack. Vi äter nämligen sillen på morgonen. Ibland tar min sambo en snaps, men aldrig jag.

Glöggen är alkoholfri…

(Med risk för att jag blir påhoppad nu, men så tycker jag.)

Jag kan gärna dricka alkohol, men jag dricker mig aldrig full eller märkbart påverkad.

Förlåt, men när jag hör jul och sprit i samma mening så reagerar jag…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2009-12-14 08:27
#11

#10 men vi håller ju med dig, varför skal man hoppa på dig? även dom av oss som tycker att en (märk, EN) öl är okej ogillar fulla mammor och pappor, oavsett datum

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

RuiXue
2009-12-14 21:09
#12

Jag tycker alkohol endast och enbart skall drickas för smakens skull. Så gillar man smaken av snaps så kan man ju ta EN, gillar man julöl som är starkare än 3.5% så kan man ju ta EN, eller ETT glas vin till maten. Problemet med svenskar är ju att de inte kan sluta dricka förens flaskan är tomFörvånad Och så fort det är jul, nyår, lucia, påsk, midsommar så måste det absolut köpas ett helt systembolag eller en hel lastbil full med alkohol och det måste absolut ta slut inom 48 timmar efter inköpet.

I Danmark där jag arbetar har man en helt annan inställning till alkoholen. Det går alldeles utmärkt att bara ta ett eller ett par glas vin eller öl, och flaskan måste inte vara tom. Men visst, Danskarna super skallen av sig lika ofta eller oftare än svenskar, men hållningen är ändå att flaskan inte måste vara tom, och man måste inte dricka upp all akohol man köpt vid ett tillfälle, det går alldeles utmärkt att spara till helgen efterTungan ute

Jag tycker det är okej att folk dricker alkohol när som helst på året, om de gör det för smakens skull. Men att dricka för att bli full, det är jag emot oavsett vad det är för dag.

Jennie


Rita-S
2009-12-14 21:19
#13

#12 med 140 danska kollegor som super värre än någon medelsvensson jag har sett har jag en helt annan syn på den danska dryckes-kulturen skal jag lova. Dom super 4-5 dagar i veckan, och dom spottar inte i glasset heller skal jag lova. Här uppe är det vanlig att använda "full som en danske" som skällsord för aspackad. Obestämd av dom 140 danskar jag jobbar med är det enbart något dussin som inte super sig redlös mer än 3 av veckans dagar…. Och ingen av dom tycker man lämnar en flaska förens den är tom heller. Suck.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
RuiXue
2009-12-14 21:24
#14

#13 Konstigt, jag jobbar med en sisådär 149 danskar plus några danska vikarier, och de super inte ens varje helgFörvånad

Jennie


Rita-S
2009-12-14 21:28
#15

#14 ja och danskarna säger samma om nordmenn när dom ser dom nordmenn som åker färgan över från Norge till Danmark.. supar-turer typ.. Skrikandes

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

RuiXue
2009-12-14 22:00
#16

Här i Danmark är vi svenskar ökända för att supaSkrattande Själv är jag helnykterist och dricker inget starkare än 0.7% Herrljunga ciderOskyldig Rör inte ens 2.25%Förvånad

Jennie


Stephanie
2009-12-15 14:24
#17

Hemma hos oss har det aldrig druckits på julen! Eller ja, förutom glögg då, men det blir ju ingen full på… Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Rita-S
2009-12-15 14:29
#18

#17 jag tror kanske man lessnar på glögg förens man blir full på vanlig glögg :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hoppfull
2009-12-15 20:27
#19

Jag tycker som de flesta andra här att man ska bruka alkohol med måtta och då inte bara vid jul som jag ser det.

Här dricks det några julöl, sällan eller aldrig snaps och ytterst lite glögg. Så det är inte några vidlyftiga utsvävningar direkt. Men en julöl vill jag ha Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

WinterPrince
2009-12-15 21:08
#20

Jag har aldrig upplevt det som att mina föräldrar eller någon annan vuxen blivit oredligt berusad under julen. Jag är nu själv vuxen och tar gärna en cider och ev en snaps till maten.

Annons:
Tarzan88
2009-12-16 00:03
#21

INGEN alkohol på julafton hos oss..

Tycker ja inte alls passar in,men de ju upp till var och en!

Glögg ,blossas alkohol fria räcker utmärkt! de ju en högtid att fira med familjen och släkt,och ha  mysigt inte ta sej nån grogg  eller öl… men som sagt ja dömmer inte dom som gör de,vi är alla olika,och tur är väl det!Flört

regskylt
2009-12-16 03:00
#22

alkohol till jul när det finns barn med är fel tycker jag. okej med glögg, men sen så är det bra.

är det barnfritt så kan man dricka om man vill.

anaprincess
2009-12-16 03:11
#23

Jag kör alltid på vita jular. Folk runt mig får göra som dom vill men jag tycker det är jobbigt med fulla människor.

Eine
2009-12-16 14:07
#24

Vi i familjen dricker aldrig sprit på jul,när barn är med.Det har aldrig förekommit och kommer aldrig att ske. Däremot kan jag ta ett par glas vin hemma i ensamhet eller vuxet sällskap,och efter den gemensamma måltiden.

Om jag är bortbjuden till enbart vuxna tar jag gärna en nubbe till sillen,men det blir inga mängder då heller.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hoppfull
2009-12-16 14:26
#25

Jag tror faktiskt att de allra flesta är överens om att vid julen är det ordet måttlighet som gäller. Det räcker med att vi är helt omåttliga när det gäller mat och godis…

Omåttligt alkoholintag är väl inget sansade vuxna överhuvudtaget ägnar sig åt i barns sällskap??

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Rita-S
2009-12-16 14:28
#26

#25 faktisk tycker jag inte det är nåt sansade vuxna ägnar sig åt ens utan barn Tungan ute jag gillar inte fulla vuxna oavsett om det är så att det inte finns barn i närheten.. :D

Men jag är riktig glad över att se här att dom som gillar alkohol till julmaten tycker det skal va med måtta och inget överdrivet. Jättefint att se!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hoppfull
2009-12-16 14:41
#27

Hahahaha, nej så kan man se det med Glad

Det var det jag menade med att sansade vuxna inte dricker omåttligt bland barn, alltså att det är nog majoriteten av oss vuxna överhuvudtaget som tänker så.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: