Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 3043 ggr
Grodan
2010-08-11 19:43

24 el 25

Säkert en fråga som dykt upp förut. I så fall ber jag om ursäkt.

I Amerika är jul förknippad med den 25 December och i Sverige är det den 24:e. Varför är det olika och hur skiljer detta sig egentligen i världen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
sissie
2010-08-11 21:03
#1

Så som jag har fått lära mig så firar vi den 24 med julklappar för att den dagen föddes Jesus. Men i Amerika och i många andra länder så firar man dagen då de tre vise männen kom med gåvor.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Mona22
2010-08-18 18:06
#2

Romarna firade solens födelsedag den 25 december och därför firas Jesu födelse då.Man behöll dagen men bytte innehållet.  Bara söka på google så står allt om julen. Glad

Julafton är kvällen innan jul om man översätter det så egentligen är väl 24 dec fel dag?

Rita-S
2010-08-18 20:45
#3

Både i USA och i Europa firades i gammal tid att den 25e var dagen för presenter då det var denna dag dom 3 visa män kom med gåvor, samt att ungefär nånstans rundt denna tid var det mittvintersblotet  i vikingatid, soldagen enligt romerna som Mona säger, så då tog Kejser Konstantin den 25ejuldagen  att fira jesu födelse samtidig som dom visa tre kunger gjorde det då han kristnade rom. Alla romer firade ju då ändå, så varför inte typ, då var man ju säkrat att få behålla dom med sig även i den nya stadsreligionen. Fram till kejsar Konstantin beslöt detta var inte kristendommen stadsreligion andra stans än i Bysans!

I skandinavia valde vi sakta men säkert att börja firandet lite tidligare så att i slutändan började vi vårat firande aftonen före, altså julafton, mycket för att kyrkan höll mässa sent på julafton och där innledde firandet med att läsa julens evangelium och läsa upp julbönen, så med tiden bridde sig mer och mer vanan att innleda julfirandet när julen ringes inn till mässa vid 5 tiden i stället för att vänta tills juldagen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2010-08-18 21:46
#4

Ok. Tack så mycket för era svar.

#3 Otåliga nordbor… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rita-S
2010-08-18 21:58
#5

#4 jo men lycka för oss som kan starta den 24e :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2010-08-18 21:59
#6

#5 Mja, jag tycker det är galet att vi inte kan enas om EN DAG då vi säger märri krissmass på allihopa, så nä jag gillar det inte.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Rita-S
2010-08-18 22:29
#7

å dom har ju julafton dom med, dom bara välger öppna klapparna morgonen dagen efter i stället för kvälden julafton :) Ser inte riktig det som största kriset. Det mästa stänger tidligt julafton, och det är inte en röd dag i Norges almanacka, ej heller svenska, det är det juldagen som är world wide :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2010-08-19 01:30
#8

hm… så eg är det bara jag som fastnat i något att julafton är den stora dagen men för alla andra vörldvaijd så är det juldagen som är the big stuff?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

sissie
2010-08-19 02:20
#9

Ungefär så. Fast jag tycker att julafton är bäst den 24.de.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
2010-08-19 08:07
#10

om man kan säga att man fastnat när man är uppfostrat av föräldrar till denna skick skulle jag väl inte direkt säga Glad det är mer så våran kultur har kommit att bli . Jag älskar julafton, mäst för jag minns den magi jag vaknade till som barn tack vare min mamma, men juldagen är en stor dag for mig för då kan man varva ner, alt är klart och man behöver bara njuta :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2010-08-19 22:47
#11

Jag är nog mer uppfostrad av Sverige. I Sverige är det ju julafton, julafton, julafton… Och ordet har ju blivit förknippat med en dag då man är lycklig och ens önskningar går i uppfyllelse. Ofta när jag upplever en superbra dag i mitt liv och kanske får en oväntad och mycket önskad present, så känns det som julafton - jag brukar också säga det… hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rita-S
2010-08-19 23:12
#12

ja men det är ju ett sägande "det var som julafton mitt i juli" tex :D När man får en riktig bra present eller överraskning.

Eller som i dag när gubben fick papper på en riktig lyckad löne och kontraktförhandling så det heter duga! NU jädras blir där julklappar !:D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: