Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 3848 ggr
Rita-S
2010-10-11 18:53

Artikel som skal bli - djuren i vinter!

jag tänkte vi alla kan vara med och göra en artikel nu.
Låt oss alla bidraga med tips, tankar och ideer i detta ämnet!

Tanken är småfåglarna och dom vilda djuren i vinter.
Den kommande vinter sägs bli den kallaste på 1000 år, och då lär smått och stort med päls och fjäder behöva våran hjälp!
Hur tänker du hjälpa, och vilka tips kan du bidraga med? Skriv i denna tråden och fyll på med ideer, i November tänker jag sammanställa alla råden jag får här i en artikel!

Själv tänker jag göra en ram som jag stifter hönsnät på. Denna skal jag hänga på väggen på huset. På innsidan tänker jag hänga upp torkade äpplen, påsar med nötter, hemgjorda mesbollar, halva kokosnötter fylld med fett ochfågelfrön, osaltat fläsk och annat mums till alla djuren.
Hönsnätet skal då vara så stort att småfågeln kommer gjennom men inte skaterna.

Jag har foderautomater jag skal fylla fågelblanding i. Jag har räknat ut att om jag köper solrosfrön i storsäck, sen köper påser med hampfrön och havrekross och kornkross i lösvikt från lokala bönder kostar det mindre per kilo att köpa så än att köpa 15-25 kilos säckar villfågelmix. Sen köper jag billgare mesbollar både stora och små samt att jag köper villfågel peanött i lösvikter.

jag skal som sagt göra egna mesbollar, men tänker även köpa färdiga som har insekter i sig till köttätarna!

Hittar jag billig hirse skal jag köpa hirskolver som kan hängas upp, samt fågelnek!

Recept på mesbollar kan vara hackade äppelbitar, hirsfrön, hampfrön, skalad solrosfrön, pinjefrön, havre, vete, kornkross, hasselnötter, valnötter och kokosfett. Smälta kokostfettet, fyll en mugg 4/5 del full med frö och nötter, och ha sen på smält kokosfett så det fyller muggen. Rör om, och låt stelna. När du skal ha det ut av muggen så doppar du muggen i kokhett vatten tills mesbollen ramlar lätt ut, det räcker med några sekunder!

Du kan ställa mesbollen på något platt ställe, eller du kan ha snöre i med en knut i botten, eller du kan även använda vikter till fiskningen, en stor kula, inte bly men vanlig mjukt aluminium (bly smittar av, och vi vill ju inte blyförgifta våra små vänner), och hittar ni inget sådan så en stor glaspärla eller stenpärla, så snöret håller sig i botten av muggen!

hvilka tips har ni?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
2010-10-11 18:59
#1

När det kommer till dom vilda djuren är det nog mäst älgen och rådjuren man är redd om. Har man lagringsplats kan man köpa hem rundbaler med billigt fjolårshö som bönder vill bli av med där hästägarna inte köper då det har för lågt energivärde för hästarna.

Har man platsen att förvara några rundbaler, eller man kan innynda sig hos någon granne som har mycket mark, så kan man förvara innplastade rundbaler över vintern för dom små fyrfotiga vänner.
Rådjur äter normalt inte mycket gräs eller hö, dom vill ha grenar, löv, skott och örter. Beskär man busker medans det är löv på kan man därför ta vara på alla grenar på pallar under presenning och lägga fram efter snön har lagt sig djupt. Inte för, för tills snön lägger är det inte så svårt att hitta mat! Det är, om man förståss har platsen att ta vara på sådan.
Samma kan man göra med löv och gräsklipp, om man låter gräset ligga tills det är tort.

Lägger man sen ut på något ställe man har sett spår i kanten av något jorde eller sådan, kan man även lägga ut nåt kilo hö samtidig, för även rådjuren äter gräset om dom inte längre hittar annan mat, men dom måste vänja sig sakta sakta så dom inte får magproblem som tar livet av dom. Dom får nämligen lätt kolik av gräset om dom är ovan, vilket vi ju inte heller vill!
Sen finns det fodermix för rådjur har jag sett! Minns dock inte vad det innehåller, men det kanske vore bra att forska litet på.
Torkat frukt och bär är oavsett uppskattat av både råjur och fåglar!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2010-10-11 21:37
#2

Det jag har lagt till minnet är att man ska slänga sina hushållssopor ut i skogen.

Jag hade faktiskt tänkt att börja sortera och hamstra mina hushållssopor nu. Istället för att slänga matrester, så tar jag förvaringsburkar och lägger resterna däri och ner med det i stora frysboxen i källaren. När det blir dags, så tar jag upp det och tinar det och ut med det i trädgården. Vi har ju inte vilda djur, mer än fåglar, men det spelar ingen roll. Alla djur äter ju äpplen och bröd.

De som har andra matrester som större djur äter, tex älgar och andra söta varelser, kan ju också spara det.

Man kanske kan göra en lista på vad de olika djuren äter i vår natur, så kan folk se vad de kan hamstra i frysen? Djuren kan ju också få lov att fira jul…

Jag vet inte vad andra tycker om denna idén?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2010-10-11 21:55
#3

Absolut bör man skriva det man vet som djur och fåglar äter :) Exempelvis är det många fåglar som inte äter havre alls utan då kaster ut det från foderautomaten, därav tänker jag fylla en foderautomat ensam med havre, och blanda hampfrön, kornkross, solrosfrön och hirse i dom andra! Dom flesta fåglar ratar havren helt och hållet, det är ett fåtall som föredrar den framföre annat.

Rådjur äter som sagt inte något mycket gräs naturligt och måste vänjas vid hö sakta men säkert.

Det finns hö som är bättre anpassat rådjuren, då har bonden skördat gräset jättejättetidligt, så stråen är korta och näringshalten relativt låg. Dess grövre strå, dess mindre lämpad, och skal man utfodra med hö bör man börja innan snön lägger sig djupt så dom hinner vänja magerna vid höet, inte när dom är utmagrade och vrålhungriga senare på vintern för då äter dom ihjäl sig.

Rådjuren klarar av ensilage otroligt bra och älskar dessutom smaken. Anledningen är att i ensilaget har höet redan delvis blivit bruten ner pga behandlingen ensilage görs, därav är det bättre att köpa ensilagebalar från sista skörden hellre än höbalar. Och i motsätning till hö kan man köpa ensilagebalar och ge till utsvultna djur!

Annars är lämplig föda för dom "naturlig" föda som t.ex. fällda lövträd, frukt, rotfrukter och grönsaker. De mest uppskattade lövträden är asp, sälg och björk. Frukt och grönt bör delas i mindre bitar vid minusgrader då det fryser. Och det måste vara färskt, ruttet tar död på ett rådjur mer än något annat betesdjur.
En saltsten skulle uppskattas stort av dom om man kostar på sig att köpa en åt dom!

Om man känner för att ge lite spannmål senare på vintern uppskattar dom havrekross, och det finns även kraftfoder för klövvillt. Det är viktig att kraftfoder har hög socker och fiberhalt, det är mer viktig än proteinhalten så dom inte får problem med matsmältningen.

En billig plastbalja kan man nog få tag på begagnat på loppis så man kan lägga maten man tänker placera ut i denna å det inte trampas ner i snön och försvinner helt.

Det var väl vad jag kom på om rådjuren tror jag

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cyklamen
2010-10-11 22:52
#4

Jag brukar ta med mig äpplen och morötter när jag går ut i skogen och placera på ställen där jag brukar se rådjur passera.

Vi brukar ha kvar nötter från året innan och de slänger jag ut i skogen när det är kallt, de brukar vara borta dagen efter så det är väl något smådjur som hittar dem.

Rita-S
2010-10-11 22:55
#5

ja garanterat, ekkore, mus, råtta eller annat gnagardjur är nog snabb ute där!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Valpar
2010-10-11 23:57
#6

Det jag har hört är att när amn väl börjat mata småfpglar i vintern så MÅSTE man fortsätta annars svälter stackarna i hjäl. Stämmer det? Söker dom inte föda på annat håll om man åker bort en vecka i vintern och inte kan mata?

Det är det som har gjort att jag inte vågar mata små fåglar mer än dom jag ser i parker

Annons:
Rita-S
2010-10-12 08:54
#7

Nej, det är nog en myt. Dom velar kvar ett tag, men överlevnadsinnstinktet är stärkt hos alla djur och dom söker sig vidare till annan mat. Men vissa enstaka individer kanske redan är på gränsen av vad dom klarar av, och kan då dö om det är några dagar tomt.

Men där kan man ju fråga den som tar inn ens post om den kan vara snäll och hänga upp några mesbollar när det är tomt med :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2010-10-12 22:38
#8

Igår kväll läste jag en bamsetidning för Lilleman. Den är från 2001.

På en sida har de ritat upp ett träd med olika sorters fågelmums. I praktiken är många svåra att verkligen fungera, men en sak fastnade jag för som jag och min son ska göra.

Blanda fågelfrön, russin och nötter i en skål. Smält kokosfett på spisen. Blanda ner fröblandningen i fettet och häll upp i kakformar i aluminium. När kakorna har stelnat gör man hål i formarnas kanter. Trä snören genom hålen och häng upp kakorna i träden.

Det kan väl bli tjusigt i ett kalt träd, eller hur?

Det stod även ett tips om att man binder fast oskalade jordnötter i ett långt snöre och klär trädet med, ungefär som glitter i granen.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annisangel
2010-10-15 14:01
#9

Jag och min familj, brukar sätta upp en massa kärvar och frön till småpippis, slänga ut äpplen och morötter och dylikt på strategiska platser. Nu bor vi på landet så man kan göra lite sånt och det finns inte så många grannar i närheten heller…

Jag hörde också att det ska bli kallare i år… Nötter hänger vi ut i massa träd också… Det är så härligt, sen kan man sitta inne och mysa och se "vilda djur" i verkligheten precis utanför fönstret… Fast dom vet ju att vid vårt hus finns det mat, och inte speciellt rädda är dom heller…

Kram

Många Goa Kramar

Annisangel

Kristall
2010-10-18 20:09
#10

Bra tips! Ska definitivt tänka på de vilda djuren denna vinter. Förbereder mig inför kalla vinterkvällar vid kaninburarna… brr… kan knappt tänka mig hur kallt det är för de stackars djuren ute i skogen. :(

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Anders 50
2010-10-18 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Snälla, snälla, snälla ni…glöm detta med HÖ till rådjuren, de har inte den bakteriefloran och enzymer som behövs för att smälta hö.

Även om ett par rådjur vant sig vid att äta hö sedan tidigt på hösten så kommer det alltid rådjur långt ifrån som är utsvultna och slukar i sig höet och dör med magen full.

Jag har sett nog med sådant när folk vill veta vad rådjuren har dött av som de hittat.

Ge dem ensilage, det är ett jättebra foder som de kan äta när som helst utan problem. Billigt är det också, stora rundbalar säljs för 2-300 kr. Och det brukar även gå bra att hämta i säckar hos bönderna. Och lägg inte ut för mycket åt gången, då bara torkar det.

Betfor, helst strimlat är också ett bra (bästa) kraftfodret till rådjuren, havrekross och får-pellets likaså. Vi lägger det direkt på snön i givor på 1-2 kg på flera ställen.

Och lägg alltid maten på öppna ställen så att de inte kan överraskas av rovdjur och lägg maten där på flera ställen så att alla får chans att äta.

Äpplen och morötter är också bra, men dela dem i mindre bitar.

Men det bästa och enklaste att ge rådjuren är ensilage.

Och det viktigaste är att inte sluta ge dem mat framåt vårkanten förrän de slutar äta själva.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: