Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 3346 ggr
[Malin]
10/29/10, 4:19 PM

Skickar du julkort?

Jag har märkt det senaste åren att folk skickar mindre och mindre julkort. Jag tycker det är riktigt tråkigt, och särskilt eftersom jag scrappar och gärna fixar mina egna julkort då.

Skickar du?

Annons:
XeZafir
10/29/10, 7:16 PM
#1

Jag skicar julkort med det är itne så många som förr. Vissa måste bara få! Anledningen till att det blir så mycket färre är att frimärkena kostar för mycket!

WinterPrince
10/29/10, 9:19 PM
#2

Jag brukar skicka ca 10 stycken (känner inte fler) men viktigast är ändå att jag får iväg korten till Storbrittanien. Där blir julkorten verkligen uppskattade!

Får dock sällan julkort själv, mer än just från Storbrittanien.

Anders 50
10/29/10, 9:38 PM
#3

Givetvis! Ca, 25-30 st. En gammal tradition som inte får glömmas bort!

Får ungefär lika många tillbaks!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Gunlog
10/29/10, 10:10 PM
#4

Jag skickar fler än jag får tillbaka.

Tycker det är tråkigt att inte få julhälsning tillbaka, men det är som du skriver, TS, inte många som skriver längre.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Cyklamen
10/30/10, 12:26 PM
#5

Jag skickar fortfarande många julkort men inte lika många som förr. Jag skickar fler än jag får men det kommer fortfarande en liten hög. Jag scrappar också julkort. Jag postar nog drygt 30 och får ca 25.

Min Julblogg

Min julsida

Rita-S
10/30/10, 1:27 PM
#6

Jag brukar skicka digitala julkort till mina nördiga vänner får jag tillägga. I övrigt skickar jag julkort på traditionellt vis till nära vänner och familj.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Sweetienin
10/30/10, 8:53 PM
#7

Vi skickar alltid julkort. De senaste åren har vi gjort egna. Jag har fotat någon av kaninerna med tomteluva på och så har jag fixat bilderna lite snyggt i photoshop.
Det blir nog så även i år. Det är en viktig tradition! =D

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Honestyisdead
10/31/10, 12:55 AM
#8

Har varit dålig på det de senaste åren, men i år ska ALLA få och jag ska prova göra dom själv :)

Anders 50
10/31/10, 12:58 AM
#9

#8 Tackar på förhand! Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Honestyisdead
10/31/10, 1:00 AM
#10

Tungan ute

Anders 50
10/31/10, 1:01 AM
#11

Tungan ute

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Gunlog
10/31/10, 1:14 AM
#12

Förr skickade jag till alla i släkten, även sambons släkt, plus några viktiga vänner.

De senaste 4 åren har vi fått 1.

Jag skickar bara till de som verkligen behöver en julhälsning… Låter konstigt, men… Tja, man tröttnar på att skicka till folk som inte ens kan lyfta luren och säga: "Tack för den trevliga julhälsningen, men vi skickar inte…"

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
10/31/10, 1:38 AM
#13

#8 hurra, jag får julkort i år! \o/

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Gunlog
10/31/10, 1:40 AM
#14

#8 Kanske jag också får ett? Skäms

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

mariatingsund
10/31/10, 9:19 AM
#15

Givetvis skickar jag julkort, mest till människor som jag tycker om och som jag inte hinner umgås med under året. Det är ett litet tecken om vem man har nära hjärtat trots tidsbrist. O det måste kännas bra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

sidentassen55
11/1/10, 8:56 AM
#16

Självklart blir det julkort, men kanske inte de gamla vanliga traditionellaFlört

jag har nämligen låtit göra almanackor i år som jag ska skicka till alla kattungeköpare under året samt nära och kära…..Glad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

TerriZue
11/1/10, 8:01 PM
#17

Japp, här skickas det en hel hög julkort åt både höger och vänster och alla ska de vara hemmgjorda med ett litet rim eller en vers skriven i. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

hannakb
11/19/10, 6:37 PM
#18

Skickar alltid varje år till släkten och kompisarna, men får oftast tillbaka ett. Jag tycker att det är kul att man får julkort, man känner sig glad och uppskattad. Synd att mina kompisar "glömmer" varje år … Obestämd

[lucke]
11/19/10, 10:29 PM
#19

Ja, ett tiotal blir det, i år förhoppningsvis med en av mina råttor som julmodellCool

hannakb
11/20/10, 12:18 PM
#20

#19 Va gulligt Flört

Annons:
dragonstar
11/20/10, 2:38 PM
#21

JAg föröker alltid skicka, det varierar om det blir hemmagjort elel ett köpt. Tyvvär bor många av närmaste släckten i samam by som jag så det blir ofta att lägga i brevlådna diräckt då =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Mitralis
11/20/10, 11:23 PM
#22

Jag har ganska nyligen börjat scrappa julkort. Brukar skicka ett tiotal och får väll ca tre eller fyra tillbaka, vore givetvis roligt att få fler tillbaka, men…Glad

Köper de färdiga materialsatserna från Panduro när dom säljer ut dom efter julGlad



Belimas
11/21/10, 12:10 AM
#23

Japp både vanliga men även några via mail.

LinaK
11/22/10, 10:20 AM
#24

Ja det gör jag absolut. Tycker det är roligt att skicka julkort, och sen få se om man får några av andra Tungan ute

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

vinteralvan
11/22/10, 12:05 PM
#25

Jag skickar alltid till alla jag känner. I år har jag scrappat alla korten själv också.

[Theriss]
11/22/10, 2:31 PM
#26

Jag brukar bara skicka julkort till min mormor och morfar och farfar, de får lite extra glittriga och fina kort =) Annars får ingen, jag är ingen skicka-kort-människa.

Simson
11/22/10, 3:03 PM
#27

Jag röstade ja. Fast inte är det självklart. Slutade några år sedan då jag inte hade råd längre. Skrev på korten "detta är sista året jag skickar julkort" Fick tillbaka frågan "Fick du så dåliga julklappar" Då tröttnade jag helt. Gråter

Nu när katthemmen gör egna julkort har jag börjat köpa o skicka julkort igen. Mest för att få ut budskapet. I förhoppning att någon lägger en slant i katthemmens insamlingsbössa nästa gång de ser en… Optimist?! Javisst! Cool

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Annons:
Rita-S
11/22/10, 3:09 PM
#28

Jag hoppas på att få skickat i väg några julkort :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

krimskrams
11/22/10, 7:13 PM
#29

Nej nej, här blir det inga jule-kort!

Gunlog
11/23/10, 7:31 PM
#30

Lille sonen och jag har bestämt oss för att göra egna julkort i år. Det kan bli roligt för honom… Det är nog några som kommer att bli överraskande glada att få ett av dessa. Inte själva kortet kanske, men över hälsningen. Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MoaW
11/28/10, 9:00 PM
#31

jag brukar skriva julkort, men aldrig skicka dom Skäms

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

snuz
11/28/10, 10:17 PM
#32

Vi gör egna julkort, alltid. Och försöker i storsta möjliga mån anpassa dem till den/dom ska få det. Det är klart att det tar tid, men det ger oss oxå mycket mysig tid tillsammans, då vi gör något roligt :) Men vi skickar naturligtvis inte till alla vi känner, utan vi väljer varje år 10 adresser var. Och vi får inte 20 tillbaka… Mest mysigt är det att få från våra gudbarn med familjer :)

[Theriss]
11/28/10, 10:58 PM
#33

#31 haha =P

Cerrolyn
11/30/10, 10:06 PM
#34

Nej jag skickar inte julkort på det gamla vanliga sättet utan via email.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Falksonchristmas
8/4/11, 10:50 AM
#35

Visst skall vi fortsätta att skicka julkort!

En fin tradition som jag tycker skall få leva kvar, visst kan det digitala vykortet vara ett alternativ men inget går upp mot ett fint dekorerat kuvert som fiskas upp i brevlådan :-)

Är medlem på en del Julforum med deltagera från många olika länder, Förra julen var den första som jag valde att vara med i Christmas card exchange.

Detta ångrar jag inte, har fått mycket fina julkort från bland annat USA, Tyskland, Canada och Grekland

Så skicka mera julkort!

För julstämmning och många juleljus besök min hemsida!

http://falksonchristmas.cybersite.nu/

Rita-S
8/4/11, 11:29 AM
#36

Detta måste du berätta mer om, Falkson, christmas card exchange?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Dag
8/7/11, 4:20 PM
#37

Har blivit väldigt dålig på det tyvärr. ska försöka bättra mig iår.

DesK
8/13/11, 8:24 AM
#38

När barnen var små fick de göra julkort. Numera gör vi oftast något tillsammans och det blir oftast någon vinterbild med hundarna på Oskyldig Instämmer med Rita I #36 Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
8/13/11, 10:37 AM
#39

Oh det lät spänandne, att få byta kort vill ochså veta mer =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Falksonchristmas
8/17/11, 10:55 AM
#40

Är medlem på ett julforumdär vi lägger PM till varandra om utbyte av julkort. Alla vill inte lämna ut sin adress på nätet men jag fick 5 eller 6 julkort första året jag var med. Så ni som vill ha julkort från Göteborg lägg ett PM till dom ni vill ha utbyte med. Jag är med! :-)

För julstämmning och många juleljus besök min hemsida!

http://falksonchristmas.cybersite.nu/

Rita-S
8/17/11, 11:48 AM
#41

Det kanske vi kan fixa! Måste nog dra i gång fråger om det!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Carpinus]1
12/23/17, 12:16 PM
#42

Skickar två-tre postbefordrade kort  i år (och får ungefär lika många), mot trettiotalet för tio år sedan. Blir ett tiotal hälsningar digitalt istället.

I Danmark har julkortsskickandet per post minskat så mycket att man befarar att traditionen mer eller mindre är på väg att dö ut .

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-12-23-174-aar-gammel-juletradition-kaemper-for-sin-overlevelse-har-du-ogsaa-droppet-den

Carmarino
12/23/17, 12:58 PM
#43

Brukar skicka 10 stycken - så att jag får slut på häftet med julfrimärken. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
12/23/17, 3:24 PM
#44

Svenska siffror: "Antalet julkort minskade med nio procent i år jämfört med i förra året. Trots det handlar det ändå om en icke föraktlig summa, sammanlagt 20,5 miljoner julkort, enligt Postnords prognos."---

"I mitten av 1990-talet skickade svenskarna 60 miljoner julkort inför jul- och nyårsfirandena."

http://www.news55.se/tt-nyheter/farre-julkort-men-anda-miljontals/

[Hanna 1996]
12/23/17, 8:40 PM
#45

Postnords skandaler kommer garanterat påskynda den digitala julposten.

Tarotstollan
12/23/17, 9:37 PM
#46

Skickade 17 st. i år, det var nog lika många förra året.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/24/17, 5:44 AM
#48

#47 Men de kom ju fram till slut åtminstone. 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Aleya
12/24/17, 9:29 AM
#49

Ibland fanns ju inte. Men detta året testade jag postens tjänst att göra eget kort och så skickar dom det till den man skriver adressen till. Dom i sverige har fått kortet. Som i utlandet vet jag inte.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
12/24/17, 9:34 AM
#50

#47 ja jag fick mitt till alla ♡dag en gång. Lite kul tyckte jag. Visst kan man bli sur på postnord ibland. Men dom som jobbar där verkar inte ha en arbetsmiljö som är optimal. Så se på det hela lite mer positivt istället och tänk att även dom är människor. Så tråkigt att bara gräva fram negativa saker i mycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Rhonda]
12/24/17, 10:30 AM
#51

Jag kommer aldrig att skicka digitala kort, varken jul- eller födelsedagskort.

Jag skickar färre o färre kort nu när våra äldre släktingar är snart borta. 😕 Alla på min gubbes sida är nu borta, det är bara min mamma som är kvar. ( i Australien.)

[Hanna 1996]
12/24/17, 10:35 AM
#52

Digitala julkort är bra, eftersom de minskar på sopberget.

Carmarino
12/24/17, 11:38 AM
#53

#52 Sopberget? Jag sparar alla mina, märkta med årtal när jag fick dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
12/24/17, 11:40 AM
#54

#53 Likadant här.

Aleya
12/24/17, 11:42 AM
#55

#52 ja jag undrar samma vad du menar med sopberg. Jag kastar inte annat än räkningar som är betalda. Julkort och andra kort sparar jag för att ha som minne. Men nu var det ju fråga om man skickar julkort och inte att sitta och kritisera saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: