Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 2779 ggr
Gunlog
2010-10-22 22:25

Min planering...

1:a advent är i år den 28 november. Det är då vecka 47. Angående den "traditionella julstädningen" så ska man städa alla hörn och vrår. Garderoben ska städas, alla kläder ska ut och luftas, köksskåpen ska rensas ur och tvättas. Alla dörrar ska torkas rena. Ja, listan kan göra lång. Men, jag jobbar heltid, så jag har inte mycket tid över på vardagarna, så det blir då på helgerna jag kan göra fint till jul…

Jag är inte hemma helgerna 3:e samt 4:e advent, så jag har "bara" 2 helger på mig att mysa hemma innan jul…

Jag gör så här:

Vecka 44: Jag putsar fönsterna som är mellan storarum/tv-rum och "allrum". Dessa är gamla, så jag har att putsa emellan fönsterna också. (4 fönster och en altandörr)

Vecka 45: Jag putsar mina vitrinskåp (17st) och allt som finns däri. Då det är stängda skåp så görs detta en gång om året. Jag putsar även kristallkronan.

Vecka 46: Jag putsar fönsterna på nedervåningen och bytar gardiner i rummen. (11 fönster)

Vecka 47: Jag putsar de 2 fönsterna på ovanvåningen och 2 fönsterna i köket. Där byter jag också gardiner plus paradhandduk. Även mina juldukar åker fram. Det är snabbt gjort för jag har dem liggandes så att de inte behöver strykas. En fuktig mirakeltrasa innan jag lägger på dukarna är snabbt gjort. Naturligtvis åker adventsljusstakarna och stjärnorna upp. Vår son får göra dekorationen till adventsljusstaken med 4 stearinljus i. Detta görs på lördagen, så på söndagen vaknar man med adventskänsla.

När dukarna, adventsljusstakarna och stjärnorna är framme, så blir man så sugen på alla tomtarna. De åker upp på söndagen, om jag orkar. Så många jultomtar jag har, så tar det tid, tro mig… Vissa gånger tar jag dem på kvällarna efter jobb. Någon låda ena kvällen och någon låda nästa kväll.

Att töa frysen och städa kylen? Ja, det gör jag alltid dagarna innan den 20:e december. Då kör vi ner på Coop på kvällen, timmen innan de stänger. Då finns där inget folk, de har hunnit få upp nya varor till nästa dag, man handlar all mat på ca en halvtimme. Hur lugnt som helst.

"Jaha, och allt det andra som TS skrev om?" tänker ni kanske. Tja, det blir inget mer för mig. Att städa köksskåpen? Nej, det gör jag på våren, då man vill städa ut vintern och få in vårkänslorna. Hänga ut kläderna kan man göra på vintern, men varför till julen? Nej, det gör jag när jag känner för det.

Det finns säkert jättemycket annat som ni tycker är "ett måste" i städväg, men jag tar det som syns. Det andra tar jag under hela året. Varför stressa med städning? Man har ju allt annat att tänka på till jul!

Granen köper vi och klär kring den 20:e. Granen åker ut när den är torr (Vi vattnar inte vår gran), dock ej för nyår. Resten tar jag kring Trettonafton… Det är jobbigt… Puh!

När ska jag köpa julklappar? Ja, det gör jag dagarna före jul.

Så, ta det lugnt, alla! Man måste inte städa ihjäl sig "bara" för att det är jul!

God jul! Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Gunlog
2010-10-22 22:33
#1

Mina dukar behöver inte strykas innan jag lägger på dem, nej. Jag vårdar mina juldukar genom att lufta dem i torktumlaren så att damm försvinner. Därefter stryker jag dem och lägger dem i sin låda. Störst längst ner och minst längst upp.

Jag tvättar dem aldrig i tvättmedel, jag sköljer upp dem i kallt vatten med lite sköljmedel i. Det räcker gott och väl. På så sätt blir de inte fällda och de tappar inte sin vackra form som när de tvättas i tvättmaskin. De får dropptorka, jag vrider inte ur vattnet. De är ju inte så stora, så de dras ju inte ut av vattnets tyngd. Jag tvättar dem faktiskt inte varje år. Detta gäller nu smådukarna. De stora, vackra dukarna till matrumsbordet tvättar jag inte. Jag lämnar in dem och får dem tvättade, för de är gamla och har sitt värde. På så sätt vet jag att de sköts på rätt sätt!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: