Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1881 ggr
mariatingsund
10/31/10, 3:01 PM

en gammal tradition i vår familj

Bland all julmat så fanns alltid en sak vi gjorde på julafton, vissa ska nog dra på munnen nu, men smaka så blir ni förvånade. Det fanns en skål med valnötter, en skål med äpplen och en med vitlök. Sen har vi haft akaciahonung (flytande) på bordet och vi knäckte en valnöt, delade ett äpple och en vitlöksklyfta i så många delar vi satt vid bordet, och doppade bitarna i honungen. Alla fick äta av de delade för det symboliserade gemenskapet och sammanhållningen, hälsan och glädjen i vår familj. Sen fick man stoppa i sig mer, så mycket av den sorten man ville äta. Och visst, allt detta stod för välmående både fysisk och psykiskt, när man ju tänker på vitaminer vintertid, vitlök som ökar motståndskraft mot infektioner o så vidare. När vi firar julen med min syster (bara vi två finns kvar och hennes barn o barnbarn), då försöker vi komma ihåg o föra vidare denna tradition.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Sara
10/31/10, 3:39 PM
#1

Vilken fin tradition! Glad

Sara

Gunlog
10/31/10, 9:17 PM
#2

Ja, det är verkligen en fin tradition…

Jag har ingen riktig tradition från när jag var liten, och än mindre min sambo.

Men, jag har försökt skapa våra egna traditioner. Vi tar t.ex. sill, ägg, lax, Janssons frestelse med kavring-bröd och vars en snaps till frukost (brukar vara vid 11-tiden på förmiddagen).

Klockan 3 när det är Kalle Anka så är det glögg.

Vi har mandeln i gröten, och den som hittar mandeln får en julklapp. (Vi gör så att lilleman får den de jularna vi är ensamna. Annars får han en egen liten mandel och en julklapp)

Vi får öppna vars en liten julklapp på lille julafton.

Jag kan också tillägga att ingen sprit är accepterad på julen, mer än snapsen till sillen och ölen till julmaten. Visst får man dricka en öl till på kvällen, eller två, men inte bli påverkad det minsta lilla för då stoppar jag det direkt.

Ja, nu börjar jag också längta till jul…Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

mariatingsund
10/31/10, 10:20 PM
#3

Tack tack, det var ju bättre reaktion än jag trodde pga vitlök :-)

Jag tycker också om traditioner som har lite djupare mening. Ni får gärna knycka idén och starta er egen tradition med att dela upp en frukt eller något alla gillar och ge det innebörd av samhörighet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

TerriZue
11/1/10, 8:00 PM
#4

Det låter osm en fin tradition, lite annorlunda men vore roligt att prova på! Ska ta upp idén med min familj. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: